Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1750 ggr
beenrangel
0

några frågor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

jag har ett akvarium på ca 30liter, i det bor det några "fisk-barn" inte plutt små yngel utan dom som är lite större. Det jag undrar är om de får tillräckligt med syre. Har en liten pump som är till akvarium upp till 40liter. Man ser att vatten ytan cirkulerar runt men det är inga bubblor.

Räcker det eller hur ska jag göra?

Sedan undrar jag om ni har något bra förslag på mat till växande fiskar?

Sedan har jag ett större akvarium, det händer lite då och då att nån enstaka fisk blir krokig i rygg och stjärtfenan dras samman. Vad beror det på?

Nooon2
0

Nej, nej. Det behövs absolut inga bubblor. Huvudsaken är att vattnet cirkulerar. Det är vid ytan vattnet syresätts. Luftpumpar som aldrar bubblor är bara en annan lösning där bubblorna är till för att dra med sig vattnet uppåt så att det kommer upp till ytan där det syresätts. Ytan där luften i bubblan kommer i kontakt med vattnet är så liten så syresättningen som sker där är nästan försumbar. Det är som sagt i syresättningen i vattenytan som är vikig.

Mat till växande fiskar.. jaa… leta rätt på bra flingfoder. Samma sak brukar ju finnas i tablettform… och så finns det ju fryst foder och levande foder. Fryst foder och jättemycket ännumera levande foder är verkligt fin mat för fiskar… men många lever bra på flingfoder också. Det beror lite på vad det är för fiskar du har… en del vill ha med grönfoder och andra vill ha animaliskt.
Till yngel som inte är kräsna utan tar flingfoder kan du bara smula det lite.

Fisk med krokig rygg och hopklämd stjärtfena… hm… låter kanske som någon sjukdom. Du flyttar väl bort alla sjuka fiskar med en gång så de inte smittar? Risken är förstås att smittan finns i akvariet ändå… Det där med krokig rygg är jag inte så bra på… kolla symptom för tbc kanske? Jag har nog läst inlägg av andra som har mer erfarenhet av krokiga ryggar. Någon annan får svara på det.

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har någon starns läst att krokig rygg kan indikera på dålig vattenkvalié om det gäller tex Guppy (rätta mig någon om jag har fel). Samma med ihopdragna fenor, som mina kampfiskhanar brukar få ibland när jag har råkat slarvat med vattenbytena- alltså blir det dålig vattenkvalité. För att få bort ihopdragna fenor så medicinerar jag med GeneralTonic och kör vattenbyten lite oftare ett tag tills jag ser att det börjar släppa.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

godisgrisen
0

Precis som #2 skriver är det vattenkvalitén som är problemet vid krokig rygg och ihopdragna fenor. Prova att byta en liten del vatten dagligen en period och fortsätt senare med tätare byten än nu. Du kan också bli mer sparsam med maten så att inget ligger och blir gammalt och smutsar ned vattnet.

Det är svårare att svara på din yngelfråga eftersom vi inte vet vilken art dina fiskar är ;-) . Om det är levandefödare så funkar det bra med smulade flingfoder som bas. Tänk på att göra täta vattenbyten i ett så pass litet akvarium för det är jättesvårt att hålla god vattenkvalitét i pytteakvarium.