Räkor eller snäckor?
Ska skaffa en Kampfisk att ha i mitt lilla akvarium som jag återupptäckt efter många år på vinden. Det är alltså ett litet 15-liters akvarium så jag får väl försöka inreda det så gott jag kan. Men mina funderingar är om man skulle kunna ha något annat litet roligt djur tillsammans med honom? Vi hade ett akvarium när jag var liten som vi köpte några små genomskinliga räkor till. Vet inte vad det var för sort, men kan man ha en 2-3 stycken i akvariet? Annars så har jag sett att det finns folk som har något som kallas för äppelsnäckor. Sånna tror jag inte att det fanns när jag var liten, men dom verkar intressanta. Hur stora blir dom? Kan man ha en sån i akvariet? Eller trivs Mr. Kampfisk kanske bäst själv..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Eftersom kampfiskar gillar kött så finns det en risk att han försöker äta upp räkorna… Äppelsnäckor kan du ha 1-2 st. Dom blir ung som en golfboll i storlek. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag skulle också rekomendera snäckor istället för räkor. Av samma anledning som Kerstin ovanför :)
Men sådan där amanoräkor då, är inte dom lite stora för en Kampfisk att tugga på..? Man kanske kunde ha en äppelsnäcka och en 2-3 räkor. (dom trivs bäst i små grupper, right?) Fast det blir kanske lite trångt för dom stackarna…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Har bestämt mig för en snäcka nu. Nu har jag bara beslutsångest över vilken färg jag ska skaffa… 
//Lamina
#4 Du kan ju ha 2-3 snäckor.

kanske låter lite tråkigt, men de gula är verkligen helt fantastiska :) jag har haft både gul, rosa och lila, och de två sistnämnda tycker jag blir lite tråkiga i färgen när de blir större. de gula håller sig knallgula och lyser verkligen :)
vita är ju spännande och lite ovanliga också och borde vara på samma vis.
#5 2-3 golfbollsstora snäckor i ett 15-liters akvarium?
//Lamina
Jag håller med de andra, räkor blir mat på en gång. Snäckor är bättre men även dom kan ibland råka ut för en kampfisks nyfikenhet och dom tar gärna en provtugga av antennerna ;) Alla bäbissnäckor jag har köpt har bilivit mat på en gång så du bör nog köpa antingen vuxna eller iaf så dom är större än en enkrona.
Jag tror att det är ganska lugnt bara de inte är pyttesmå snäckor :) De är väldigt duktiga på att kura in sig i skalet om dem blir lite smakade på!
Jag har blåa, lila och rosa i mitt kar.
Som Theo sa vill snäckor gärna vara fler. Så två stycken är ett krav =) Gula är riktigt fina, min favorit helt klart! Eller vita, för de lyser upp akvariet på ett vackert sätt.
#7 yes, de kryper ju ändå bara på botten/glaset och där har man ju inga fiskar.
Hur lång tid tar det för dom att växa sig så stora då..?
//Lamina
#12 Jag köpte mina i augusti, dom är inte riktigt fullvuxna ännu.
Undar om det finns någon som säljer lite större snäckor då…
//Lamina

#14, större snäckor är känsligare och risken att de dör vid miljöbyte är mycket större än om man skaffar sig småttisar, så börja heldre med det. det är så himla tråkigt när de inte klarar sig.
Jag köpte vuxna och halvt vuxna snäckor och dom har flyttat mellan mina kar här hemma och dom mår jättebra.

#16, visst kan man köpa vuxna. alla affärer säljer vuxna snäckor, men vuxna snäckor är i regel känsligare. funkar det är ju det roligt, men risken att det inte funkar är större än om man köper yngre snäckor.
Risken är också ganska stor att kampfisken kommer äta upp småsnäckorna, har hänt med alla mina bäbisar jag köpt, därför började jag köpa större snäckor men ibland så går det att köpa bäbisar.

med små snäckor mernar jag i storlek som en större ärta och upp. dessa tarinte ens mina kurvciklider som annars är rätt pepp på att försöka norpa en snäcka. däremot kan de ta en och annan som dött, men en Kampfisk har inte större mun än en kurvciklid, så att de skulle lyckas peta i sig såpass stora snäcklingar tror jag inte på :P
mindre än en större ärta, som en 50-öring, skulle jag aldrig sälja då de är för små.