Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 9365 ggr
Ellenfyrkant
0

Äntligen!

Har hämtat hem mitt efterlägntade akvarium idag. Skrattande Det är 110 L med 2 st palettciklider (+ yngel) och 2 st siamesiska algätare.

Just nu är det väldigt algrikt och smutsigt men har delvis fyllt på men kranvatten och så, så jag tänkte att jag kör städning på grus och växter nästa vecka. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Tänkte väl utöka senare med några finare fiskar, mina är ju inte särskillt färgglada. Vad kan tänkas passa in i akvariet då?

Tänkte vänta tills jag vet hur många yngel som klarar sig och blir stora. Läser att det kan vara problem med flera ciklider i samma akvarium. Är det riskabelt att spara ynglen och låta dem bo kvar när de är stora? Hur snabbt växer de under normala förhållanden och hur gamla kan de tänkas vara nu? De är CA 8-10 mm långa nu.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Undrar över en till sak som jag glömde fråga säljaren, hur mycket mat bör de få om dagen? Fick med 3 olika foder (flingfoder, "pärlor" och pellets).

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
0

Det där med mängd är alltid svårt, ge dem så mycket att det blir uppätet inom 2 minuter, det ska absolut inte vara massa mat kvar på botten och skräpa efter matdags. :)

Ellenfyrkant
0

#3 Okej, gav dem ett par nypor men de simmar inte direkt upp till ytan för att äta, så det faller ju till botten. Kanske är p.g.a. stress med flytt och allt. Men hur ska jag veta hur mycket jag ska ge av varje när de har 3 olika sorter ? xD

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
0

Du får pröva dig fram! Äts det inte upp i tid = för mycket, äts det upp inom ett par sekunder = för lite. Man FÅR göra fel i början ;)

Ellenfyrkant
0

#5 Haha, tack!

Har kikat på zoopet och blivit intresserad av några speciella arter som sällskap i akvariet. Undrar om räkor och snäckor går ihop med ciklider?

Är det annars någon av dessa fiskarter som är direkt olämplig?

• Guldtetra
  • Zebra Pleco
  • Dvärggurami
  • Sands pansarmal
  • Citrontetra
  • Pannbands- och melins pansarmal
  • Gul labidochromis
  • Guppy
  • Chokladgurami
  • Vinkeltetra
  • Mosaikgurami
  • Svärdbärare
  • Platy

Det jag funderat på kring detta är om det är dumt att skaffa flera marklevande? Bottenytan är 80x36 och där bor som sagt 2 palettciklider med yngel och 2 siamesiska algätare.

Läser också om guramin att de bara borde bo tillsammans med andra fredliga arter, vilket cikliden inte är. Men samtidigt läser jag att de trivs med flytväxter och antar utifrån det att de håller sig högre upp än cikliderna. Så Skulle det kunna funka ändå?

Mvh Ellenfyrkant

Chestnut
0

#6 Ska du hålla fler än ett par guramis krävs ett STORT akvarium i regel då de kan börja tjafsa lite. Och jag skulle inte våga ha Gurami och ciklider ihop.

Med vänliga hälsningar
Chess

Ellenfyrkant
0

#7 Okej, tack! Då vet jag det och ska nog låta bli att ge mig in på det. Gissar att det gäller alla guramis? Är största risken att det är guramin eller cikliderna som råkar illa ut?

Mvh Ellenfyrkant

Chestnut
0

#8 Gäller alla mer eller mindre. Har hört att Honungsgurami är något mindre aggressiva men jag skulle inte haft mer än ett par / akvarie.

Med vänliga hälsningar
Chess

Ellenfyrkant
0

#9 Nej mer än ett par behöver jag ju inte ha. Är mer fundersam över hur ett guramipar kommer överens med ett ciklidpar.

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
0

Min erfarenhet av guramis är att de är väldigt snälla fiskar, det är snarare ciklider som kan vara lite griniga av sig (beror förstås på art också). Gurami brukar man ha i par och det är så de trivs bäst. Mina gjorde inte fluga förnär iaf. Har man för liten yta kan det kanske bli gräl då de revirhävdande fiskarna känner sig trängda. De arter jag jag har haft är Mosaikgurami, Blå gurami (och andra färgvarianter av denna), Dvärggurami och kyssgurami.

Ellenfyrkant
0

#11 Lever guramin helst på botten eller är den mer imitten-övre delen i akvariet?

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
0

#12 Det är en fisk med kraftigt underbett och ryggfenan långt bak på kroppen; en ytfisk. Guppy är också ett exempel på ytfisk. :) Bottenfiskar har tvärt om kan man säga; munnen riktad neråt och korta/små fenor på magen så att de lätt kan ta sig fram på botten (många ciklider, pansarmalar mfl). Mittenfiskar har munnen mitt på huvudet kan man säga, och fenorna sitter inte så långt bak på ryggen, tex Kardinaltetra.

GuUuLd
0

#6 En fisk jag kan säga direkt som är olämplig är "zebra pleco", det är ingen nybörjarmal på något sätt. För det första tror jag inte du vill betala det den kostar för en fisk du aldrig kommer se ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Ellenfyrkant
0

#14 Okej! Vad gör den till olämplig för nybörjare? Och vad är priset ungefär? Blev ju onekligen nyfiken. ;P

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Det är den absolut finaste av alla l-malar (om du frågar mig) MEN en av de absolut känsligaste. De är känsliga för dåliga vattenvärden, måste ha väldigt starkt strömmande vatten mm. listan kan göras ganska lång. Ska man köpa L46 bör man ha ägt någon annan lättare l-mal och sett att man klarar av att få dem att överleva först. (då räknas inte den vanlig ancistrusen som l-mal för de är lättare än någon anna mal.)

Priset, privat av odlare ca. 700kr/st och i butik mellan 1200-2000kr/st då är de ca. 3-4cm.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Ellenfyrkant
0

#16 Intressant! Tack för svar. Glad Har du några idéer kring mina andra alternativ också?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Igår köptes 4 st platys och 10 st glödbandstetror in till akvariet, det har gått jättebra hittills! Fast en platy är lite utstött och betéer sig annorlunda, han simmar mest upp och ned längs glaset.

Paletterna vaktar inte särskillt mycket, det är hanen som har fått schasa bort de små några gånger när de kommer för nära. Men inte våldsamt.

För övrigt blev det OTROLIGT mycket mer fart på de siamesiska algätarna efter det nya fiskinsläppet. Det blev ju mer liv över hubud taget. Men finns det någon direkt orsak till att de blev så fulla i fart? De leker och jagar varandra jättemycket!

Mvh Ellenfyrkant