Fisk som äter maskar
Jag har en rätt kraftig population av små vita maskar i mitt akvarium vilket ju inte känns så trevligt. I nuläget har jag bara äppelsnäckor där och tänker även skaffa räkor men nu börjar jag överväga att skaffa några små fiskar som decimerar maskantalet.
Så vad ska jag köpa? De ska vara små och glupska men får inte besvära mina kära äpplen.
Någon sorts tetra/barb kanske? Beror lite på hur stort kar du har :)

Har läst att kampfiskar gärna tar sånt. Ofta får man vita små maskar i akvariet om man matar för generöst. SKämms äpplena bort lite kanske? ;)
Kampfiskar kan ibland ge sig på äpplen, iaf terrorisera dom lite genom att smaka på antennerna ;) Men jag har ett äpple hos mina hanar och det går bra förutom att äpplet får vara lite extra rädd om sina antenner :)

… Äpplen är så mesiga… -.-
Dom brukar hålla till i filtret, då kan du ta lite vatten från karet och sedan försiktigt krama ur filtermaterielet några gånger och se om det sedan blir någon skillnad på hur mycket maskar det är :)
Nematoder. Jättevanligt. Läste att de inte är så bra om man vill att räkorna ska föröka sig bra. Jag vet inte på vilket sätt nematoderna är skadliga för räkor. Det finns gift att ta till för att få bort dem men jag är inte säker på att det är nödvändigt för att räkor ska kunna trivas. Dessutom tror jag att man ändå jättelätt smittar akvariet med dem igen. ..och giftet är giftigt för räkor och osynligt vattenliv. Mycket möjligt är att de kan samexistera alldeles utmärkt bara maskarna inte blir för många.
Det blev iaf två Black molly. Dom rensade ut alla maskar på en dag.

#8 Vad bra att det löste sig! :)