Nån med erfarenhet av röda ciklider?
Är det nån som har/är duktig på röda ciklider? jag ska ha såna i mitt 150 liters. Därför vill jag ställa några frågor.
1. Vad ska man ha för grus/sand på botten? Jag vet ju att dom gräver så att dom vill ha något som är lätt att "gräva" i. Jag vill 'ven att det ska ut som i deras naturliga miljö.
2. Vad för växter ska man ha? Dom kan ju gräva upp dom så dom måste vara ganska stora och rejäla.
3. Kan man ha ancistrusar tillsammans med dom om dom har många grottor och gömställen? eller är det bättre med större malar?
Skriver fler frågor om jag kommer på.

Röda ciklider säger inte så mycket om vilken art du syftar på. Kan du säga nåt mera?
De heter "röd ciklid" ^^
Hej Theo99 :D
Jag har såna , lekvilliga som tusan och underbara att se på.
Angående grus så vill dom ju inte ha för stora korn med tanke på att dom gräver, sand fungerar också, jag har haft lite olika åt mina monster =P
Växter: vad som helst egentligen bara det är lite grövre, men man kan alltid ha kabomba eller liknande då dom tycker om att tugga i sig.
Och nog borde du kunna ha Ancistrus med dem, men risken finns att dem kan bli ovänner med tanke på att cikliderna också tycker om grottor.
Hoppas du fått svaren du söker :D
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Sorry, jag kan inget om Hemichromis lifalili. Men guuu vad vacker den är!! 
Tack så mycket! Jag har engelsk sjösten (mindre modellen) .. jag har tröttnat på den och vill ha något annat i det karet. ´Jag har 2 stora växter. Tror det är svärdsplanta . Ska man ha rötter i karet? vilken ph vill dom ha?
Svärdsplantan kan lätt kvävas om du har sand, men fixa några sandsnäckor så ordnar det sig =)
Rötter kan du ha . PH är jag dock osäker på =P Jag är den som inte bryr mig om PH och andra grejer, jag kikar bara på fiskarna och ser att dem mår kalas ^^
MVH Sofia
Kan jag ha råda sand?
Jag undrar också om dom vill ha starkt strömmande vatten. för jag har en pump som pumpar 600 l/h. Jag har tänkt att köpa en som pumapr 1000 l/h också. Jag ska gömma dom bakom min bakrund.
Hej, jag ha en röd ciklid (lifalili). Den dödade sin partner och två pansarmalar, väldigt livlig, och ganska färglös när det inte är i parningstid. går typ inte att blanda med andra atrer då den är så agressiv, ingen bra fisk i mina ögon. ska skänka bort den, eller något. jag har svärdsplanta och rådasand, funkar bra med fisken som just nu går ensam i 100 L.
#9 Ja, jag har hört att dom är väldigt aggresiva, men det är inte så vanligt. Vissa blir också bara aggresiva under lekning. Jag kommer att ha massor av gömställen.
Att dom är aggresiva har jag inte märkt av alls, jag har mina med diverse andra ciklider, dom blir vaktiga men inte värre än så.
Angående strömmande vatten vet jag inte.
Rådasand borde fungera =) Men se till att göra stabila konstruktioner så inget rasar och skadar fiskar eller kar.
MVH Sofia
Jag ska limma ihop stenrös och göra såna där hyllor med skiffer. Jag har gjort ritning på hur jag ska ha det. ska försöka göra sen på datan.
Eller jag har tänkt.. och malarna ska bo i mitt 54 liters sen.
Ilfalili Är ju röd Juvelcikild och är mycket mer färggrann är bimaculatus. Röd juvelciklid är också mer aggresiv vad jag har läst.
Tror ni det är bättre med soil? Esc heter den tror jag, röd och snygg :)
Ungefär såhär ska bakrunden se ut :)
Nån som har ett bra tips på hur man ska bygga in pumpen? Jag vill ju inte att ynglena ska simma in och dör i pumpen så därför behöver jag något litet nät att sätta för hålet som jag gör i frigoliten. Men då kommer ju det täppas igen 
Putt