Sällskap till kampfisk
Har en mycket snäll kampfiskhane som går i ett 50L helt själv och jag undrar om det finns några fiskar som går ihop med kampfiskar?
Han är väldigt snäll mot andra fiskar, har haft honom med några platys när dom var under medicinering och det funkade men vill inte ha honom ihop med fenbitare o.dyl.
Har sett i affärer att de har dem tillsammans med tetror och zebrafiskar, skulle det fungera?
Tipsa mej om fiskar som skulle kunna fungera med honom! :)
Yrrblossets Sällskapsmöss

ja du kan ju sammanlagt ha ungefär 7 fiskar på max 7 cm i ditt kar så vrf inte ha lite kamphonor till honom?
jag vet inte riktigt det där om stimfiskarna…
stimfiskar är ju väldigt aktiva och spralliga så de kanske inkräcktar på hanens revir så… nja jag vet inte!
några malar skulle nog fungera! Ancistrus kanske!

några kampfiskhonor är inte att rekomendera för att antingen sliter han ut dem eller så sliter han ut sig själv. Stimmfisk brukar gå bra hos kampfiskar så kanske ngra tetror eller ngt :D
Man brukar inte kunna ha dem tillsammans med guppysar, eller hur? Eller vågar man prova? Har en kampis som inte riktigt verkar ha fattat det där med att blåsa upp sig, så han kanske skulle tåla dem?

Mvh Stephanie 

Honor tycker jag du ska skippa av ett antal själ som jag inte hinner skriva nu. Alla sorters levandefödare är inte att rekomendera - dom biter i fenor. Det är lite svårt för vissa hanar blir jätte stressade av andra fiskar sällskap spec fiskar med starka färger som tex neoner (hade en hane som käkade upp ett helt stim med sådana).
Jag skule rekomendera räkor eller snäckor. Du kan säkert ha en mal eller liknande också.
Jag har kunnat ha kampfiskhane tillsammans med Platy men dom bet i hans fenor, han hade inte så pretiga fenor dock vilket gjorde hans skador lindriga. Men tillslut fick jag helt enkelt flytta honom.
Det är så mycket induviduellt, vissa hanar bruakr försvara sig så fiskarna lär sig att inte ge sig på honom. Vissa hanar blir livrädda och tål inte alls andra fiskars sällskap.

Jag har en kamphane som inte klarar räkor för han jagar dem tills dom dör :(
hur tror ni rosentetror funkar med kampis hane? Sitter och funderar på samma som TS

Malar är ju okej tex Ancistrus eller panslarmalar, snäckor också. Har du mycket växter i karet så brukar det funka med räkor, javamossa ger bra skydd till dom.
Jag kan nästan inte komma på någon fisk som inte har starka färger och inte är tillräkligt stor för att inte bli uppäten, levandefödare kan det ju heller inte bli så dom biter i fenor.

#7 Sorgmanteltetra eller svart Neontetra? De borde ju funka pga sin mörka färg så borde inte hanen se dem som ett hot.
Jag har själv en hane som går ihop med platys, dock bara mörka sådana. Hade en ljus sunshineplaty i karet men den jagade kamphanen hela tiden, så den fick flytta till det större karet.
MVH Erika :)
Jag skulle ta någon mindre tetra, inte så stor som rosentetra utan mer som koppartetra eller någon sorts neon!
Men tänk på att inte ta någon för liten heller :)
Ofrast när man har flera fiskar så är det kampfisken i karet som blir mobbad, om någon, så kolla hellre vilka fiskar ni är intresserade av som är fenbitare eller ej! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag är fortfarande lite nyfiken på om jag skulle våga släppa ner min kampis med guppys och platys? Eller är det alldeles dömt att misslyckas?

Mvh Stephanie 

#10 Båda mina kamphanar kan gå ihop med mina guppyhonor+platys, inga probs alls! Däremot slaktar dom guppyhanar om dom får chansen…
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#10 Testa kan du alltid göra, i västa fall får du ju bara flytta på honom :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#10 Jag har ett gäng på 9platys med 4 slöjstjärtar och de har inte bitit på slöjstjärtarnas fenor eller jagat dem så det skulle kanske kunna funka med kampfisken.
Guppys har ju längre och färggladare fenor så kampfisken kanske kan se dem som "hot" eller liknande och kanske anfalla dem.
Har inga guppys själv men det är väl bara att prova, har märkt att kampfiskar är väldigt olika individer, en kompis har en riktigt aggressiv hane som inte kan vara tillsammans med något annat medans jag lyckats få tag på en lugn och hyffsat snäll Kampfisk.
Har en s.k guldfiskskål på 15-17L och undrar om det skulle kunna gå att ha en Kampfisk där? Har syrepump och vattenrörelse där i och hade från början tänkt ha några räkor och nån snäcka där men skulle vara trevligt med en snygg Kampfisk också.
Detta är bara en fundering :)
Kampfisken är en "ensamlevande" fisk och behöver absolut inga kompisar. Det är nog så att bara för att vissa djurarter vill vara i grupp som man tror att detta gäller alla.. Det är bara du själv som mår dåligt för att du tycker fisken ser ensam ut, kampfiskar blir bara stressade av att vara i grupp, vare sig det är med artfränder eller med annan fisk. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Har för mig att fiskskålar kan försämra balanssinnet för kampfiskar (säkert andra fiskar också).
Små fiskar löper ju större chans att bli mat och stora fiskar ger sig gärna på kampfiskhanars fenor ;)
Det går ju att testa att ha en hane tsm med andar fiskar och se hur det går. Men då måste man ju vara beredd med ett annat kar om det absolut inte skulle funka.
Han får nog gå ensam med någon mal,snäcka och räkor :) fick ta över ett par neontetror från en kompis som inte var bra sällskap, han vart stressad och jagade dem hela tiden så det får vara som det är ^^

Har min Kampfisk tillsammans med fyra platys, två pansarmalar och två teleskopfiskar och den sätter skräck i alla förutom den större teleskopfisken. X) Den funkar ganska bra med platysarna men den tuggar på fenorna på den mindre teleskopfisken. -.-' Tror att det är kampfisken som har tagit en smakbit av en av platyna också men det verkar som att det var en engångsföreteelse. ^^