Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6946 ggr
Crowone
0

Papegojciklider framavlade missfoster??

Hejsan!

Skulle vilja höra era åsikter/tyckanden/tankar angående om det är etiskt och moraliskt riktigt att odla fram fiskar med diverse handikapp?

Jag tänker då på slöjstjärtar med stora ögon riktade åt himlen, stora bulor på huvudet, ögon som lätt skadas då de sticker ut, eller framavlade fiskar som gör att de får svårt att röra sig. Färgade papegojciklider.

Sen undrar jag om det inte finns någon svensk djurskyddslag som skulle kunna förbjuda följande varianter av "papegojciklid"?

-Fiskar som får klippta pannor för att få fram extrema utseenden med "djupa pannveck".

- Fiskar som får klippta fenor för utseendets skull. T.ex. varianten "Valentines heart".

- Fiskar som doppas i bad för att först ta bort slemskiktet på fisken, sen i ett färgningsbad och till sist ett i bad för att fixera färgen så den sitter någorlunda länge.

OBS!! Personligen lägger jag inte skuld på er Slöjstjärt. och papegojciklidsägare nu. Så om tråden blir full av hat över att jag tar upp detta, ber jag vänligen ansvarig ta bort tråden snarast. Jag är INTE ute efter muck, utan om ert tyckande angående framaveln/manipuleringen av akvariefiskar och om hur lagstiftningen ser ut idag. (Hört talas om Astrid Lindgren-lag).

Mvh Crowone (som kanske kommer i hetluften nu? Svälj!) Flört

TccT
0

Extrema varianter av till exempel slöjstjärt som sagt är att gå väldigt för långt i mina ögon.

Är det inte olagligt med färgade fiskar i sverige förresten? Klippta pannor har jag aldrig hört talas om. Stämmer det verkligen? Har försökt att googla på Valentines heart men lyckas inte. Hur klipps dom då fenor växer ut om inte skadade ända in till kroppen?

Lindzen
0

Jag tycker det är groteskt hur man har odlar på slöjstjärtar, känns som man inte kan kalla dom för fiskar längre utan dom skulle nog passa bättre i kategorin "missfoster".. Det är liksom inte ens fint (i mina ögon).

Papegojciklider ser också ganska sjuka ut..

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[TheoA]
0

vieja synspila är nog den fisken som är det störat missfostret.. titta själv!

JonteL
0

#3 Varför tycker du så? Dom ser ju ut så naturligt, dom är ju inte framodlade som tex  Papegojciklider.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Crowone
0

Jag tycker väl papegojcikliden är "ful-söt". Jag förstår att folk tycker om dem och köper hem en färgglad firre men efter att ha hört de här färgerihistorierna och hur man tatuerade fiskarna med texten love o.s.v. i Asien rös jag så håret reste sig från hårbotten. Jag önskar verkligen inte se torterade fiskar i akvariebutikerna. Tydligen är det bara den orangea varianten som inte är färgad. Den kan säkert också verka åt gula hållet om man inte ger mat som färgar ut fisken?

Jag har svårt att få fram bilderna från färgbaden. Verkar som webbsidorna är borttagna. Hmm….u n d r a r  varför?

Bild på hjärtformad finns som 11:e bild på http//www.jwz.org/bigheads/

Annars söker du på Google med texten blood parrot. Sen kan du ev klicka på bilder då så ser du massor av skräckexempel.

En sida jag hittade berättar om färgbad för massor av olika sorters fiskar som Slöjstjärt. glasfiskar, Corydoeras, barber av olika sort m.m.

Crowone
0

Jag tycker väl papegojcikliden är "ful-söt". Jag förstår att folk tycker om dem och köper hem en färgglad firre men efter att ha hört de här färgerihistorierna och hur man tatuerade fiskarna med texten love o.s.v. i Asien rös jag så håret reste sig från hårbotten. Jag önskar verkligen inte se torterade fiskar i akvariebutikerna. Tydligen är det bara den orangea varianten som inte är färgad. Den kan säkert också verka åt gula hållet om man inte ger mat som färgar ut fisken?

Jag har svårt att få fram bilderna från färgbaden. Verkar som webbsidorna är borttagna. Hmm….u n d r a r  varför?

Bild på hjärtformad finns som 11:e bild på http//www.jwz.org/bigheads/

Annars söker du på Google med texten blood parrot. Sen kan du ev klicka på bilder då så ser du massor av skräckexempel.

En sida jag hittade berättar om färgbad för massor av olika sorters fiskar som Slöjstjärt. glasfiskar, Corydoeras, barber av olika sort m.m.

JonteL
0

Själv tycker jag att det är fel att odla på framavlade Papegojciklider och slöjdsjärt som ser ut som missfoster. Men skulle nog säga att dom mesta fiskarterna har handikapp idag.

Ta tex Guppys som har så stora fenor så dom kan knappt simma eller Sebrafiskar som har stora slöjfenor som gör det svårt för dom att simma bra. Och det var bara två exempel.

Men genetik självlysande fiskar, som tex Scalarer eller Sebrafiskar. Tycker jag inte det är så fel. Då det är vetenskapligt bevisat att dom inte far illa av färgen och den håller livet ur!!

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Crowone
0

Angående vieja synspila så har den ju en riktig mun, alla fenor intakta och ingen mänsklig varelse har klippt bort stjärtfenan eller tatuerat dit röda läppar och kallar den "lipstick parrot", eller doppat den i färgbad.

Om man är naturligt "ful" men förekommer i naturen så får det väl gå an va? Hahaha!

[TheoA]
0

#4 men dom ser fortfarande inte ett dugg naturliga ut…

Crowone
0

#7 Den mer färgglada fisken som odlas fram är väl ändå godkänd så länge inga handikapp förekommer.

På tal om "självlysande" så färgas det fiskar i ett flouriserande ämne med. Dom lyser utan belysning (men lever så klart inte så länge, stackarna).

Burr och ryyyys, säger jag åt misshandlade fiskar. Hoppas verkligen det är totalförbjudet att färga eller stympa fiskar i vårt land.

TccT
0

Jaja söker man på rätt sätt så finner man. Hjärtformade papegojor var inte roliga, heller, att se. Hittade en del om hög dödlighet som nog är troligt. Klipper skär någon en bit in i kroppen växer fenan inte ut såklart. Men det blir ju en riktig skada som knappast kan vara skön för fisken dessutom. Hög dödlighet borde ge ett högt pris vad det än är. Undrar hur det kan finnas ekonomi i det. Undrar oxå, nästan, ännu mer hur någon överhuvudtaget kan tänka sig att köpa såna stackare.

Men när man fipplat genetiskt är väl ändå förbjudet att ta in i om inte annat åtminstone sverige

[hejhejnaffy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jag hittade en bild på färgade pappegojciklid

hemskt =(

de är typ tatoerade

fiskargrabben
0

papegojciklider är inte framavlad med "Vilje" utan de är 2 ciklider som fått yngel de är troligt vis påfågelsciklid och zebraciklid har jag hört.

Crowone
0

Men man ska väl ändå konstatera och poängtera hur viktigt det är att informera folk om sånt här. Om ingen köper, så säljs inget heller - Enkel logik!

Att "fippla" genetiskt är inte olagligt antar jag eftersom det finns massor av olika vaianter av fiskar, precis som med katter och hundar.

Frågan är väl VAR vi ska säga stopp på den genetiska framodlingen? Jag tycker gränsen ska dras vid handikapp av fiskarna. De ska väl ändå få vara fiskar i våra akvarium, inte bli levande akvarietavlor för den kräsne finsmakaren som vill ha ett skrytobjekt att visa upp.

Vi har ju förbjudit svansstympning i Sverige då borde det vara förbjudet att göra sånt med fiskar med. Jag tror inte det importeras stympade varianter i Sverige just nu, för än så länge har jag inte ens sett färgade varianten av Papegojciklid. Men jag vet inte allt, så om någon sett en färgad variant skulle det vara kul att veta det.

Lindzen
0

Jag tycker den här sjuka aveln liksom att människan hela tiden måste hitta något nytt och ovanligt.. Man håller ju på och förstör nästan alla förtamade djurarter känns det som, det är inte bara fiskar som råkar ut för det utan också tex våran bästa vän hunden. Titta bara på tex schäfer, dom går nästan på haserna i vissa fall, bulldoggen har så gigantiskt huvud gemfört med kroppen så tikarna knappt kan föda sina valpar..

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se