Nån som är intresserad?
Hej, håller på med en projekt som handlar om kampfiskar och skulle behöva 3-4 stycken som skulle vara intresserade att blogga om sina kampfiskar, odling, akvarium. ect.
Intressard?:)… Skriv då här eller på PM
Det finns inga krav om du ska skriva 1 inlägg per dag eller 1 inlägg per vecka. Det får du bestämma själva :).
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Jag håller på med hobbyodling av Kampfisk, dock så är ju ynglena "rätt så stora" nu och hela den jobbiga och slitsamma processen är nästan över :P Jag kanske skulle kunna starta upp en blogg men frågan är hur aktiv jag egentligen kommer vara och så för blogga är inte riktigt min starka sida, jag föredrar att visa i bilder hehe. Vad är det projektet går ut på? :)
#1 Projektet går ut på att kunna ge svenska kampfiskälskare mer kunskap, som tex genetik och sjukdomar ect. Då andra svenska Kampfisk sida är antingen utdöda som tex Kampfisk.se eller brist på info som Kampfisk.webs.com.
Allså jag vill kunna ge Kampfiskälskare som mig ett ställe där jag kan snacka om min framgångar i genetik eller nåt liknade.
Då kom jag på idén att det kunde vara kul om några som odla på lite ovanligare kampfiskar, kunde skriva om nya fiskinköp, odling mm på en blogg(ar):).
Sen skulle det vara väldigt kul om man kunde hitta uppfödare i Sverige som föder upp mer ovanliga fenformer och färger… Som tex dina Kampfisk hanar, dom måste ju liksom vara några av Sveriges snyggaste kampfiskar ;P.
Då det visas sig att fler och fler faktiskt försöker importera mer ovanligare kamfiskar. Då är det ju tex perfekt för dig som odlar på ovanliga fenformer, om du lägger ut en annons på vad jag hoppas bli " Sveriges största kampfisksida". Så kommer ju då få dina kampfiskar sålta på nolltid.
Nu blev det väldigt mycket info här :)…
Så här hade jag tänkt mig en blogg:
En snygg kampfiskdesign (vilken jag kan göra själv)
Minst 1 inlägg per vecka.
MASSA med bilder på akvarium, yngel, kampfiskar.
Att man antingen bloggar på Blogg.se eller inne på själva hemsidan.
Om man bloggar med Blogg.se så ska det stå nånstans i bloggen att det är ett samarebete med min hemsida (Allså kampfiskhemsidan)
Sen om man vill kan man ju också bli Moderator på forumet, som jag håller på att bygga på :)
Haha, hoppas jag inte skrämde iväg dig/er nu med all text :).
Jonathan Lundin
Nejdå du skrämde inte iväg mig! ;P Det är bara det att jag är inte speciellt bra på genetik, jag kan de flästa fentyper och så men färger måste jag säga att jag är ganska usel på. Och just nu så har jag inte en speciellt intressant kull, med roliga fenformer och färger då jag aldrig lyckas få tag i matchande honor till mina hanar.
Jag har hela min odling i mitt inte så stora rum och jag bor fortfarande hemma vilket innebär att mamma inte är så jätteglad när jag säger att jag behöver ett till kar för ynglena/en ny kull :P Jag kan heller inte påstå att jag är speciellt bra på sjukdomar heller, jag har helt enkelt lite birst på kunnskap då det är väldigt svårt att hitta rätt hemsidor med fakta på internet om just kampfiskar, tex sjukdomar, mat, vatten, PH osv så jag har fått prova mig fram. Jag säger alla mina brister på kunnskaper så du förstår om inte jag kan svara på alla frågor och så för jag har mest provat mig fram genom åren.
Jag har faktist kontaktat en kille i Danmark som importerar kampfiskar och jag är ganska säker på att jag kommer köpa av honom (så fort han lägger ut halfmoon honor till salu) och han har riktigt snygga fiskar.
Jag kan tänkas blogga om mina fiskar, men jag kommer nog inte kunna ge all "specialfakta" och "visa ord" för jag försöker fortfarande lära mig allt och skolan kan ibland ta över så jag kanske inte har all tid till mina fiskar/"bloggen".
Hej, Ja tyvärr är det svårt och hitta bra sidor om genetik och sjukdomar. Har läst ett par 10-tals sidor om genetik och sjukdomar på thailänska och på engelska. Så har ju rätt "stor" kunskap när det gäller just Kampfisk genetik.
håller på och skriva ett artikel till hemsidan just nu faktiskt om sjukdomar och genetik, med blandannat man ser bilder på hur yngelna ser ut om man blandar halfmoon som är röd och en crowntail är vit tex.
Haha, Ja, det med plats till sina akvarium har jag också problem med ;P Har ju typ 6 st 30 liters och 4 st 150 liters som jag inte ens får plats med :(…
Jaså, Vad kul:) Har han någon hemsida?:)
Vad bra:)… Nej, det förstår jag att du inte kan ge all specialfakta eller liknade…
Det blir ju också superbra om du tex importerar Kampfisk från danmark, så blir ju det skitkul att läsa på en blogg tex :)..
Okej, jag går ju själv också i skolan och det är riktigt svårt och hinna med allt som det är också. Men försöker nu på helgerna att skriva klart alla artiklar jag håller på med och sen tänkte jag börja blogga lite också, även fast jag bara har 3 ct honor och ska snart köpa en superdelta metallic :)
Jonathan Lundin
Okej :) Åh den hemsidan (vad heter den?) kommer jag sitta och läsa så fort den blir klar! ;) Jag har försökt hitta fakta på hur ynglena kommer se ut om man parar en ct hona med en hm hane… Jag vill hellst inte att ct genen ska vara dominant då jag vill behålla hm fenorna ;) Jag har ju 6 honor och 3 hanar just nu varav 5 honor är ct och en är superdelta (dock så har hon ingen rom så jag kan inte para henne…), jag tror jag ska pressa dansken lite så han kan lägga ut hm honorna till salu så jag får tinga dom innan hanarna tar slut ;P
Hemsidan kommer att heta Bettasweden.se, just nu går den under betta.n.nu för jag inte riktigt har satt in alla artiklar än.. har precis satt ut lite om sjukdomar :)..
Sen ska sidan få en ny design också :)
fenformen om man blander ct och hm heter half sun. Och tyvärr är det CT generna som blir mest dominant…Pga att halfmoon har fler "dåliga" gener, Kommer förklara mer på artikel senare :).
Men prova!!! då efter några avkommer kan du få helt nya fenformer :)
Haha. Ja tjata på:P.. Är han billig när det gäller HM Hanar?:)
Jonathan Lundin
Jaha vad synd att ct genen vad dominant ;(
Ska ta en titt in på hemsidan nu :)
Jag tycker det är ganska dyrt, både hanar och honor kostar 299 danska kronor som är ca 355 svenska kronor men jag vill ha riktigt bra firrar den här gången och tänkter kosta på mig det ;)
Ja, det är lite synd faktiskt.
Oj, det var inte billigt, Prova att gå in på www.bettas4all.nl
Där finns det väldigt många uppfödare i från danmark, tyskland och finland.
Sen har jag hört att AkvarieTeknik ska få in några snygga halfmoon honor för 150 kr st.
Jag har faktiskt tänkt importera från thailand, från denna person,
Han har riktigt bra och har bra priser oxå. 15 USD (ca 100) för både hanar och honor och sen frakt om man kör via EMS blir det 55 USD (ca 360) För 1-8 fiskar. Problem är att det blir så dyrt för en person, Sen går man ju i skolan och man har ingen inkomst :(.
Men hoppas få råd nu i början av mars att köpa några fiskar där ifrån:D.
Jonathan Lundin
Jahaaa, kollade nyss och akvarieteknik hade inte lagt ut några hm honor till salu än. Han som jag funderar att köpa ifrån får ju sina fiskar från Thailand, jag pratade ju först med killen i Thailand och han rekomenderade att jag skulle köpa hans fiskar från han i Danmark i stället då frakten blir billigare och inte lika långt för fiskarna heller.
Jag fyller ju snart år och använder det som argument så mamma och pappa kan sponsra mig lite iallfall hehe, sedan får jag helt enkelt offra mina egna pengar.
Ska ta och kika på den hemsidan och se vad dom har för utbud, kanske är bättre att importera därifrån ;)
Här btw hemsidan till danskens fiskar som han har till salu: http://www.kampfisk.dk/onlineshop/
Har ni koll på hur import går till, vad kostar det ungefär? Är det inte stor risk att fiskarna dör?
Är lite småintresserad av bettor :)
Jag är osäker, det beror på varifrån man importerar, men jag kan tänka mig att det oftast ligger mellan 300-500 kr, bara frakten då.
Risken är väl lite större om man skíckar på vintern. men kanske 1 fisk av 100 dör eller något liknade :).
Jonathan Lundin
#10 Tack :)..
Tror du det skulle funka i sverige och ha en onlineshop där man säljer bettas?:P
Jonathan Lundin
Det tror jag säkert, funkar ju i alla andra länder så varför inte här ;) Dock så tror jag man borde skaffa sig något sorts rykte så man tjänar på det.
Så nu har det kommit en artikel om kampfiskgenetik:)
Den är väldig basic, men det kommer få mer text/bilder allt eftersom:)
Bettasverige.n.nu
Jonathan Lundin
Var och kikade på den igår, jag lärde mig mycket nytt som jag har letat efter! :)
Vad bra:),
Kul att den var nyttig för nån :)
Jonathan Lundin