Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2231 ggr
gickan87
0

Kampfiskodling, ingen rom?

Har nu haft min hane i 2 veckor i det tilltänkta lekkaret. Satte ner en hona för ca 1 vecka sedan i en yngelkasse så de ser varandra utan att stressa ihjäl varandra.

Men honan har ännu inte fått några ägg? är det normalt att det tar såhär lång tid?

Båda är väldigt fina i kroppen, absolut inte undernärda.

MVH Erika :)

Lindzen
0

Man bör ju mata upp både hanen och honan minst 2 veckor innan lek, då är hanen i bra form och oftast lekredo, honan har då också oftast mycket rom och mogna ägg. Bra mat är oftast levandefoder i alla former, röda mygglarver, oxhjärta etc, peppra på med så mycket proteiner det bara går varje dag! ;) 

Har du kollat noga i skumboet? Äggen syns knappt, dom är mer mjölkvita än genomskinligt ljusa som bubblorna.

Jag släcker aldrig så länge jag har hanen i lekkaret utan jag har relativt svagt ljus hela tiden, dels för att han hela tiden ska kunna bygga på sitt skumbo, uppvakta honan och sedan kunna ta hand om ynglena som behöver hjälp dygnet runt. Är fiskarna i bra form så går det bra även fast det verkar hemskt att aldrig släcka men det går oftast snabbare till lek och är båda föräldrarna i bra form så tär det inte så mycket på dom.

Vad har du för temperatur i vattnet? Hur hög vattennivå har du?

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

gickan87
0

Gav dem rejält med mat 2 veckor innan jag släppte ihop dem så de var riktigt på hugget i sina plastlådor.

Inget i skumboet, använder förstoringsglas ^^

Prick 28 grader, 14 cm är vattenivån..

Lindzen
0

Okej, hur stor är honan gemfört med hanen? Hur gjorde du med ljuset? Hur länge fick honan ligga i yngelboxen? Uppvaktade hanen honan mycket?

Mvh Linda

gickan87
0

Honan är lite mindre än hanen, det har varit tänt 20 timmar/dygn

Honan låg i yngelboxen 3 dagar, hanen jagar bara runt honan hela tiden vilket jag tror beror på att hon inte har några mogna ägg och därmed accepterar han henne inte.

Lindzen
0

Jag tycker nästan att du ska ha tänt dygnet runt, allt avbryts ju annars när du släcker. Att hanen jagar och biter honan ingår i uppvaktandet, men har det gått över 1 vecka så bör du nog ta bort honan, hon ska vara riktigt fet om magen (så magen verkligen buktar ut på sidorna även när hon inte ahr blivit matat på ett tag).

Mvh Linda

xxmammaxx
0

Kan honorna bli fulla med rom i magen om dom inte är med någon hane? har två honor som blitt ricktigt tjocka men dom simmar med andra fiskar. Har en hane i ett annat kar men jag läste någonstans att dom enbart får leka 4 tim å sen att man måste ta ur honan.. men det kanske inte stämde då?

Om jag vill sätta ner honan till hanen nu måste jag ha henne i en yngelkasse då?

Lindzen
0

Honor bär på rom hela tiden, oavsett om de går med hane eller inte. Sedan kan en hona ha mer eller mindre rom, beroende på maten osv. Får honan mycket mat= mycket rom. Det där med att honan bara får leka i 4 tim… Man brukar säga att när paret väl har börjar para sig under skumboet, då kan man räkna med att det tar upp till 4 tim innan honan har lagt alla ägg, men det beror också på mängden rom. Jag håller alltid koll på mina par när de parar sig så jag ser när honan börjar bli tom på rom och hanen jagar iväg henne för att honan inte har några ägg kvar, då när hon inte längre är hos hanen på ett bra tag så brukar jag ta ut henne.

Du bör ha henne i en yngelbox så hanen inte kommer åt henne i början så även honan vet vad som är på G och så han hinner bygga ett stort och fint skumbo åt äggen. När han väl har byggt ett stort skumbo och honan börjar vaja på kroppen när han simmar fram och visar upp sig, då brukar det vara bra att släppa ut henne. Men hanen kommer endå bita och jaga henne tills hon visar sig lekvillig, det gör hon genom att fälla in fenorna och rikta huvet mot bottnen och vaja på kroppen när hanen kommer fram, och till slut så kommer hon följa med under skumboet :)

Mvh Linda