Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2931 ggr
gickan87
0

Tips på fiskar tack!

Idag så innehåller mitt 240 l akvarium följande fiskar:

2 st Små scalare
10 st Sorgmanteltetror
2 st Mosaikgurami
4 st kampfiskhonor
4 st Praktbotior
1 st Plecomal
1 st Vändmal

Frågan är vad mer man kan släppa i? Som det är nu så ser det rätt tomt ut i karet. Har funderat på diskusar men har hört att de är otroligt känsliga.

MVH Erika :)

Linnea
0

Jag personligen föredrar att man har ganska få arter men fler av samma (såvida arten accepterar detta) istället för att några av få av en hel massa arter. Så om vi ser på vad du redan har så kan du ju alltid öka på lite av dom du redan har innan du köper nya arter. Gurami tex ska man helst ha flera honor till samma hane men det behöver nog inte var samma sort, finns ju ex guldgurami och några andra om du vill ha fler färger. Scalarerna tycker jag absolut att du kan ha nån till, dom är så fina! Har du ingen kampfiskhane så kan du ju skaffa en sån till dina honor. 4 praktbotior i ett 240-literskar låter lite, du kan ju har fler bottenlevande ex pansarmalar eller liknande. Några harneskmalar är ju aldrig fel heller, de rensar bort alger.

Diskusar vet jag inget om, kanske någon typ av ciklid där du köper en hane+hona, men kolla först att arten passar ihop med andra fiskar än ciklider!

Skynda långsamt så går det fortare.

GuUuLd
0

Vet nog inte om jag skulle stopp ner så många fler arter faktiskt.

Discus är väl lite känsliga ja, de vill även gärna ha varmare vatten. De flesta har sina i 28-30 grader, vilket då är lite varmare än vad en del av de andra arterna du redan har vill ha.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

gickan87
0

#1 Jag funderar lite på panda-pansarmalar och kanske någon flying fox som käkar alger. En Praktbotia till ska köpas.

#2 Lutar mer åt att jag försöker hitta ett par av scalare. Mina två jag har nu har gått för länge i butikens lilla kar så de växer inte mer än sina 8 cm tyvärr.

MVH Erika :)