Blind guppy?
Ser fiskar? Eller, att dom ser förstår jag ju, men har dom bra syn? Jag har nämnligen en Guppy hona som sen dagen innan nyårsafton simmar väldigt lustigt. Jag var säker på att hon skulle dö, men hon är pigg och äter som vanligt så jag har börjat studera henne lite. Nu när jag gav dom mat, mygglarver som sjunker, så verkar hon inte se dom utan simmar runt och gapar tills hon träffar rätt. Hon verkar ha lite svårt med "balansen" för hon simmar lite på sidan och hon växlar sida ofta. Så hon liksom lutar lite när hon simmar. Dessutom kan hon helt plötsligt "somna", det ser verkligen ut som hon somnar för hon liksom sjunker bara och sen är det som hon vaknar till och simmar vidare som inget har hänt, fast fortfarande lite på sidan. Någon som sett nåt liknande?

Är det ingen som har varit med om liknande??
tror inte att den kommer överleva :( Den e nog sjuk.
Eftersom guppys är så hårt framodlade på vissa ställen, så klarar sig inte vissa ens att få en kull med yngel, kan hon ha yngat av sig?
då kan de bli lite snea och balansen blir lite konstig. sen dör de oftast.
#2 ush så hemskt
Jag har varit med om det förut, och tråkigt att behöva säga det, men den kommer förmodligen dö eftersom den är sjuk.
Kan vara fel på simblåsan som gör att hon inte får till balansen och sjunker.

Vad trisst. Jag har fått yngel, men kan inte säga säkert att det är från henne då jag har en annan hona som också var väldigt tjock när ynglen upptäcktes.
Trisst att dom är så hårt avlade! Funderar på vad jag ska göra med ynglen då? Det kanske bara blir pankaka av det hela om jag behåller dom och avlar på? Hur hade ni gjort?
Hur får jag fram bättre guppys då? Jag handlar honor i en butik och hanar i en annan som det är nu.
Vill ju inte att honorna ska dö bara för att dom fått EN "kull". Denna var på 5 yngel… Så det var ju inte direkt massor heller!
#4 Sjuk/sliten/skadad? Är den sjuk borde den ju kunna bli frisk?
Djuraffärerna kan lika gärna ta hem fiskar från samma grossist så fiskarna kan ändå vara släkt, nästan alla fiskar är nog nära besläktade om de har tex samma färg. Det kan vara större chans till inavel om man tex låter sina egna yngel gå ihop med sina föräldrar, då kan de lika gärna para sig och bli inavel den vägen också.
Det är väldigt svårt att bota tror jag, tror det bästa är om du bara låter den vara tills du ser vilket håll det går helt enkelt.
låt framförallt honorna bli stora innan de beblandas med hanar, det är min erfarenhet, men jag hålle inte på med guppies längre då jag tycker de är för känsliga. har istället kampfiskar och guramis, samt de guppyyngel som blivit vuxna ;)
köp guppies där du vet att de kommer från ett bra ställe, ha bra vattenväden och köp inga små klena guppies, stora!
de storfenade hanarna blir väldigt hängiga efter ett tag också, så satsa på de som är finast i hälsan piggast.
:)
Det är väldigt svårt att göra konrollerade parningar med guppys då honorna kan lagra sperma från en hane och ha det till flera kullar utan att behöva para om sig efter att hon har fött. Jag vet dock inte om molly och Platy kan det.

#10 - tror att de också kan det… Svärdbärare kan, har jag för mig, så de borde väl också kunna det.