Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 3244 ggr
akvariet
0

En undran

Hej, bara tänkte på en sak, när man räknar ut hur många fiskar som skall rymmar i ett akvarium på en viss volym MÅSTE man då räkna med malar ?

Jag menar, de kan ju hänga på sidorna, gräva ner sig, "sitta" på växter mm. där ingen annan fisk kan vara förutom malar… På sätt och vis så tar ju inte malarna upp någon plats för fiskar, utan enbart för andra malar…

för att visa hur jag tänker kommer här ett exempel…

ett 40 liters akvarium, 20 microrarboror som vi säger blir exakt 2 cm som precis tar upp 40 liter och sedan 2 otocikclusar som blir exakt 5 cm. Då överstigs ju antalet fiskar för 40 liter med 10 liter, men då kan man strunta i de där extra 10 litarna eftersom otociklusar är malar och ändå inte tar upp någon plats för fiskarna.

Kan man tänka så? Vad är era tankar ang. detta?

Visst spelar konkurens om syre in, men om man bara tänker på det jag skrivit innan, funkar det att tänka så tror ni?

Blir intressant att läsa om hur ni tänker:)

Hälsningar Akvariet

MiniAndMe
0

Tja, ungefär så tycker jag att man kan tänka. De håller ju sig mest på bottnen, där ingen annan fisk är och tar inte alls upp plats för dom. Men ja, syret är väl ingen fara? Det har jag inte tänkt på i alla fall (lite osmart kanske…^^). Men sen kan man ju inte trycka in hur mycket som helst heller, så vi säger det där akvariet du snackar om. Då hade jag nog istället haft 15 av de små fiskarna och så malarna. Kanske.

Mig-
0

snarare nitrit och sånt, inte syre. Men jag skulle inte räkna med dem ;)

akvariet
0

#1 det är ju det med malar, de håller sig där ingen annan fisk är:)

#2 Just de ja, växter och cirkullation är ju det som sköter syretillförseln:) Tänkte jag inte på;)

Någon mer som vill uttrycka sina tankar här ang. ämnet?;)

OlleA
0

Regeln "1 cm fisk per liter vatten" är ingen exakt vetenskap utan ett ungefärligt mått på hur många fiskar i "vanlig akvariefiskstorlek" (ca 4-8 cm) man kan ha i ett akvarium. Små microrasboror behöver inte fullt så mycket plats, medan en 25 cm lång ciklid behöver betydligt mer än 25 liter. En stor fisk förbrukar alltid mer syre och avger mer avfallsprodukter än en liten. Detta gäller alla sorters fiskar, även malar som alltså bör räknas med lika mycket som de andra.

Olle

akvariet
0

#4 Jo, det stämmer… Men om det är en mycket liten mal som t.ex otocinclus då? Skall man räkna med den med då?

Då tycker du alltså tvärt emot vad jag #1 och #2… Intressant:)

oh-la
0

du ts och #1 och #2 räknar bara efter yta att simma på, och visst, då behöver man kanske inte räkna med malarna. men nu är det mer, och viktigare saker som också spelar in, och det är syre och avfall som fiskarna avger. även malarna skiter och äter, så de kommer att tillföra lika mycket skräp som de andra fiskarna och påverka vattenvärdet. därför ska man även räkna med malarna.

akvariet
0

aha, då förstår jag hur du menar:) Det har du rätt i! men om man har ett väldigt tätt planterat akvarium med växter + en bra pump, kan man inte strunta i att räkna med malarna då eftersom växterna tar hand om avfall och tillgodoser fiskarna med syre? sen så har man också en bra pump… Vet inte riktigt hur jag skall beskriva hur jag tänker… :S

Men om det "bara" handlar om syre och avfall så behöver la man inte oroa sig igentligen om man har mycket växter och en bra pump? Då kan man ju ha kanske ett par extra fiskar över volymen på akvariet om man räknar efter platsen enbart och sen har väldigt mycket växter och en bra pump…

Du får ursäkta att jag beskriver så dåligt, hoppas du förstår hur jag menar;):)

Fler som har synpunkter som de vill berätta?:):D

oh-la
0

alltså, en fisk per 1l vatten är ingen exakt vetenskap, som någon skrev ovan. har du måna små fiskar kan du säkerligen stoppa i några fler. har du däremot större fiskar, och kanske framför allt fiskar som skitar ner kan det bli lurigare.

för att föstå detta fullt måste man också ha lite koll på kvävekedjan och då inser man plötligt att det inte bara behövs mycket växter och cirkulation och sedan kan man stoppa ner en massa fisk. du har till på köpet ett ganska litet akvarium som är förhållandevis känsligt för förändringar i vattenvärde. hade du haft en större burk hade det kanske varit lite skillnad.

för att förklara kvävekedjan på ett enkelt sätt. fiskarna skiter och skiten innehåller amonium och amoniak (giftigt) som bakterier i akvariet tillsammans med syre omvandlar till nitrit. nitritet är som känt giftigt och är en vanlig orsak till död i akvariet. den lilla bakterien hjälper här till ytterligare en gång och omvanlar nitriten till nitrat som växterna kan  ta upp som näring. allt är frid och fröjd.

men vad händer om du har för mycket fisk? jo, då blir det mer skit än vad bakterien kan ta hand om. den kommer inte hinna omvandla det farliga nitritet till nitrat och det kommer börja sväva runt nitrit i akvariet. nitritet är som sagt giftigt och tillslut kommer halten bli så hög att du får massdöd.

i vanliga fall brukar man snarare försöka hålla sig till att det är bättre med ett par fiskar för lite än ett par fiskar för mycket just för att det är bättre att ha lite marginal till den där punkten när bakterierna inte klarar mer än att alltid ligga på den och ballansera. och det framför allt i ett litet akvarium som har en förhållandevis liten  möjlighet att späda ut giftiga ämnen.

som sagt, det är väldigt lätt att bara se syre, cirkulation och simyta när akvarietektik egentligen innebär mycket mycket mer, och framför allt en hel del kemi som är mer komplicerad. och av just den alledningen skulle jag i en liten burk hålla mig till en fisk per 1l vatten. simyta spelar i det stora hela väldigt väldigt lite roll.

fiskargrabben
0

#0 jag tycker det är ett sk*t bra sett att räkna på (ursäkta språket) jag har aldrig tänkt så =) visst borde de sättet funka bara man inte han 20 malar i ett 50 liters akvarium + andrar fiskar ;)

akvariet
0

#8 Väldigt bra svar där oh-la! Tog bara 40 liter som ett exempel för att man lättare skulle förstå och slippa tänka så mycket på hur många fiskar man skulle ha osv. Igentligen ville jag veta detta då jag kommer ha 4 malar (3 otocinclus och 1 kinesisk algätare "gold") i mitt 80 liters…  Nu förstår jag precis!:)

#9 jo, om man räknar bort alla malarna när det är ca 20 malar i en 50 liters burk + några fiskar så funkar nog inte det sättet nä, men om det bara handlar om en kanske 3-4 stycken borde det la funka:)

oh-la
0

alltså, 3-4 malar kan göra ganska mycket beroende på vilken mal det är. snackar vi om en 3-4 vanliga Ancistrus exempelvis motsvarar 4 stycken malar 60 liter. som jag sa innan är simyta inte speciellt intressant i det här sammanhanget utan förhållandet i hur mycket de skitar och vad akvariet klarar av. 20 ancistrusmalar i en 50-litersburk är ungefär 6 ggr så många fiskar som burken klarar av. pratar du om 4 stycken 5 cm Otocinklus hit eller dit är det ändå 20 liter vatten du bara räknar bort.

säger det igen. simyta är rätt orelevant. det handlar om hur mycket fiskarna skitar ner i vattnet och då spelar det ingen roll om det är en bottenlevande eller ytlevande eller vad det än är.

akvariet
0

Okej, jag menade förstås 3-4 stycken 5cm otocinclus…

"pratar du om 4 stycken 5 cm Otocinklus hit eller dit är det ändå 20 liter vatten du bara räknar bort."

Menar du att det inte spelar så stor roll med det eller?:) Eftersom du använder uttrycket "bara" så antar jag att du menar att det inte spelar så stor roll…

men okej, oavsett storlek, nivån i vattnet mm. så skall man alltså räkna med malarna! Har jag fattat det rätt?:)

oh-la
0

nej, jag räknar alltid med alla fiskar i burken. 20 liter är ganska mycket att inte räkna med för att fiskarna lever på botten, så visst spelar det roll. ja, du ska räkna med malarna. jag menar, ska du räkna bort exempelvis bilbukar om du har sådanna för att de nästan bara rör sig vid ytan? det funkar ju inte riktigt, eller hur?

ja guttryckte mig nog lite slarvigt ovan… ska försöka formulera om. om du inte räknar med 4 stycken otocinklus motsvarar det 20 liter vatten, och 20 liter gör ganska mycket skillnad. i ett 80l är ju det exempelvis 25% av hela vattenmängden, så det blir ganska mycket mer skit som belastar burken.

så länge som malarna bajsar ska du räkna med dem, för de påverkar ju vattnet, eller hur?

akvariet
0

aha, då hajar jag:)

jo, förstod inte riktigt innan…

Får räkna med malarna då:)

tja, då har jag fått reält med bra svar nu då, tror jag förstår nu:);)

Tack för eran hjälp!

KerstinL
0

Sen kan man ju tillägga att växterna inte bara ger syre, dom tar syre oxå..

"Växterna tillsammans med ljuset samverkar i en process som kallas för fotosyntesen. Växterna tar upp den koldioxid som fiskarna andas ut och producerar syre som fiskarna andas in. Växterna själva andas, dvs. gör av med syre, under hela dygnet, men producerar bara nytt under den tiden som ljuset är tillräckligt. Vill man vara säker på att tillräckligt mycket syre ska produceras bör man låta belysningen stå på under dagen. Mörklägger man akvariet under en längre tid blir det alltså syrebrist i akvariet, vilket i och för sig kan avhjälpas med av genomlufta akvariet artificiellt…"

Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

aha:) men växterna tar la inte upp lika mycket syre som de ger ut?

Mig-
0

Det beror också på hur bra filter du har! Om du har ett bra stabilt akvarium med bra bakterieflora (som du bygger upp d.v.s. att du inte proppar i alla fiskar på en gång.) Då kan det fungera att belasta det lite mer. Då menar jag att det finns jättebra grus som samlar å sig mer goda bakterier som ett filter smart va? :)

akvariet
0

jo, tog ju med det i exemplet #0;) ett bra filter + finkornig sand borde kunna göra susen:)

oh-la
0

nja, finkornig sand är inget vidare bra för filterbakterier. dessa måste ha syre och finkorning sand har i princip bara cirkulation vid ytan. nere i sanden finns ingen cirkulation alls och bakterierna kan inte leva.

akvariet
0

aha, men om man har medelstort grus då, dvs runt 4-5 mm och en bra pump då? då borde det ju funka va?:)

Mig-
0

egentligen tror jag inte att det spelar sååå stor roll för det är svårt att få fram exakt hur många fiskar av olika sorter man kan blanda eftersom de inte bara spelar in på längden ( cm fisk/ L vatten)utan också på fiskens bredd, hur mycket den äter/avföring o.s.v så jag tor du får prova dig fram.

Jag har själv lite  för mycket fisk i mitt akvarium (100L), men jag sköter vatenbyterna och jag har blandat massa olika sorter från botten, mitten och ytan som du nämnde och det fungerar prima! Mycket rötter och växte, bra pump. finkornig rådasand blandat med lite engelsk sjösten. Här är mina arter för lite inspiration :)

Scalarer /mitten

Honungsgurami (röda) /ytan

Gurami (colisa laila) /ytan

ett stim neontetror /mitten

Kampfiskar (kortfenade hanar och honor i olika färger) /ytan

Eldstjärt /botten

albino pansarmalar / botten

Mig-
0

Tror inte att finkornig sand är det bästa som filter som de sagt ovan!

Å andra sidan åker det inte ned massa avföring i sanden! Och jag uppfattar sanden som att den håller mitt akvarium renare! För det är bara att suga upp det som samlas ovanpå sanden.

Om du har grus så måste du ha en speciell slang (med ett plasthölje?) och med den så river man oftast runt i gruset, vilket både river upp bra bakterier och gifter som bryts ned  :)

så du får avgöra själv vad som är bäst, jag blandar ;P

akvariet
0

okej, tack för den infon Mig- :)

jo, har märkt att slam och avföring har samlats på botten:)

Tror jag har fattat galoppen med det hela nu:) Tack för det!:D:D:D

Har du bild på dit kar Mig- ? Låter som en fin kompination men ska inte scalare och eldstjärtar ha större kar? runt 200 behöver de väl:/