mollysar,gurami :)frågooor!!!

har liiite frågoor:)))
- har ett litet 65-75 liters kar var jag nu har 2 ancitrusmalar,måååånga guppysar,2 botior eller liknande….menn de guppysarna ska jag sälja,skullevilja göra omm lite i karet,köpa några nya växter,några nya fiskar,har funderat på mollys och några guramis
menn tips på ""raser""funderat på honungs eller dvärg,vill inte helst ha någon skygg sort,menn kanske få några yngel…
-hur vet vet mann då skillnad på molly hona o. hane????
om du ska ha Gurami ska du bara ha en hona och en hane annars sloss de och man ser skilnar på mollysarnas kön är att den en a har en liten penis och honan har ingen =)
okii:)menn vilken sort är inte så stor menn vacker??på båda tänkte mig Black molly å någon annan sort,vilka sorter är vanliga??
alltså slåss guramisarna omm de är(tex):
-1 hane 2 honor?
-1 hane 1 hona ,yngel?
-2 hanar 2 honor?
de slåss om det är 2 hanar 2 honor men inte med yngel nix men jag tror att om man har en hane och två honor så kommer en hona bli mobbad och biten och bortjagad
Det är väldigt mycket jobb om du vill få yngel på guramis, oavsett ras. Du måste ha ett eget kar till ynglerna med ständig koll på temperaturen,luftfuktigheten åvanför vattenytan och vattenkvalitén. Det kan vara ganska svårt att få ynglena till vuxen ålder också då de inte äter flingfoder alls, utan man måste ge dom olika levande foder (tex artemia, infusorier, mikromask) som man föder upp själv. Det tar också ganska lång tid innan de når ålder då de kan flytta från karet, ca 3-5 mån.
hur "föder" mann opp sån mat då?ett skillt litet kar?
och vuxna guramisar,vad kostar ca EN sån?? kann de äta vanligt flingfoder eller jag har åt mina fiskar somm jag har nu någonsårts röda masklarver,eter domm det??och vilken är snyggast,minst,lättast att ta hand omm av guramisar?
mollysar,vilka olika sorter finns det?
finns det en "ras" somm heter gold nugget molly,???
Som sagt OM du tänker odla på guramis så måste du ha ett annat akvarium till ynglena, ca 60 L, det är inga bra "första gången" fiskar om man vill odla, utan då tycker jag man ska börja med att försöka få tex Guppy eller mollys till vuxen storlek.
Artemia finns det många sätt att odla på och det krävs ganska mycket arbete, det tog ett tag innan jag fick kläm på det. Micromask måste man nog få av någon så man kan starta en egen kultur i en tex plastlåda. Infusorier finns på burk.
Vill du ha guramis så skulle jag nog rekomendera dvärgguramis, det är lätt att se skillnad på hona och hane, hanen är röd och blå och honan typ sandfärgad. En sådan kanske kostar 20-30 kr, det beror på vilken djuraffär.
Själva rasen heter bara mollys men det finns säkert hundra olika färgtyper och fenformer på dom. Så nåt som heter gold nugget molly finns det säkert, det finns en sorts L-mal som heter golden nugget också.
Dalmatinermolly, vitamolly, blackmolly, segelfensmolly (större o vackrare) Molly är en perfekt fisk om du vill ha yngel…har fått ca 70-80 yngel o har ca 15 vuxna i ett 300l akvarium…yngeln bor ett 64l tillsammans med två ansictrus malar..
Ha gärna lite salt i karet eftersom molly egentligen är en bräckvattensfisk…
LYCKA TILL!
jag har odlat både ancitrus,guppy till vuxen storlek..:),så jag skulle villa ha lite mera att arbeta med änn dom..och så jag har blivit förälskade i honungs Gurami,menn går det att habåde honungs å dvärg i samma kar?men någonsorts Gurami vill jag ha =),tål ancitrus,tigerbotia,dvärggurami saltet,hur myce per 10 l ?
Salt är ju alltid bra att ha i små mängder i akvarium, men jag vet inte hur kännsliga enskilda sorter är.
Du har ganska litet kar för fiskar som egentligen kräver större, dvärgguramis blir nog bara ca 5 cm, men honung blir ca 10-15cm som mäst och det är ganska stort med tanke på att du ska ha flera fiskar där i, det kan hända att det blir revirbråk om du har både honung och dvärg.
Du skulle ju kunna testa odla ancistrusar, det är lätt att få till ägg om man har rätta värden och temperatur (och lekvilliga fiskar också) men det är ju också lite jobb att få ynglena till *inte ätbar* storlek :) Du behöver nog inte ha ca 3 kar heller då.

#11 - men Honungsgurami blir inte stora, de blir inte större än dvärdguramin…
altsåååå……….
det skulle va kul att prova på en ny sort bara…:D menn det är ju inga måsten på att jag villaha yngel..menn endåååå..:)domm e ju så fina,…jag har nu lagt de där guppysarna i ett lite mindre kar,så i det "stora" är nu bara 2 ancitrus,2 tiger fiskar,för ca 2/3 år sedan hade vi en hane (ancitrus)och en hona å deet vill jag (helst ) inte se på nytt,…det var nästan hela bottnet fullt med små ancitrusar..menn dom var ju söta:)då tog vi bort hanen därifrån när de fått ca 7 "kullar"…närmare hundra små ancitrusar had vi då…och nu har jag haft en hona sedan honn var liten ,en hone sedan hon var ett ägg..:),vi har ochså haft Neontetra,någon ål,några grodor,….:) så jag skulle vilja göra omm lite i karet,några nya fiskar :)
Jahaa, oj, nu trodde jag att du pratade om guld Gurami, ja men då blir inte honung större än en dvärg.
Hanarna (i vuxen ålder) har mycket längre fenor och starkare färger. Honorna har mer rundade fenor och relativt korta, och om hon bär rom så buktar magen ut. Dom blir däremot ca 10-15 cm :)
okii då visste jag det :) tack!