Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 7366 ggr
Mezzzanina
0

Söndertrasad kampfisk

Jag lyckas aldrig få harmoni i sonens akvarium.Alltid är det något.

Nu är plötsligt kampfiskhanen helt söndertrasad i fenorna.Gråter

Googlade på Kampfisk och trasiga fenor och då läste jag att det oftast beror på att en annan fisk är på och äter av kampfiskens fenor.Men jag har inte sett någon fisk ge sig på honom.

Nu undrar jag om någon av er kan hjälpa mig att klura ut vem det skulle kunna vara som ger sig på kampfisken.

Jag har en Ancistusmal

5 Kardinal tetra

Två Amano räkor

Och så Kampfiskhanen

Vem tror ni är fenbitare?

MiniAndMe
0

Räkorna biter väl inte på fenor? Har jag aldrig hört om… Och malen är det säkert inte, då måste det ju antingen vara kardinalerna eller någon sjukdom eller så. Är fenorna bara trasade eller finns det t.ex något vitt eller annat på dom också?

sussa08
0

De kan trassla in sig i saker också… Fenorna är jättesköra!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

dragonstar
0

Någon vass växkt kanske?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lindzen
0

Kardinalerna kan nog vara boven, tetror tuggar gärna på saker som liknar maskar eller som bara ser aptitretande ut, vilket kampfiskhanars fenor brukar vara.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Mezzzanina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fasen vad arg man blir om det skulle vara tetrorna…Jag frågade ju i akvarie affären vilka fiskar jag kunde ha ihop med en Kamphane.Då föreslog de tetrorna..Grrr!

Jag har en ganska ny växt som påminner om Persilja i utseendet.

Men däremot hittar jag inget vitt eller så på kampfisken.Bara trasiga fenor.Lägger med en bild så ni kan se hur han ser ut.

Lindzen
0

Ser precis ut som när en av mina gammla hanar blev mobbad av ett gäng neoner, dom biter i fentipparna där det är lättast att komma åt.

Mvh Linda

Mezzzanina
0

Frågan är hur jag gör nu.Jag har två akvarier i hemmet.Men i det andra bor det en algätare som inte är något vidare snäll samt två små Scalarer och en ancistrusmal.

Är det bättre att sätta Kampfisken i det…?

Lindzen
0

Att sätta nr honom hos scalarerna kommer nog göra saken värre då de kan vara riktiga fenbitare på alla fiskar. Du kanske skulle kunna byta plats så kampfiskhanen får bo med malarna och scalarerna med kardinalerna. Vad är det för sorts mal som inte är snäll?

Kampfiskar är ju ensamvargar, dom trivs bäst i ganska små kar (ca 30L) helt ensamma med väldigt liten sprut på filtret då de inte är världens bästa simmare med sina enorma fenor, ca 28-30 gradigt vatten uppskattas också mycket. Jag har själv efter alla år gett upp med att försöka ha kampfiskhanar med andra fiskar.

Mvh Linda

Mezzzanina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vardera akvarium finns en anscistrusmal.Men i det akvarium som scalarerna bor så finns en vanlig algätare som jag tidigare sett vart på andra fiskar.Jag vet inte vad den sortens algätare heter, men jag bifogar en bild som jag hittat på en sådan som ser exackt ut som den jag har.

Så då tror ni att det bästa vore att ta över tetrona till akvariet med de små scalarerna.Jag kan ju flytta över algätaren till det akvariet som Kampfisken inte skall vara i.

Lindzen
0

Ja det låter nog bäst, du kan ju ha kvar ancistrusen för dom brukar inte ge sig på andra fiskar.

Mvh Linda

Mezzzanina
0

Tack snälla ni som tog er tid att svara!GladNu skall jag flytta fiskar.