Orent akvarium.....
På jobbet har brukaren ett 54l kar med lite Guppy, tetror, platy o en mal.
Varit igång ca 1 år, problemen börja för ca 3 mån sen. Inget nytt i karet då.
Hon har problem med växterna som liksom skrumpnar ihop samt att det ser väldigt mjälligt ut i vattnet. Fiskarna är fina.
Hon har saltat o doserat algmedel enligt en akvarie affär hon ringde.
Vad tror ni?
Har själv ett 180l kar o aldrig upplevt samma problem som detta.
Växterna kanske behöver lite gödningsmedel så de får i sig näring, kanske är fel ljus eller temperatur för att dom ska trivas? :)

Har funderat över gödning men varför detta problem helt plötsligt.. Utan att hon ändrat nåt.
Undrat om hon över utfodrar eftersom det ser så mjälligt ut. Ger 1/2 maltablett varannan dag + lite flingfoder + ärta dagligen.
Nåt tokigt med filtret kanske? Jag är inte speciellt bra på det här med växter så du ska inte lita fullt på mig.

ALLA tips är välkomna!
Ska kolla filtret, kanske ska byta filterpatron. Tror det var ett tag sen det gjordes.
Hon får hjälp att byta vatten o rengöra filtret var 3dje vecka.
Knepigt…..
Man ska försöka undvika att rengöra filtret om det går, eftersom det är där bakteriekulturen sitter. Om man ska göra det så är det bäst att rengöra det i samma akvarievatten (inte i akvariet då men tex om du byter ut vatten). Byta vatten kan man göra en gång i veckan ca 1/10 tror jag det är. Men jag är osäker på om det gör växterna mjälliga…