Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 3196 ggr
miia
0

Orent akvarium.....

På jobbet har brukaren ett 54l kar med lite Guppy, tetror, platy o en mal.

Varit igång ca 1 år, problemen börja för ca 3 mån sen. Inget nytt i karet då.

Hon har problem med växterna som liksom skrumpnar ihop samt att det ser väldigt mjälligt ut i vattnet. Fiskarna är fina.

Hon har saltat o doserat algmedel enligt en akvarie affär hon ringde.

Vad tror ni?

Har själv ett 180l kar o aldrig upplevt samma problem som detta.

Lindzen
0

Växterna kanske behöver lite gödningsmedel så de får i sig näring, kanske är fel ljus eller temperatur för att dom ska trivas? :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

miia
0

Har funderat över gödning  men varför detta problem helt plötsligt.. Utan att hon ändrat nåt.

Undrat om hon över utfodrar eftersom det ser så mjälligt ut. Ger 1/2 maltablett varannan dag + lite flingfoder + ärta dagligen.

Lindzen
0

Nåt tokigt med filtret kanske? Jag är inte speciellt bra på det här med växter så du ska inte lita fullt på mig.

Mvh Linda

miia
0

ALLA tips är välkomna!

Ska kolla filtret, kanske ska byta filterpatron. Tror det var ett tag sen det gjordes.

Hon får hjälp att byta vatten o rengöra filtret var 3dje vecka.

Knepigt…..

Lindzen
0

Man ska försöka undvika att rengöra filtret om det går, eftersom det är där bakteriekulturen sitter. Om man ska göra det så är det bäst att rengöra det i samma akvarievatten (inte i akvariet då men tex om du byter ut vatten). Byta vatten kan man göra en gång i veckan ca 1/10 tror jag det är. Men jag är osäker på om det gör växterna mjälliga…

Mvh Linda