Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1781 ggr
exitingsvillemo
0

Starkast överlever??!!

Många använder ju sk yngelkassar till sina småttingar, men jag har valt att istället gå efter principen "starkast överlever". Svaga yngel försvinner och de starka,friska klarar att gömma sig och att hitta mat.

Hur tänker ni andra i frågan? Ska alla få en chans att bli vuxna eller är ni för den naturliga selekteringen?

Nooon2
0

Gjorde likadant när jag hade tandkarpar. Akvariet skulle blivit överfullt rätt snart annars. Har man växter och grus så brukar några alltid klara sig.

MiniAndMe
0

Brukar ta upp dom. Känns så hemskt när man inte "räddar" dom. Och det är ju kul att se utvecklingen också. I ett litet akvarium där det inte finns så mycket gömställen, som mina akvarium, tycker jag att det är väldigt svårt för dom att gömma sig. De andra fiskarna brukar jaga ynglen och försöka äta upp dom. Så är man stark om man inte blir uppäten?

akvariet
0

jag gör på samma sätt här…

visst alla förkänar att leva men jag låter moder natur härja i akvariet så att de som är tillräckligt smarta och starka överlever och de ynka och svaga blir mat, på så sätt får jag sällan några "fula" och svaga yngel i aveln…

om jag får en kull på en kanske 20-30 stycken brukar alltid minst en tredjedel klara sig utan att bli mat, och sedan blir några få helt fullvuxna (vissa kan dö av inavel som kanske inte synns så tydligt…)

MiniAndMe
0

#3 - men om vissa dör av inavel, så måste de andra som överlever också vara inavlade, om de är i samma kull…^^

exitingsvillemo
0

#4 svaga och klena yngel dör och kvar blir de friska och starka ynglen. På så vis får de starka och friska chansen att para sig sen och förhoppningsvis få en större mängd starka yngel.

Unom djurvärlden fungerar detta väldigt bra naturligt. En varghona som föder en kull valpar, stöter bort ev svaga och sjuka valpar och lämnar dom att dö, för dom skulle aldrig klara sig på egen hand och skulle bli en börda för den övriga flocken.

Noll tolerans mot svaga individer alltså

CaithSith
0

Det gör man som man vill med, tycker jag. Beror ju tex på i vilket syfte man "odlar" och hur mycket plats man har, för foderguppy tex skulle jag inte bry mig om några blev svagare, då ska de ju ändå bli mat.

akvariet
0

#5 hehe, du snodde orden ur munnen på mig;):)

exitingsvillemo
0

#6 ja då spelar det ju ingen större roll om fisken ändå ska bli mat.

fiskargrabben
0

#6 till vilka djur? =)

MiniAndMe
0

tjaa, tycker djur är rätt "hemska" ibland, när de bara lämnar de svaga. Men samtidigt är det ju nödvändligt för att de andra ska leva. Tänk om människor gjort så. Lämnat alla handikappade, svaga, sjuka osv till att dö… :O

akvariet
0

visst låter det hemskt.. men det är ju bara naturens "lag" så att säga…

Vi människor är snälla mot varandra även om vi är olika:) det är bra…

exitingsvillemo
0

#10 människor lever ju under helt andra förutsättningar än djuren =)

Bara för att ngn i vår familj skulle ha ett handikapp eller är sjuk, så går ju inte familjen under pga detta.

I djurvärlden måstealla medlemmar i flocken/stimmet dra sitt strå till stacken för att inte alla ska gå under.

Nooon2
0

#10, #12

"I djurvärlden måstealla medlemmar i flocken/stimmet dra sitt strå till stacken för att inte alla ska gå under"

Skarvar på här lite…

Den som är svag eller sjuk orkar inte hänga med och kan inte kan skaffa sig mat och hamnar helt enkelt efter när övriga måste fortsätta för att överleva. Livet in naturen kan vara hårt och lämnar inte mycket utrymme för uppoffringar …så det är inte alltid ett bortstötande eller regelrätt övergivande. Det är tvingande omständigheter.