Hopplöst sänka Ph-värdet...?
Jag försöker sänka ph-värdet enkigt instruktionerna från zoobutiken. Har doserat nu 2 gånger med ca 3 dagars mellanrum. Doserade 2:a gången igår.
Inget händer med ph:t! Vad gör jag fel?
Vi har Göteborgsvatten..
Nuvarande värde i akvariet är ca 8-8,5. Svårt att se med Seras ph-test…

Hur lyder instruktionerna om hur man sänker ph-värdet från zoobutiken då?
Man behöver inte behandla med kemiska medel när man vill förändra något i akvariet, finns "naturliga" sätt att sänka ph:t t.ex vanliga löv:) sen om de sänker för mycket kan du lägga i lite alkottar;)
Men innan du gör de "naturliga" medlen så vill jag veta hur zoobutikens intruktioner lyder:D
Akvariet
Jag har också försökt greja men pH-värden men hjälp av kemikalier. Det gick inte alls. Effekten var väldigt temporär - värden var tillbaka nästa dag igen. jag tror att det beror på att man på vattenverket tillsätter något i vattnet som buffrar så att pH-t ska hålla sig över 7 för att ledningarna inte ska ta skada. Det kan visa sig omöjligt att få ner värdena. Du har väldigt högt pH ändå, tycker jag. Jag har inte koll på hela GBG men vet att det inte är sådär högt överallt… om någonstans. Vad har vattnet för värde i kranen? Testa. Har du något i akvariet som får det att stiga? Gruset kanske?
Har du i mycket sten?
Hos sägerskan var det problem, trots många vattenbyten. När hon tog väck all sten, tror det var lavasten, så stannade ph- väredet nere efter vattenbytet.
Kan ju också bero på "överbefolkat" akvarium.
Nu har jag varit iväg på Herkulez Zoo i Göteborg. Enligt dom har jag fått fel medel från förra zoobutiken. Ett saltvattens preparat som stabiliserar ph-värdet. Inte konstigt att det inte gick ner :-(
Köpt ett annat preparat som är från Waterlife. Ska kolla värdet imorgon…
#1 Svårt att använda naturliga preparat om man inte vet hur det funkar. Man får förlita sig på fackhandeln och där säljs preparat…
Jag får lära mig efterhand.
Vad rekommenderas om man ska ha "naturliga medel" ?
#2 Vattnet i kranen har lika högt som i akvariet. Över 8.
Tycker Seras test är svårt att se när det är gränsfall mellan färgerna…
I botten ligger grövre grus och mindre sten. Inga större stenar alls. En mangroverot och en hel del växter.
3 Platys, 3 guppies, 2 kuhliiålar och en Ancistrus. Inte speciellt mycket fisk på 54 liter….?
Tack för tips och råd!
Har du egenborrad brun ? eller bor du i hyreshus ?
Tycker det låter väldigt högt.
Vet inte om Waterlife är ett dropptest ?
S.k stickor ska du inte använda då dom är ganska oexakta, dropptest alternativt en riktig PH-mätare är något jag rekomenderar för att kolla mer exakt.
Har du kalkhaltigt grus/sten i ?
sänka PH, som nämts ovan men även med Co2, finns allt ifrån billig mäskmetod vilket kräver noggranna kontroller till nästan helt automatiserade system ( dyrt ).
Men det blir inte gratis heller med konstanta tillsatser från zoo-affären.
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Jag har ett akvarium med en bakgrund gjord av cement, i och med det blev det väldigt högt pH-värde från början i akvariet. Det jag har gjort för att sänka värdet är att lägga ner massa rötter, har omkring 3 hyfsat stora rötter och en riktigt stor rot. Det funkade jättebra. Men kan ju vara problem om man inte vill ha massa rötter i akvariet.. Själv tycker jag det är snyggt! Men kommer i framtiden ta ut en del av rötterna och då får jag se om pH-värdet går upp igen.

Rekomenderar också rötter för att sänka pH och se över inredningen. Kan vara så att gruset innehåller massa kalk tex.
Tack för tips!
Akvariet är 54 liter. Lillkillen vill inte ha för mycket rötter.
Tar plats i hela akvarie isf :-(
Hur vet man att det är kalk i gruset??
Vattnet är från kommunen.
Waterlife har en ph-sänkande produkt.
Har Seras dropptest.
Vädligt dyrt med alla preparat från affären!

Om du droppar ättiksprit på en sten som innehåller kalk så kommer det börja fräsa/bubla om den. Händer inget så är det kalkfritt.
# 9
Ok, testar på en gång :-)
Inget fräs eller bubbel!
Tur 

Ok, då vet vi att det inte är kalk i gruset/setnen som är boven. ;)
Skönt att slippa röja om hela bottenlagret…
Hade igår kväll redan bytt 50 % vatten, tagit upp alla växter.
Sög ordentligt på botten då…
Nu får jag hålla koll på ph-halten. Och kollar fiskarna flera gånger om dagen för att kolla s¨å inget händer, eftersom en guppyhane dog häromdagen :-(