Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2647 ggr
Nikka
0

NÄR FÖDA?!?!

Jag har en enormt tjock platyhona, som är alldeles mörk innut så jag antar att hon är gravid, som jag köpte för nu en vecka sedan. Jag har haft henne i ett separat kar enda sedan dess men det kommer aldrig några yngel!! Nu har jag släppt i henne i det stora karet eftersom jag tycker det är synd om henne, men nu är frågan:

När kan jag säkert veta att ynglerna kommer? Vill så gärna rädda de, och inte låta de gömma sig i det stora karet eftersom det bara är typ 2-4 st som överlever då. Hur tydligt ser man det att hon är på G, så jag snabbt kan lyfta över henne, låta henne föda och sen släppa i henne igen? Det måste ju komma vilken sekund som helst.
Ni säger att de oftast brukar stå uppe vid ytan, eller ligga nere vid botten när de är på g… är detta något dom gör stösta delen av tiden (förutom när det vankas mat) eller?

Nikka
0

putt

KerstinL
0

Ja, när det börjar närma sig så står honan oftast väldigt still i vattnet, ofta i skydd av växter eller liknande, vid ytan eller vid botten.. ; ) En Platy bär äggen i ca 20-25 dagar innan hon släpper dom.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ketang
0

Jag måste fråga… Jag har ett par stycken molly som är tjocka och en är mörk vid magen. Om det vankas yngel i mitt kar gör molly likadant som Platy när det är dags??

kent
0

#3 ja det gör dom.

Ketang
2

I dag upptäckte jag att jag har ett malyngel i karet! Men jag får inte tag i det! Hur stor överlevnads chans har den om den inte får växa till sig i en yngelkasse?