Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5359 ggr
FiskenMagda
0

Räkorna uppätna efter ett dygn...?

Jag har just skaffat en akvarium med Black molly (och en annan svart-vit-rosa  spräcklig sort som ser ut som Molly). Köpte tre räkor igår men idag är de helt borta Obestämd

Jag frågade den aningens förvirrade damen i djuraffären om Mollysarna skulle äta upp räkorna men hon sa att de inte åt räkor och var "snälla". Ska väl också tillägga att damen var ganska…förvirrad och okunnig så andra saker som jag frågade.

Vet ni om Black molly äter räkor (har tyvär ej namnet på dem)? Och vet ni om man kan gå tillbaks till butiken och klaga om de nu blivit uppätna? Jag fick ju isåfall felaktig information menar jag?

Tack på förhand!

Nooon2
0

Jag tror nog att de kan äta räkor eller i vart fall plocka isär dem och äta dem i bitar. Räckor är också experter på att "försvinna". Särskilt om det känner sig hotade. Det kanse är där någonstan i alla fall.

Inga fiskar är så snälla att de inte äter mindre djur som ryms i munnen. I deras hjärna är det som passar in i munnen mat… såvida de inte är strikta vegetarianer…. men jag har aldrig hört om en  akvariefisk som skulle vara det.

Mina erfarenheter säger mig att jag måste kolla all info själv från flera källor. Det är ofta man får felaktiga svar av zoobutikspersonal.

Stor stjärna till zoobutikspersonal som är påläst och duktig. De finns absolut!

MiniAndMe
0

kan de kanske gömt sig? ar hört (av folk här på ifokus) att räkorna kan bli förvirrade och rädda om de är så få. De vill var fler…

Hoppas de inte ätit dom! :o

Lindzen
0

Mina räkor var dumma nog att klättra in i filtret för att själva "filter öppningarna" var för stora så dom dog helt enkelt där inne… Om du har några rötter så kan du ta och lyfta på dom eller i nåt annat gömställe :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Niklas30
1

Tjenna har ett 300l L med ca 25 mollys i, vi köpte 5st räkor för en tid sedan, efter vi stoppat i dem försvann de spårlöst ;) De gömde sig en 2-3 dagar sen hittade vi dem på olika gömställen, bla filter under rötter på flytväxterna, efter de växt till sig (tog en månad ungefär) ser vi dem oftare o de traskar omkring på bottnen.. så jag tror inte dina Mollys har käkat upp dem, de gömmer sig säkert bara ;)

dragonstar
0

Se till att filttet är täckt på något sätt tex med sturmpbyxa så räkonra inte kan sugas in. Och att det finns bra gömställen för dem. Dom finns nog där inna någonstans ka ngömma sig länge när dom är nya. Me nför att se dom oftare sakffa fler =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

-Cissi-
0

Jag har haft mollysar tillsamans med räkor och det har funkat utmärkt! när räkorna var nya så var dom intressanta och dom skulle tittas på men när dom skulle smakas på så blev dom rädda när räkan for iväg =)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

FiskenMagda
0

Tack för svar!

Nu har jag hittat endel av dem, gömda bakom pumpen och doppvärmaren! Jättebra tips att "täppa igen" pumpen med nylonstrumpbyxa- ska göra det edtersom den har ganska stora hål och jag fortfarande saknar räkbebisarna.