Fisken mår inte bra...
Nystartat 54 liter akvarium inne på ca 6-7 veckan.
3 platysar, 3 guppysar, 2 kuhlii och en Ancistrus.
Har haft problem med nitriten, inte högsta värdet. Men det är nu bra.
Dock är PH:et kraftigt högt. har haft i Easy-Life medel för att sänka värdet. Inget hänt när jag kollade igår. La i det i tisdags…
Nu mår en Guppy dåligt. Han har fått väldigt fula fenor och kan knappt simma. "Står" mest. Försöker äta när jag matar…
Vad ska jag göra!?
Tacksam för tips!!
hur högt är pH:t? Vad testar du med? Hur ser fenorna ut? Är de hopklibbade eller bortfrätta. Har de en smal röd, ojämn kant? Har han någon beläggning på kroppen?
Värdet är på den starkaste färgen på tabellen. Kommer inte ihåg vilka siffror det var…
Ingen röd kant nånstans på fisken. Däremot är sjärtfenan "bortfrätt"…Han ser allmänt taskig ut.
Även om det inte är något synligt på kroppen. Konstigt nog så är hans färger starkare…
Hade vart bra att veta pH-värdet. Olika tester mäter olika intervaller. Jag har t.ex ett test som mäter endst området mellan ca 6,5 och 7,5 och ett annat som mäter mellan 5 och 8.
Ovanligt starka färger hos fisken kan vara ett symptom. Ex.vis kan för högt ammoniumvärde ge orsaka det symptomet. Kanske det finns andra orsaker som ger samma. Håll efter vattenkvalitén. Jag vet inte vad det där easy life är för något. Jag föreslår att du i vart fall inte häller i något organiskt - som växtnäring t.ex. Det orsakar bara högre ammonium och nitritvärden om det är så att bakterierna inte orkar ta hand om allt.
Angående fenan så funderar jag på fenröta. Det finns medicin för det.
Ph-värdet är nu på 8,5