Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1752 ggr
Ketang
0

Blandade frågor, mat, ljus mm.

Hur ofta och vilken tid på dygnet är bäst att ge fiskarna mat?

Hur ska jag beräkna mängden mat?

Hur länge är bäst att ha akvariet tänt?

När jag tänder akvariet på morgonen ligger många fiskar kvar på botten och fortsätter sova. Specielt min Scalar kan ligga i flera minuter innan den börjar simma. Tänder jag för tidigt då?

Nooon2
0

Jag matar en gång om dan och inte alla dagar - de får en svältdag i veckan.

Mängden mat… jaa… mata så pass att de slukar allt på en liten stund. Du ser vär det blev för mycket - de tappar aptiten när magen blivit för full. Har man bottenfiskar, snäckor eller räkor måste givetvis en del mat få bli liggandes på botten till dem.

Hur länge man ska ha tänt är olika beroende på om akvariet får dagsljus och beroende på hur stark belysning man har och vilken färg ljuset har. Jag skulle prova med 10 timmar ungefär. Börjar det bli lite för mycket alger så minska tiden med en gång. Funkar det så kan du kanske utöka tiden om du vill.

Hehe - yrvakna fiskar :) Så gör fiskarna hos oss också. Jag tycker att särskilt neontetror är roliga. Våra sov gärna i varsin liten nedsänkning i botten eller i grottor och på andra undanskymda platser. Det tog ett tag innan de vaknade och "tände belysningen" igen (=började lysa med den där fina, blå färgen). Använder man timer så att tiden blir precis densamma varje dag så tror jag de lär sig och blir mindre överraskade. I ett akvarium har jag satt små led-ljus som tänds först och en halvtimme senare tänds resten av belysningen….och tvärt om på kvällen. Våra akvarier nås också först av lite dagsljus innan belysningentänds på morgonen. 
Fiskarna anpassar sig till de tider man sätter… men jag tror inte att de kan sträcka sig så långt att man kan vända på dygnet åt dem.

Ketang
0

Nu är det ju väldigt mörkt ute och vi har inte mycket ljus in där akvariet står. Men förra ägarna hade timer 10:00-22:00 jag kan ju prova med 11:00-21:00 till att börja med så blir det lite som vissa av fiskarna är vana vid i alla fall.

Nu har jag fått tre stycken Dalmatin Molly och dom har tydligen bestämt sig för att bara simma på ytan. Varför gör dom så? Ingen av mina andra Molly gör så.

MiniAndMe
0

Tänd runt om (rumsbelysningen) i minst en halvtimme innan, så blir det nästan det samma som att dagsljuset kommer in.

Ketang
0

Aha! Smart ;-) Det ska jag göra!

exitingsvillemo
0

Mina gupppysar verkar aldrig sova, det är full fart i karet från morgon till kväll =) Karet ståri vardagsrummet och vi tänder den lampan direkt på morgonen och karets lampor ca 1 timme efter det. Lampan i karet står på från ungefär 8 på morgonen till 24 med viss variation för helger och så, då har även fiskarna sovmorgon =)