Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 7511 ggr
gickan87
0

Odla kampfisk?

Lite smått sugen på att testa på att odla kampfiskar.

Har en hane och en riktigt fin hona jg skulle vilja försöka sammanföra. De bor idag tillsammans med 3 andra kamphonor och ett 10-tal tetror i ett 120 l akvarium.

Har förstått att hanen måste flyttas till ett annat akvarium där vattnet är stillastående och ca 15 cm hög vattenivå med flytväxter.

Honan ska sedan placeras i en burk/yngelkasse för att "egga" hanen att bygga ett bo(?)

Men sen då?

Honan ska ju avlägnas när parningen är gjord och hanen dagen/några dagar efter?
Vad ger man ynglen att äta? och hur fort ska de börja ha mat?

Och hur blir man av med alla yngel sen? Skäms

Ni som vet mer kan väl berätta lite? :)

MVH Erika :)

gickan87
0

Funderar på att köpa någon av DESSA lådor för mitt ändamål då jag inte har något tomt akvarium stående.

MVH Erika :)

[hejhejnaffy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp i sånna fall den största lådan =)

Men dukan också köpa mitt 17 liters akvarium för 350 kr.

Då får du grus ,pump,doppvärmare och ett täcklock

Här är bild

[hejhejnaffy]
0

När jag har sålt mitt akvarium ska jag köpa ett 54 liters och ha en Kampfisk räkor och äppelsnäckor där.

Och sen ska jag kanske också odla Kampfisk.

Jag hade en blå innan som hette Koppe.

Men han dog =(

Om du är intreserad av mitt akvarium så skriv här och skicka ett mail till hello-naffy@hotmail.com =) :) =)

JonteL
0

sånna ikea lådor är perfekt:).

Prova och köp den minsta och en mellan.

Den största skulle bli alldeles för stor för odling:).

Ja, man ska ta bort honan direkt efter lek och hanen några dagar senare.

Man ska ge dom så fort dom är frisimmade och dom kan matas med lite allt möjligt, men nykäckt artemia är bra :)

Haha, Jaa bra fråga. Till en djuraffär kanske, Men du kan ju prova

att sälja här och på zoonen och Kampfisk.se

Vilken fenform ska du börja odla på?:)

Veiltail är vanligast och ganska svårt att sälja till privatpersoner eller djuraffär. Dom mesta är intresserad i Halfmoon´s, Crowntail och Superdelta!

Har nyss fått tag i några nya kampfiskar

Tex:

Crowntail Copper

Halfmoon white Seem

Superdelta Copper

:)

Oj, nu blev det ett lång inlägg. Hoppas du okar lästa allt

Det är bara och fråga om det är nåt :)

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

JonteL
0

Kom ihåg att du inte kan ha Kampfisk hanar tillsammas, Så dom här minsta 5 L är perfekta att dela på kampfiskhanar

MEN kom ihåg att dom i så små byttor i högst 4 månader

och byt 60% Vatten varannan dag:)

Man kan börja sälja yngel när dom är 3-5 Månader :)

Jonathan Lundin

[hejhejnaffy]
0

ok men är det någon som är intreserad av mitt 17 litera akvarium?

MiniAndMe
0

#6 - du ska inte komma bort från ämnet, du får skriva på en egen tråd istället!

Vad kul med odling! :)

[hejhejnaffy]
0

#7Filippa vrf bryr du dig du tror att bara för du är större så kan du trycka ner mig men nej det kommer inte att funka Rynkar på näsan + att mitt akvarium är perfekt till Kampfisk och jag undrar om någon vill ha det istellet för en låda så deså

[TheoA]
0

Så det funkar med en bytta på 5 liter? eller en på 22? För jag ska ju ha vaser och då skulle det vara snygg tmed en snygg hane i det ena och en snygg hona i det andra 22 liters

Så dom ska allså bo i 22 liters med en Syrepump :) Går det?

[hejhejnaffy]
0

Man måste typ ha minst 2 honor fast då måste det vara typ ett 50 liters för annars slår som ihjäl varan.

[TheoA]
0

men om man har 3 kar då?

JonteL
0
#8  Hon menar nog bara att du ska skriva en egen tråd och tror hon inte mena att tracka ner dig…

#9 Ja, det funkar med en hane i ett 5 liters. Men det är inget jag rekommerar förutom i odlings syfte!:)

#10 Det är om man har två hanar så dödar en den andra. Honor kan döda varandra, men då måste man ha typ 10-20 st i ett väldigt litet utrymme. Tror det ska gå bra med 2-3 st honor

#11 Du kan ju ha ett 5 liters där du har typ räkor och ett 22 liters där du har en hane och 2-3 honor! :)

Jonathan Lundin

KerstinL
0

Jag kan inte ha mina honor ihop, dom slår ihjäl varandra.. Jag vet inte om det är pga att dom är otroligt färgstarka eller om det helt enkelt bara är en sån linje jag fått tag på.. Vissa honor slår även ihjäl hanen vid parningsförsök. Jag har fött upp Kampfisk i ganska många år nu och jag råder alltid mina köpare att ha dom 1 & 1. Kampfisk är ingen stimfisk så dom har inget behov av artfränder (förutom vid lek) så jag tycker det är onödigt att riskera att nån blir dödad.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[hejhejnaffy]
0

mmm men jag hde en hona (som hette Kornelia)

Jag hde hon i ett 45 liter men hon blev jätt tjock (som en balong) och sen dog hon den stackaren. =(

Vad kan det bero på?

För jag vill inte riskera det igen.

sussa08
0

Förstoppning kan det vara, både bajs och rom… Har hänt mig några gånger med lite olika fiskar…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[hejhejnaffy]
0

okej men det händer väll inte så ofta?