Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 10742 ggr
caysa83
0

Fiskar med klåda

Jag behöver lite tips på vad det kan vara som gör att en del av mina fiskar har klåda.

Jag har ett 212 l akvarium och där har jag ett gäng guppys, ett par mollys, ett par sebrafiskar, några neontetror, några malar, äppelsnäckor och ett gäng yngel från molly och guppy

En del av fiskarna kliar sig mot botten, dom stryker sin sida mot gruset. Det är inget som är hela tiden men jag ser det väl en 5-6 gånger om dagen.

Vad kan det vara?

exitingsvillemo
0

jag har idag märkt av samma fenomen i mitt 80 liters. guppys, otocinclus,khuli och dv.klogrodor finns däri.

Mina stryker sig mot både bottnen och mot växterna, bara guppysarna som verkar ha bekymmer

Nooon2
0

De är naturligtvis sjuka. Det finns flera sjukdomar som ger klåda. Granska dem och notera prickar, fläckar eller på annat sätt onormal hud. Helt säkert är att det är smittsamt. Medicinera bums innan de blir så dåliga att de är bortom räddning.

Nooon2
0

Hm… en tanke till… nitrit eller ammonium kan ge irriterade gälar. De kan klia sig då. Men då borde även andra symptom synas som andnöd och otrivsel = tröghet eller rusningar.

caysa83
0

HAr inte sett några hudförändringar. Inte heller någon med andnöd. Dom beter sig som vanligt, pigga och nyfikna. Hittils idag är det ingen som kliat sig. Den enda som ser annorlunda ut mollyhonan som är lite mager, men hon fick ungar för ett par dagar sen.

TccT
0

#2 Att dom kliar sig några gånger/dag betyder inte att dom naturligtvis är sjuka. Blir det mer och mer kan man fundera på om något skit på dom eller vattnet. Vet man inte vad en eventuell sjukdom är ska man inte bara pyttsa i någon medicin man råkar ha hemma. Vet man inte vad en eventuell sjukdom är kan man inte säga att den helt säkert är smittsam heller.

exitingsvillemo
0

#5 jag håller med dig, att medicinera hej vilt kan aldrig vara bra. Mina skrubbar ju sig inte hela tiden, så det är inte tal om ngn större hysteri direkt.

Guppyhanarna har jag inte sett ngt kliande av, det är främst honorna. Och jag ser detkanske 5-6 ggr/dag.

Gjorde iaf ett lite större vattenbyte igår och ska tillsätta lite ectozonsalt idag.

Kan ju tillägga att alla mina honor är högdräktiga/nyförlösta kanske det kan ha ngt med det att göra?

caysa83
0

Jag vill inte heller medicinera utan att veta vad som är fel. Ingen av fiskarna har kliat sig idag.

Funderat lite på det där ectozon saltet, kan jag tillsätta lite fast jag ar äppelsnäckor? Jag vet ju bara hur vanliga trädgårdssniglar reagerar på salt och jag vill ju inte att mina äppelsnäckor ska "smälta" :-/