Sjuka platys!:(
Hej!
I mitt 54L bodde det 3 platys, 3 pansarmalar, 1 Honungsgurami (egentligen 2 innan, men hittar ingen ny…) och 2 svärdbärare. Men för några dagar sedan dog en platy, och idag dog 1 pansarmal och 1 platy till… Den första platyn som dog började simma väldigt lite, och vara stilla på samma ställe… Jag rensade akvariet och då slutade han att vara konstig, men nästa dag var han sjuk igen och så dog han under natten.
Pansarmalen var också stilla och slö under ca 1 vecka, och nu hittade jag den död nyss.
Platyn var jag tvungen att spola för hon var nästan död… :( La sig på bottnen och flämtade.
Och nu är den 3:e och sista platyn också sjuk. Samma som den första… :`( (Det är inte SÅ illa ännu)
Tycker ni att jag ska avliva den platyn direkt?
Jag vet inte vad det är, men jag kan påpeka att jag haft 2 av platysarna i ca 4 månader och den andra 3 mån. Malen ca 4 också… Men dom har inte växt mycket alls! Speciellt inte platysana… Och dom är köpta från en djuraffär som jag INTE kommer handla fisk ifrån igen! i början var den fin och bra, men nu har dom mest sjuka fiskar och säljer dom fast de är sjuka! :@ Så nja… Kanske inavel, eller att de avlat på fiskar med fel? Dom andra fiskarna jag har kvar är köpta från andra djuraffärer, mycket bättre!
Hoppas ni vet! :`(
me´n ofta man skriver det miniandme du vet ju inte ens om det bara är platysarna

#1 - guuud….
Du har inte sett några andra tecken på att fiskarna börjat insjukna? Prickar eller fläckar eller så?
Fiskar kan ju dö då och då men är det såpass många som dör samtidigt har det oftast en orsak.
Har lite svårt för djuraffärer överhuvudtaget, men det är ju svårt att hitta nån annanstans att köpa fisk. En del djuraffärer har sina fiskar i kranvatten, samt byter gärna ut vatten dagligen vilket ger förgiftar fiskarna (Har själv praktiserat på en djurbutik och där menade man att det skulle bli för dyrt om man hällde i vattenberedningsmedel. At man säljer förgiftade fiskar gör tydligen inget). De har dessutom ofta ingen koll på fiskavel alls utan du vet liksom inte riktigt vad det är du får.
Finns naturligtvis även många bra butiker, så ta inte illa upp nu någon :)
Tråkigt med dina fiskar, håller tummarna för att resten klarar sig iallallafall :(
Om fiskar inte behöver vattenberedningsmedel finns det ingen som helst anledning att använda sånt. Oftast går kranvatten hur bra som helst. Som att kasta pengar i sjön bara i så fall med medlet. Varför skulle fiskarna bli förgiftade och av vad? Har dom problem med kranvattnet brukar det synas snabbt som med abborrar jag haft. Ställde sig mer eller mindre omedelbart på botten med fällda fenor. Nog vanligare att affärer köper än odlar fisken själva.
Har själv jobbat på en akvarieaffär förr och vi använde aldrig något sånt medel. Har hänt att använt till, svenska, abborrar som syntes inte trivdes i kranvatten. Men inte en enda annan art. Har hållit på med fisk 25-30år blir det nu och endast använt, Aquasafe, till abborrarna.
Ett ord: Nitritförgiftning.
Nitritförgiftning får man inte för att man inte använder vattenberedningsmedel..(har själv aldrig använt och aldrig haft problem) men kan mycket väl bero på att nitrithalten är hög!
Testa detta om du kan, gör små vattenbyten varje dag och se om det hjälper. Luktar vattnet illa eller liknande så gör du lite större vattenbyten varje dag tills det är bra
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

hade det varit nitrit hade inte fiskarna dött en och en lite då och då, utan alla hade varit påverkade. personligen tror jag att du fått någon form av sjukdom i akvariet. hur har fiskarna varit innan de dött? har de haft ihopklibbade fenor? prickar? hinnor? sår? har de varit uppsvällda, flämtat, haft rodnader på gälar? ha is i magen och vänta med att köpa nya fiskar. håll koll på de firrar du har och se om de visar symptom. kolla den sjuka fisken noga och se om du kan hitta något som ser sjukt ut.

nej, alla platys bara blev sjuka. inga prickar, sår, fläckar eller annat. Jag kollade noga på dom… men det var inget.'
Och konstigt, för mina andra fiskar (köpta i annan djuraffär) har ju överlevt och är hur normala som helst! Så jag hoppas att det är ok nu. Har rensat också.
Jag har "hittat" en jättebra djuraffär nu! :D Akvarium där det fanns sjuka fiskar satte dom i karantän! :) Det tycker jag är toppen, och personalen var jättebra också! :D
Hänt oss samma sak det är bara dom som dör fast dom lever med andra snälla fiskar och visar ingen symtom alls å inte dör dem alla sammtidigt utan en varanan dag typ bara platysarna fattar inte det det enda är att dom verkar lite slöa och gärna holler sig antingen till ett hörn eller vid ytan men så fort det e mat e dom kvicka.. Vi har tre kvar nu och vi har silver platysar.
Jag tror också att det är nitritförgiftning, det låter så typiskt. Alla fiskar behöver inte dö knall och fall utan just på några dagar som du beskriver.
Det är alltid mycket enklare att skylla på någon annan än på sig själv, t ex djur affären.
Men inga fiskar som var sjuka redan vid köpet lever sedan i tre-fyra månader för att plötsligt dö, då beror det enbart på skötseln i hemakvariet. Det finns hur mycket information som helst på nätet om hur man sköter ett akvarium vid uppstart, det är bara att googla på.
Inavel bland fiskar är inte heller det stora problem som det ibland framställs på det här forumet, man kan lugnt bortse från den faktorn, och i stället söka efter felet bland andra faktorer. t ex den egna skötseln.
Att fiskar skulle bli förgiftade av vanligt kranvatten är fullständigt nys, jag har aldrig i vattenberedningsmedel och mina fiskar dör mycket sällan. Misstänker man att kranvattnet innehåller kloramin istället för klor så kan det finnas anledning att bereda vattnet, men det är ju bara att kolla med vattenverket där man bor.
Ingen driver en djuraffär för att förgifta fiskar eller djävlas med köparna. Man gör det för att försörja sig, affären måste gå med vinst! Vore det nödvändigt med vattenberedningsmedel för att få fiskarna i affären att överleva skulle man ha i det. Alternativt sluta sälja akvariefisk för att det blir för dyrt.
Att sedan kunskapen varierar är inte så konstigt, ingen kan kunna allt. Är man inte nöjd så är det ju bara att byta affär.
Men man måste först och främst öka sin egen kunskap!!!
Du skriver att du var tvungen att spola en platy för den var nästan död. Jag hoppas innerligt att inte det betyder att du spolade ner en halvdöd fisk i toaletten. Det är ett oerhört grymt sätt att avliva fisk på!
#5 det där var 3 ord 
Måste bara poengtera att vi nyss köpt våra och har haft dom snart en vecka bara. Men jag skyller inte på djur afären. Vi har haft fiskar en längre tid.. men inga platys.
Ju fler fiskar du har. Desto större risk att de blir sjuka.