Guppyhonor dör??
Hej, jag undrar hur vanligt det är att guppyhonor dör strax efter förlossningen. Det har hänt 2 av mina honor nu. Alla andra fiskar är friska och pigga och det är inget fel på vattnet. Vad kan jag gör för att förhindra att det händer igen?
Mvh Caysa
ok, så då är det bara att hoppas på bättre lycka nästa gång :-)

hur der akvariet ut? mycket gömställen eller mycket öppna ytor? hur gör du innan ynglen kommer? flyttas honan till yngelkasse? hur många hanar respektive honor har du? vad får de för mat? hur stort är akvariet? det är ganska ansträngande och ganska stressande för en fisk att föda. är det få gömställen och ett litet akvarium kommer hon inte undan från hanarna i akvariet direkt efter födseln och kan faktiskt stressas ihjäl. stressar ihjäl dem kan man göra om man flyttar dem till yngelkasse också. personligen tycker jag att man ska ge tusan i att flytta runt honor, framför allt precis innan de ska föda. det är extremt påfrestande och stressande. bättre då med många gömställen för ynglen. får de vettig och näringsrik mat så de klarar av förlossning rent energimässigt. finns många anledningar till att det går åt skogen och honorna dör.
Det är ett akvarium på 212 liter, har rätt mkt växter i halva akvariet andra halva är ganska öppen. Jag hade 6 honor på 2 hanar, men nu har ju 2 honor dött, i akvariet finns oxå 2 molly, 10 neontetror och 2 malar. Dom får flingfoder och malarna får malwafers ( som guppysarna oxå äter av ) Jag har inte flyttat honorna, dom får föda i karet, dom ungar som överlever gör det. Har hitills hittat ett yngel, men det är svårt att så de små genomskinliga sakerna bland bladen på hornsäven :-)
Mvh Caysa

kan neontetrorna ge sig på honorna under tiden de föder? de är ju ganska roviga små fiskar om de får chansen :P
Ingen aning, så länge ljuset är på så håller sig tetrorna i ena hörnet nära botten. Men det är väl möjligt.