Äppelsnäckor i damm?
Skulle det gå att ha äppelsnäckor i en utedamm?
Vet risken med de där att de kryper ur, men tänkte att man kanske kunde lägga något nät över, eller har dem under uppsikt i ett par timmar så de får städa lite.
Har just nu bara små guldfiskar & koifiskar, så tror inte att de försöker äta upp dem.
Hur varmt vatten tål snäckorna?
Läste att de är tropsika så de gillar varmare vatten, men lever kortare om vatten är runt 25 grader.. Låter konstigt tycker jag..
eller finns det några andra städare man kan ha i en damm?
När jag hade som mest snäckor, och inte hade tillräckligt med akvarium så fick de som inte blev "vackra/hela/lämpliga" att säljas eller avla vidare på flytta ut i dammen. De är en naturdamm så släpper man i dem där får man aldrig upp dem, men jag fick syn på snäckorna här och där under hela sommaren och OJ vad de växt. De bör klara sig i en vanlig utedamm, Koi och Guldfisk kan ju suga in dem i munnen men de spottar nog ut dem igen.
De lever kortare vid hög temp det är sant, snäckorna trivs väl bäst mellan 20-24grader är min erfarenhet iaf, så funkar det här hemma..
Annars kan du ju ha dammussla de käkar ju allt!!! Kostar mellan 65-85kr på djuraffärer där de säljer koi och tillbehör till damm.
Hur menar du med att musslorna käkar allt?
Hm, haha ja allt kanske var fel ord. Men de är ju jätte bra på att äta växtligheten, alger osv. (vad jag hört) Ska köpa hem ett gäng till min damm så snart jag kommer till Zoo. Har själv inte hunnit läsa på, är mest intresserad för att jag hört så mycket gott om att de är bra på att hålla rent
TccT har du erfarenhet av dammussla så får du jätte gärna skriva om dem!
MVH
Vi har bara en litenplast damm så går nog lätt att få tag i snäckorna :)
Men då ska jag prova att släppa i några. Tack tack :)
Ska googla lite på musslorna också.

Musslor är ju filtrerare så de renar vattnet från "smått" som flyter runt, tex alger som inte sitter fast.
Ratata, aha! Men de är ju rätt spännande och jag har plats så de får nog bli ett par här hemma =)
Jo dom filtrerar ju för att få mat. Fick bara synen av en islängd räkbit som en mussla vräker i sig. Men är nog svårt att få tillräckligt med mat i ett vanligt akvarium som man ju vill ska se fräscht ut jämt. Borde gå med till exempel olika flytande yngelfoder som till exempel Liquifry eller liknande. Vatten med algblomning i så det är grönt borde oxå men det ser ju tråkigt ut. Sen ska det komma förbi musslorna så domfår i sig. Yngelfoder som är i riktigt fin pulverform kanske man kan testa och gegga till med vatten och dutta lite alldeles framför musslan?
Fråga vad affären ger för mat om du köper musslorna. Så inte dom bara hoppas sälja innan dom dött.
Är de temperaturkänsliga?
Men det är faktiskt förbjudet att släppa ut djur så!!
Även om de inte kan föröka sig eller överleva i Sverige, så kan de sprida parasiter och sjukdomar till svenska djur.
En plastdamm som de inte kan rymma ifrån är väl okej, men inte en naturdamm, det är olagligt att göra så.
#10 nu är du nog ute å cyklar, jag tror inte hon åkt till en dam ute i skogen å släppt i djuren, nej hon har nog skapat/byggt en egen dam hemma på sin tomt ;)
Jaha, så då kan inte hennes äppelsnäckor komma i kontakt med svenska snäckor då?
Jag är definitivt inte ute och cyklar, det är bara att läsa på jordbruksverkets hemsida.
Att göra så att man släpper ut främmande arter i naturen, gör att akvariehobbyn framstår som oseriös. Man måste skaffa sig kunskap innan man gör saker som kan ställa till det.
#12 Det är förbjudet att släppa ut dem i svensk natur.
Men det är ganska omöjligt att hindra kontackt mellan damm-invånarna och dem svenska arterna, grodor är ett bra exempel, dem kan röra sig långt och verkar ofta vara ute å röra på sig, säkert ganska vanligt att en groda tittar in på ett dopp i dammen å sen hoppar vidare för ett dopp i sjön ute i skogen.
Så du borde tänka på att dem vilda djuren rör på sig.
#13 Ja, just det, det är omöjligt att hindra kontakt mellan svenska arter och utsläppta arter. Och det är precis därför det är förbjudet att släppa ut främmande arter. Även om det är i den egna dammen på ens egen tomt.
#14 men du får ju ha koi å guldifsk å sånt i dammen å dem kan ju ge/få mängder av sjkukdomar till/från den där lilla grodan ;)
Nej, det är inte vanligt med sjukdomar som överförs mellan groda/fisk.
Dessutom är det stora krav på de fiskar som importeras, det krävs t ex besikting i första land inom EU som fisken kommer till. Motsvarande krav finns inte för snäckor. Dessutom kan snäckorna lättare spridas från dammen och ut i naturen.
Varför ge hobbyn onödigt dålit rykte genom olagligheter?
Starta en ny tråd ist för att sabba min.
Det är inte att sabba en tråd att fortsätta diskussionen. Nu har du fått veta att det är olagligt att göra det du frågar om. Man "äger" inte en tråd för att man startat den.
Fortsätta vilken diskussion? DU skapade en diskussion i min tråd som inte alls handlade om lagar. Lägg ner!
#19 Hej igen! Jag har inte hängt med i tråden men läste snabbt igenom den nu.
Jag har iaf en naturdamm som ligger beläget på min tomt och som är en egen källa. Naturdammen fylls på med regnvatten och sköter sig sjäv, jag får dock rensa växtligheten. Den är otroligt vacker, rent och klart vatten.
Släppte i snäckor förra sommaren, de kan varken föröka sig eller smita därifrån. Och de har inga parasiter och andra snuskiga sjukdommar, dessutom dog de under vintern och dammen har aldrig vart så fin som den var just i år =)
Har Koikarpar i den, och de har aldrig vart sjuka eller haft parasiter, naturdammen är frisk och bjuder på en stor varierande naturlig kost. Det ska nog mycket till innan den "tillsjuknar".
Om du har en egen liten bytta på gräsmattan, så får du väl ha vad du vill.
Däremot får man inte släppa ut fisk, kräftor mm i bäckar, sjöar och åar.
Men en liten instängd pöl, pytsan!
Med v hälsning
#Sen är det ju klart att tex en groda kan hoppa förbi och ta sig ett dopp i våra hemmabyggen/pölar. Men att de skulle få med sig sjukdommar, (om det nu finns sånt). Ja, kanske.
Fredrika, har du damm eller börjat planera/bygga en i år? Det är fantastiskt kul, jag har svenskodlade koikarpar. Köpte några 4cm i år som nu är 16cm, helt otloliga pigga tjockisar. Sen har jag ett par 20-25cm, underbara och tama, kommer när man plaskar i vattnet, snart så tama att man kan mata dem ur handen.
Har köpt in pumpar och frigolit bojjar med bubbel för att isen inte ska lägga sig helt över dammen, den är drygt 2m djup så de klarar sig på vintern bara man släpper ut sumpgaserna.
Äppelsnäckor blir de inga fler i dammen, de gör sig mycket bättre i akvariumen, de är så fantastiska på att städa rent.
Ha det så fint!
Hur vet du att dina snäckor inte hade parasiter? Du tror att din damm är avskild från naturen, men så enkelt är det ju faktiskt inte!
Oavsett vad man själv tycker så bör man förlja de lagar som finns. Det är ju inte särskilt mycket att diskutera om.
#22 finns ingen lag som förbjuder att ha fiskar, snäckor och andra vatten levande djur i en damm på sin gård ;)
Finns en lag som förbjuder utsläppandet av främmande arter i svensk natur.
#24 ja, men inte i ens egan damm!
Mixidoo: du måste läsa tråden ingen tror jag. Hon ska inte släppa ut dom i naturen. Utan sin damm, den tillhör inte svensk natur lag! privat mark,privat damm inget annat.
Ja att släppa ut främmande djur i våran svenska fauna är olagligt ja.
Att bygga sin damm med exotiska fiskar och annat inte olagligt.
MVH John
#21 Vi har en "liten" plastdamm. Har haft några små koi & guldfiskar där i sommras. MED äppelsnäckor som har blivit väldigt stora och fina. Har nu tagit in alla för vintern, och till sommaren planerar vi att gräva en störra damm.
Jag är inte alls insatt i någon lag och egentligen så är detta som TS redan påpekat inte de hon frågade efter, men i alla fall.
Man får anlägga damm på tomten, men enligt ovan så får man alltså inte ha icke svenska djur i denna damm, så med andra ord måste man alltså gå till någon sjö och fånga en gädda o stoppa i dammen i stället för koi fiskar! Hmm…….
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#27 men räknas då inte häst, ko och får som "främmande arter"?
Så ska inte dem få gå ute?
Och är alla som har dammar med damm fisk i olagliga?
Eller alla som har ute katter?
Mixidoo har uppenbarligen skapa en ny anv för att skapa oreda i en helt korrekt tråd som Fredrika skapat.
-----------------------
Tycker det låter som en bra ideè med snäckor i dammen :)
MVH John
#30 jag säger inte att jag håller med Mixidoo, men Ja, hästar/kor/får räknas också dit och får inte släppas ut fria i den svenska naturen.
En fisk kan ju inte knalla upp ur dammen och gå iväg till en annan sjö, funkar ju liksom inte. Men snäckor kan faktiskt göra det. Jag skulle tro att du får ha snäckor i dammen OM du ser till att de inte kan rymma från din damm, tex lägga ngt slags nät e.d över.
#32 hästar/ko/får får man ha i hage på privat mark eller med tillåtelse.
Samma med vatten levande djur i en damm på privat mark ;)
#33 ja absolut, så länge dom håller sig i hagen/dammen 
#34 ja men enligt #27 får man inte ens ha damm fiskar i sin damm, då borde man inte få har kor/hästar/får i hagar ;)
För vilda djur kan ju komma på "besök" och ge eller ta med sig sjukdomar ;)
Om man bortser från vad man får och inte får finns en annan sak. Har man då snäckor i damm på sommaren som tas in till akvarium på hösten finns parasitrisk om man har riktigt väldig otur. Ögonparasiter som Diplostomum t ex går ju från, fågelskit, fågel - snäckor - fisk och runt igen. Då skulle snäckorna, om riktigt rejäl otur, kunna ta med sig såna in till ev fiskar i akvarium.
#35 och Det håller jag ju inte med om ;) Dammfiskar är väldigt lagliga, sålänge du håller dom i just dammen och inte släpper ut dom i nån sjö, det är det jag menar med snäckor. Kan man ordna så att snäckan inte kan ta sig ut på fri fot i samhället, så är det helt ok =)
#37 men snäckor är långsama djur och överlever inte hur länge som helst utan vatten, så har man inte nära til någon sjö kan man nog vara lugn ;)
Rafflan, läs vad #36 skriver om parasitspridning från snäckor via fåglar, som är VÄLDIGT rörliga djur……
Sen spelar det ingen roll vad man personligen TYCKER om en lag, man är skyldig att följa den i alla fall.
Rafflan, läs vad #36 skriver om parasitspridning från snäckor via fåglar, som är VÄLDIGT rörliga djur……
Sen spelar det ingen roll vad man personligen TYCKER om en lag, man är skyldig att följa den i alla fall.
#39 ja samma med en groda som tittar in i dammen, fåglar och grodor och andra djur som rör sig kan sprida smittor, så då borde ju även damm fiskar vara förbjudna, men många har det och har aldrig hört att dem skulle vara olagliga att ha i sin egna damm?
Sätter man ut snäckor över sommaren är det inte dom som smittar. Om dom inte har något med sig förstås.
En fågel med den parasiten i sig ska alltså råka s a s skita i dammen och sen blir någon snäcka värddjur. Sen efter snäckan sprider den sig till fisk men klarar sig inte länge alls utan att hitta den som nya värddjuret. Sen om den fisken blir uppäten av fågel går det runt igen med fågel - snäcka -fisk.
Det är alltså egna fiskar i akvarium hemma/inne som ev är i riskzonen om nu en snäcka får med sig såna in. Men ska ha rejält med otur om just en sån fågel med parasiten skiter i just ens damm. Men man vet ju aldrig tänkte jag.
#42 Hur vet man innnan man sätter ut snäckorna i dammen att de inte "har något med sig"?
Är dom pigga så är det väl svårt att veta. Samma som för allt annat levande. Själv skulle jag iofs inte ha något som helst ute om inte ordnat så ingen rymrisk finns
# Hur kommer det sig att snäckor för damm finns i nästan alla djuraffärer att köpa för utomhusbruk?
Nu ska iaf jag ta en sväng ut till dammen och njuta lite av att se mina fina, glada fiskar innan vinter, snö och is lägger sig över dammen.
Där jag gick i skolan i lågstadiet, finns det en damm en bit in i den "vilda" skogen, där folk släppt ut både sköldpaddor och fisk för att klara sig själva, då de inte kunnat ha kvar dem. Precis som de släpper ut kaniner, katter och sällskapsfåglar när de tröttnat på dem, det är hemskt.
#43 ungefär lika lite som du vet om hästen/fåret/hunden/kon du ev har, har ngn sjukdom