Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 8102 ggr
dragonstar
0

Vad bör jag veta om räkor?

Sitter här och läser massor om akvarium. Hur är det med räkor?

Vad finns det för oliak sorter? hur tar ma nhand om dom? Som nybörjare vet jag inget om dom men är sugen på att ha dem i ett blivande akvarium.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Dodat
0

Redbee.se :)

// Dodat :)

CaithSith
0

Se upp med vilka fiskar du väljer att ha tillsammans med dem, många fiskar äter räkor.

Körsbärsräkor är mina favoriter, de är färgglada, lättskötta och man brukar kunna hitta dem billigt hos privatpersoner eftersom de ynglar av sig lätt.

dragonstar
0

JA något sådant vill jag ha. planerar för aett svart akvarium med mycet växter och kanske några snäckor.

Hur matar du körsbärsräkorna?

Läst något om att man inte ska blanda gula och röda för då bblir ynglen brungrå. vad finsn det för varijanter och vika går att blanda?

Finns det nadra tåliga färgstarka räkor?

dragonstar
0

Har läst det jag hittat och börjar smått första alla dessa räkor. men d mästa flyter ihopp. Tror jag helt enkelt säger att jag tar körsbörsräka och så får jag se hur dom är att ha och jobba utifrån det.

Jag mins som liten att jag såg jättesöta räkor i en afär, dom var liksom röda med svagt lilaoch med en typ niångul körna i sig.

Om jag köper räkor ochstartar upp ett mindre akvarium hemma (har en skål på ca 27 L) Behöver jag göra massor inan elerl räckerdet med att jag gör i årdning inredning och fyller på med vatten dagarna innan? Och sen lägger till de svampiga växterna med räkorna kommer om man beställer allt samtidigt?

Totalt noll koll har haft guppis inan som en kompis skulel spola ner och dom levde 3 dagar i en stor burk inan jag köpte skålen så där slängdes jag bara in i det.

Dodat
0

#4 Det är väl olagligt att ha fisk i en skål?

// Dodat :)

CaithSith
0

Låt akvariet stå igång i en vecka med vatten, filter, lampa, växter mm innan du köper räkorna. Sen byter du ungefär 20% av vattnet i veckan.

dragonstar
0

JA, jag har fått höra det oxå på senare tid. MEn jag tog hand om dom tilsl dom gavs vidare. Var alltså bara tillfälligt för killen som hadde dem skulle spola ner dom. Han hadde för mycket yngel.

Men ärdet ite okej att ha räkor i den när den är så stor? Som sagft sak vi skaffa ett större och bättre när vi hittar det rätta. sdambon och jag letar för fullt =)

oh-la
0

jag tycker du ska vänta med att köpa akvarieinvånare tills du faktiskt har ett akvarium. det kan ta sin lilla tid innan ett akvarium blir stabilt och många räksorter är lite känsliga. till på köpet är det himla tråkigt med massdöd… om ni ändå letar för fullt borde det inte ta så lång tid.

jag tycker du ska satsa på antingen Körsbärsräkor eller gula räkor. inte både och eftersom de, som du sa innan, korsar sig och får tråkiga hybrider som du inte kommer kunna bli av med. de är lätta och mindre känsliga.

räkan du såg i affären kan vara en harlekin (Caridina woltereck) och en sådan ska du absolut inte ha. de är extremt svåra att hålla och dör ofta redan efter någon dag.

om du gör som du planerat. inreder och fyller med vatten, och sedan sätter i växter och räkor som du sedan ska flytta lover jag att det kommer gå åt skogen. börja med att vänta tills ni har det akvarium ni ska ha. ha i sand vatten och växter och kanske 2-3 räckor till att börja med. var noga med värdena den första tiden. ha gärna mycket växter, så förhindrar man problem. när det gått någon månad kan man fylla på med fler räkor, men man ska vara försiktig när man börjar.

dragonstar
0

Okej då ska jag tänka på det.Få se dom om de akvariumet vi ska ringa på fins kvar. SÅ avvaktar jag med dom så länge =)

Danelius
0

Skicka gärna någon bild när allt är klart.

Alltid kul och kolla på Cool

dragonstar
0

JA självklart. Har blivit så inspirerad av bilderna här på forumet..

Ska bli ett svart akvarium (typiskt mig) Svart sand och sen lite rötter och växter till det färgstarka invånare. =)

dragonstar
0

Måste fråga om desa vit röd randiga räkor jag sett? Läste vad dom hette men minns nu inte namnet.

Är dom som lätta? Dyra?

Har för övrigt fått tag på ett akvarium 54 L jag ska hämta på måndag. Då sak jag inreda så får de stå den väckan till helgen då jag tästar de första invånarna, vad de nu blir =)

CaithSith
0

Det är nog dehär?(red crystal)

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1

Räkor brukar trivas i akvariemossa btw

dragonstar
0

Tack jag letar efter mosa att plantera in i akvariet när det kommer =)

Det var sådana jag såg, tycker dom såg fina ut. är dom svårare en körsbär att hålla? Tycker det värkar vara ungeför samma krav och dom värkar inte kunan beblanda sig heller? Om man skulle ha båda?

oh-la
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

crystal red, eller redbee är en liten, känslig räka. den har ganska stora krav på sin miljö, vill inte ha för över 25 grader i akvariet (vilket varit ett rent helveteskrav nu i sommras när jag fått springa med fryst vatten i petflaskor mellan burkarna), de är känsliga för dåliga vattenvärden. dör som flugor vid nitrit, är ofta inte alls så färgfranna som man ser på bild på nätet, och de som väl är färggranna är ännu känsligare än de med mindre färg.

jag föder upp redbee och blackbee och har lyckats genom att ha mycket växter, för att förhindra nitrit och en digital termometer med larm i akvariet. nu har jag räkor i min burk för runt 1000 kr, så man behöver väll kanske inte vara så seriös. jag rekomenderar inga akvarier under 50 liter till dessa räkor eftersom småakvarier gärna svajar i värdena. körsbär är mycket lättare än redbee, det går inte att komma ifrån. en lägre klassad redbee går väl på runt 15-20 kr, medan en snygg går på allt mellan 70 kr till tiotusentals kronor.

på bilden är en av mina avelshonor.

dragonstar
0

Tack frö svaret, då blri det körsbär här till jag lärt mig lite mer om akvariet. När jag lärt mig mer om vattenvärden och allt annat kanske det blir dessa.

Tack för den mycket informativa texten.

[hejhejnaffy]
0

om du ska ha räkor börja med Körsbärsräkor dom är lättast att ha

dragonstar
0

#17 ja körsbär blir det såfort mitt akvarium stått till sig lite. Komemr på mondag och då inrder jag och sen kanske köper första fisken till hälgen.

Någon här som har röda Körsbärsräkor så är jag intreserad av att köpa om en eller två veckor. vi post om ni inte bor nära strägnes.

[hejhejnaffy]
0

att dom e söta