mygglarver är poppulärt… men ta hellst inte röda, inte för mycket i alla fall för det kan ge förstoppning… Annars ger i alla fall jag vanligt flingfoder :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Ger oxå vanligt flingfoder…

#1 ska gå och köpa mygglarver men jag vet inte riktigt vilken XD så vilka mygglarver är att rekommendera?

ska också skaffa mig lite flingfoder också förstås ^__^
svarta eller vita, men vita kan visst vara "smutsigt" har jag hört… Men köp ett paket röda, och ge någon gång då och då :) Är de kinkiga så går röda mygg nästan alltid hem! Men ge absolut inte en hel kub :) Det är för mycket ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

okej, ska väl gå och köpa röda då :) men ungefär hur mycket ska jag ge?
kanske 1/4 kub max :P

okej ^^

Har köpt röda mygglarver, och min kampis äter upp allt! :D
Ja, nästan allt ….
Men jag gav bara 1/4 kub :)
Testa att ge sådant flingfoder för kampfiskar, det är typ små maskar och flingor i det. Det har fungerat super på mina som varit kräsna.

Jag hade tänkt att köpa den, men det kostade 100kr för en liten burk …. Mindre än den på bilden
#12 "Kosta vad det kosta vill" brukar jag säga när jag köper djurfoder.

Hahah, det brukar jag också säga, men mina föräldrar håller inte med :P
#14 Förstår dig.

det är alltid bra att någon förstår hur det känns ^__^
Röda mygglarver är visserligen populärt hos många fiskar men det är också STARKT allergiframkallande(och kan tillockmed vara farligt), jag skulle inte använda det om jag var du. Vissa personer har blivit allergiska när de hanterat röda mygg, tillockmed när de haft handskar på sig.
Läs mer här;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116671
Det finns annat frysfoder du kan testa till exempel mysis, tubifex osv. Du kan också gå ut i skogen och hova in mygglarver och annat från naturen, fiskarna brukar uppskatta levande foder.
När jag hade kampfiskar köpte jag hoppstjärtar och matade med. Det är små insekter som springer omkring på ytan såatt fiskarna får jaga maten. Är nog kul för dem att få göra något naturligt liksom. Jag köpte en startkultur/odling för ca 50kr och det enda de behöver är lite torrjäst att äta samt att man håller det fuktigt.

Jaha, men jag är inte allergisk. Inte ÄNNU XD men det har faktiskt hänt nåt konstigt med min kampis. Ända sen jag gav honom mygglarver så har han varit ganska "osocial". Han brukar stanna på botten och ja, vara där ett bra tag. Ända gången han någonsin simmar är när han ska gå upp till ytan och ta luft. Och sen så är det tillbaka till botten och vara tråkig.
Detta är väl inte normalt? Så, ska jag sluta ge mygglarver?
Snälla hjälp! ^__^
Mygglarver brukar inte vara skadligt för fiskarna men däremot för ägarna.. Som sagt, vissa får svåra problem, i länken står om de som fått problem med andnöd osv.. Du gör ju som du vill men det känns inte riktigt värt det tycker jag 
Ang fisken så testa göra ett litet vattenbyte och se om det gör någon skillnad?

Okej, tack så mycket! :D
Men om jag nu ska sluta helt och hållet med röda mygglarver, går det bra att köpa svarta?
Och jag har ju precis köpt mygglarverna och om jag nu ska sluta ska jag bara sälja det till någon annan. Eller ska jag kasta det? Fast det känns helt onödigt att kasta efter som jag slösade bort 35 kr -.-
Men ja, om röda mygglarver inte är bra. Så får jag väl hitta något annat frysfoder ^__^
Kasta skiten 
Jag tror svarta funkar, det finns också mysis, tubifex, cyclops med mera. Artemia tror jag också man kan köpa fryst eller kläcka fram själv hemma.
Jag skulle inte kasta det, fiskarna uppskattar det som attan och är kul att ge någon gång ibland..

Okej …. Så vem ska jag tro på?
Du gör ju som du vill, haha :) Jag tycker bara det är en onödig risk.

jaoo… Men det är ändå onödigt att bara kasta allting. För jag har PRECIS köpt och kampisen har inte ens ätit en HEL kub än ( bara halva) så paketet är som ny.
Men jag ska tänkta på det du har sagt :)

#25 Klart du inte behöver slänga mygglarverna, känns ju onödigt nu när du har ett helt paket. Men det kanske kan vara värt att se sig om efter något annat foder när larverna tagit slut? Tänk på att tvätta händerna noga efter att ha tagit i de små äckeldjuren bara ;)

mm, så jag ska inte slänga larverna! :)
Och oroa dig inte, jag är ett clean freak XD jag tvättar ALLTID händerna :P
Ska till och med tvätta händerna NU XD
Har du BARA kampisen eller har du andra fiskar med? I så fall kan du ju ge dem också…

Jag har bara kampisen