Alger på växterna
Hej jag har ett akvarium på 60 liter, cirka 7 guppys, och 10 andra fiskar som jag inte vet namnet på :) iallafall växer alger hela hela tiden, jag har 1 mal, provat alg tabletter men det funkar inte, är inget akvarium proffs, köpte akvarium begangnat och fiskarna får direkt ljus från lysröret som inte har något glas eller så under sig, vill gärna få bort algerna en gång för alla , och skulle jag kunna "skrubba" bort algerna från växterna?, snälla,HJÄLP MIG!

Alger växer i vatten, så har man ett akvarium med vatten så har man också alger. Det är tyvärr bara att acceptera det. Jag tror inte du kan tänka att du ska få bort algerna "en gång för alla", de kommer alltid finnas kvar, i någon mängd.
Ett fantastiskt bra sätt att hålla rent från alger, är att skaffa snäckor. Inte små s k "skräpsnäckor" som man får med när man köper växter, utan stora vackra snäckor. Äppelsnäckor t ex. De är utmärkta städare!
Du kan också prova att inte ha ljuset tänt för länge på dagarna.
Och se till att dagsljus från fönstret inte kommer åt akvariet, för det hjälper algtillväxten.
Att ha växter som konkurrerar med algerna om näringen, är också en bra metod. Det finns växter som växer mkt fort och de tar också upp näringen fort. Då blir det inte så mycket kvar till algerna, som tar upp näringen betydligt långsammare.

Flytväxter är bra på att suga upp näring i vattnet så det inte blir mycket över för alger + att de skuggar.
Hej, tack så mycket har timer 10 minuter ska köpa snäckor och fixa flytväxter, men bildas inte alger på flyt växterna då?
10 timmar*
Jag hade ett akvarium där det bildades jättemycket alger på växterna ( långa gröna trådar). Jag planterade Hornsärv (växer snabbt och tar näringen ur vattnet) och böt lysrör till ett som var växtanpassat (Grolux). Då försvann algerna, obs inte alla men de på växterna och de andra blev mycket beskedligare.