Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 3107 ggr
[Vetauriel]
0

Räkor plus snäckor?

Hallå,

skulle vilja ha ett mindre akvarium i bokhyllan, de är ju för snygga. Tänker mig ett välvt eller ett sexkantigt ett, sand, massor av växter, och räkor och snäckor (är kär i äppelsnäckor).

Funkar räkor och snäckor ihop, eller har de väldigt olika krav på omgivning?

Hur stort akvarium behöver man? Hur rörliga är de?

Vilka räkor kan man ha ihop? Nånting man bör veta?

Har haft fisk hela livet men aldrig andra vattendjur, har nu en kräfta hemma och blev sugen på skaldjur (att titta på..), dessutom är de ju så väldigt färgglada och vackra.

Tips till en nybörjare?

Dodat
0

Jag har mina körsbär med äpplen, så här funkar det bra, båda får en massa ungar :)

// Dodat :)

oh-la
0

det går alldeles utmärkt att ha snäckor och räkor ihop! det har jag och det är inga problem. det största problemet skulle i så fall vara att räkorna kan konkurrera ut snäckorna vid maten så jag smular alltid lite i vattnet innan som räkorna kan mumsa på, och ger sedan snäckorna större bitar. man ska heller inte blanda för många räksorter eftersom de, trotts att de är fredliga, kan konkurrera ut varandra.

akvariestorlek beror lite på. själv har jag ett på 60l fyrkantigt och ett 20l sexkantigt. jag skulle inte rekomendera under 20 l eftersom det kan bli knasigt med vattenvärdena.

räkor har ett, enligt mig, väldigt spännande beteende. de är ofta pigga och aktiva små rackare. vid vattenbyten kan man få se s.k. räkrallyn. det är hanarna som simmar runt med en himla fart och försöker hitta nyömsade honor att para sig med.

angående sorter. det finns ett antal sorter att välja bland. körsbär är de vanligaste tillsammans med redbee. själv föder jag upp redbee (eller Crystall red som vissa också säger, även om det är ett namn man inte får använda. crystall red är ett patenterat namn.) de är dock känsligare än körsbären. vill man ha fina exemplar får man betala för det tyvärr. det finns mycket hobbyavel på individer som man kanske inte skulle avla på färgmässigt. f

örutom redbee och körsbär finns gul räka. den är inte lika vanlig som de ovan, men den är på väg ikapp. gul räka ska inte blandas med körsbär eftersom de korsar sig.

amanoräka är en annan, lite mer oansenlig räka. den är dock bäst på att hålla rent i akvariet och plockar alger och annat skräp med god aptit. den är svår att föröka då den har speciella krav på sin miljö.

blue pearl är en annan lite räka. ovanlig och dyr. ska inte blandas med körsbär och gul räka då de korsar sig.

white pearl, eller snowball shrimp är en liten genomskinlig räka som egentligen är mest käns för sina ägg som är helt vita och liknar små snöbollar. ska inte blandas med blue pearl, körsbär och gul räka.

olika filterräkor är svåra att hålla och bör inte hållas i grupp. de är större och har högre krav på miljö och foder är de över.

Harlekinräka och kardinalräka är två små fillurer som är enormt vackra, men räknas till de svåraste. de är dyra och dör om inte akvariet r perfekt anpassat till dem. ven personer som har års erfarenhet av räkhobby har svårt att hålla dem.

oavsett vilken typ av räka du väljer ska du tänka på att de flesta inte är speciellt färggranna, utan ganska oansenliga i färgen. det är först när du skaffar dyrare och hårdare avlade exemplar som du får färg. då får du dock lägga en slant. redbee, som jag själv har, kostar som fina utfärgade exemplat ifrån 70 kr styck upp till tusentals kronor. man ska heller inte börja med väldigt utfärgade exemplar eftersom de ofta bygger på en snävare avelsbas och är lite känsliga. när man just startat akvariet föreslår i alla fall jag att man börjar med ett par billigare räkor och ser att de klarar sig i vattnet. därefter kan man börja fylla på med finare exemplar.

DinJejja
0

Jag har med äppel med Körsbärsräkor :) Funkar utmärkt. :)

Jag har ett sexkantigt akvarium på 35-40L. Tio räkor och 9 snäckor. :)

[Vetauriel]
0

Låter ju väldigt bra allt det här! Nån som vet nån bra formel för att räkna ut litermängd på sexkantiga akvarium? :P

Funderar på det här med bottenmaterial, vad föredrar snäckor och räkor? Sand eller grus? Grovt/fint?

Har alltid haft engelsk sjösten tidigare, nu har jag färgat grus i två akvarier. Tänkte för att framhäva färgerna på räkorna och snäckorna ha enfärgad botten. Vad är bäst att ha?

Det lutar åt äppelsnäckor och Körsbärsräkor, verkar vara en kombination som fungerar väldigt bra. Hur stora blir äppelsnäckor förresten? läste just nånstans att vissa arter blir upp till 15 cm, det kan väl knappast vara vanligt va? :P

snailmilla
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Vetauriel!

Vad kul att du är så kär i äppelsnäckor, de är helt fantastiska! Att ha dem med räkor är jätte trevligt!

Bottensubstratet, ja färgen bestämmer du ju själv men tänk på att det inte får vara ett vasst grus då skadar snäckorna sin fot. Det ska vara lent mot deras fot då de åker omkring en hel del. Räkorna vet jag faktiskt inte vad de föredrar, men de gillar finbladiga växter & mossor. Javamossa & Mossboll har jag samt Vallensia i mina kar.

Äppelsnäckor blir som en pingisboll i storlek, det finns en annan sort som kallas jätte äppelsnäcka de kan bli upp till 15cm de stora ger sig även på växter, vilket de vanliga inte gör, så det är alltså 2olika sorters äppelsnäckor.

Du har de roligaste stegen framför dig nu, har du tänkt på vilken färg på Körsbärsräkor du vill ha? Det finns ju röda och gula, och vilken färg på snäckor vill du ha?

Jag har ju ifs väldigt många akvarium men färgerna jag har:

Lysgula

Guldrandiga

Lilarandiga

Rosarandiga

Elfenbensvita

Jade

Blå