Varför inte populärare?
Väntar 10st ägg av dessa små söta coolingar efter helgen. Hört att de ska vara jättebra städare. Varför är dessa inte populärare i akvarier?
Coola
Vad heter dom?
Vad kostar dom?
Är dom vanliga i djuraffärer?
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu

wow! aldrig sett någopt liknande!
ser ut som en kräfta/räka med en plattform på ryggen…
ställer samma frågor som ovan jag!:D
härlig musik:D
De heter triops (precis som det står i titeln samt början av videon).
Anledningen till att de inte är särskilt populära är kanske att de inte lever så länge (de blir väl bara någon månad eller två?). Men jag har varit lite sugen på såna.
_No way! Yes way!
#1 Ja visst är det! =P
Aldrig sett de i vanliga djuraffärer. Jag har tänkt ha de i ett kar, så jag kommer ha till salu om någon vecka eller så, de kläcks och växer jättesnabbt. =)
#2 Hihi, ja fin musik, inte min video dock. =)
#3 Ja, så kan det vara, men de lägger ju ägg på löpande band.
Ja är ni intresserade sen så hoppas jag ha några till salu om några veckor bara. =)
#4 Hur mycket ska du ha för en?
Kan du skicka?
Jonathan Lundin
Jag tror dom kan leva upp till två år.. Har oxå för mig att dom säljs som frysfoder till akvariefiskar (ung. som Artemia eller Cyklops) men är inte säker.
Dom säljs i små "leksaksakvarier" i bl a USA och kallas då "Sea-monkeys"..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Riktigt häftiga! Satt som förtrollad och läste texten, helt otroligt att dom växer så snabbt! :D
// Dodat :)

Vilka kul figurer! Såna vill jag ha. De hade passat bra i mitt lilla kar.
Köpte sådana på coolstuff.se till min bror när han fyllde 9år. 
#6 Nej, "Sea Monkeys" är en typ av artemia och är inte alls besläktade med Triopser.
Såg nu att det redan fanns en länk till samma ställe :/
Hittade sea monkeys också http://www.abcleksaker.se/sea-monkeys/1768-0
#5 Ja visst kan jag skicka. =)
Tänkte ta 10kr/st för de. Annars så tänkte jag att man kan skicka ägg, och då kan man få 5 för 15kr. =)
hur ser äggen ut? :)
#15 Äggen kommer imorgon eller i början på veckan, så jag kan ta foton så fort de anlänt. =)
Coola :D
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

hur stora är de ??
You can't spell Bitchy without Itchy

Har du äggen nu? 8D
#18 dem vuxna blir 3-5 cm
#19 Japp.
Mina första små är kläckta nu. Så om ett litet tag så ska det nog finnas ägg. 
#21 Bilder :D?!
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
De är så små ännu så det går nog inte ens med min systemkamera. =P

Jag köpte ett sådant kit från Coolstuff för ett tag sedan.Men jag gillade inte att de skulle vara i ett sådant litet plast akvarium med färgade stenar på botten.Sedan var man tvungen att ha dem i destilerat vatten.Jag köpte destilerat vatten på apoteket.
Hur har du dina triops Maja?
Kan man ha dem i störe akvarium som på filmen du la med som länk och kan man ha vanlig sand i botten som det var på filmen eller köper man särskilld sand till dem?
Det stod i skötselrådet från Coolstuff att man skulle ha destilerat vatten.
Använder du det eller har du något annat knep?
Sedan på fiilm länken som du lade med så stod det att de gillade ärtor, majs och morötter, men i Coolstuffs kit så ingår det ju ett särskillt foder man skall ge dem.Ger du ärter,majs och morötter till dina?
Jag gillade verkligen mina triops, men om sagt inte plastakvariet och färgade bottenstenar, för det känder liksom inte naturligt tyckte jag.
Är tacksam för tips!
#24 Vill bara understryka att mina små är extreemt små ännu. Jag såg bara en nu i morse, tror det måste ha varit en triops, den är i alla fall pytte liten.
Jag har kläckt mina i vanligt akvarievatten. De har inget på sin botten ännu. Bara lite maltablett att äta av.
Mina är i en liten behållare ännu, då jag tror de överlever lättare i något mindre nu när de är så små.
Fyller på med lite friskt vatten ibland, men byter inte!
Klart du kan släppa de i vilket akvarium du vill sen när de växt till sig. =)
I mitt vatten har jag vattenberedningsmedel, som binder tungmetaller och klorin.
Jag har bara gett mina maltablett än så länge, de är så pyttesmå.
Hur stora är dina? Har de kläckts?
#26 Sjukt bra sida! Nu har jag verkligen hittat en ny kul hobby känner jag! =P

Mina triops är döda nu.De levde ganska kort tid.Lite över en månad bara.
De blev heller inte större än min lillfinger nagel.
Men man blir ju helt förvillad när de skriver i skötselrådet för triops att de måste ha destilerat vatten.
Använder du samma medel som man använder i vanliga akvarium typ: Sera aquatan
Det skulle ju vara så underbart om man kunde ha dem utan destilerat vatten.
Men när jag läser websidan som Yemoller lagt in så står det ju där också att de skall ha destilerat vatten.
Men du kan väl berätta hur det går när dina triops har växt lite mer.Vill ju veta om det verkligen funkar med vanligt vatten och vattenberedningsmedel.
När mina triops dött så hittade jag inga ägg.Men nu läste jag att man skall låta vattnet avdunsta för att hitta äggen.Det gjorde inte jag.
Sedan stog det att man skulle ha en sådan tepåse (som man får med från Coolstuff)Som man skall lägga i till äggen när de skall kläckas.Men om man då vill hålla på och föda upp triops så får man u köpa fler för att få dessa tepåsar som de skriver att äggen skall ha.
Hur gör du med detta när dina ägg skal kläckas?Har du fått tag i dessa tepåsar till dina ägg?
Förlåt om jag ställer en massa frågor, men jag har bara haft an uppsättning med triops och jag vill så gärna lära mig mer.
Tack Yellomoller för den bra websidan!

Tror inte dom lever mer än runt max 3månader.
Borde väl bara vara att tömma ut vattnet när triopsen dött och sedan låta det torka ett par månader, efter det så bör man ju kunna ta av den gammla grusen säg engång i månaden så har man triops kontinuerligt en tid frammåt.
Under articklar på sidan jag gav så finns det lite tipps om uppfödning (har dock inte sj läst det)

#29 Det står på hemsidan som det länkades till i #26 att destillerat vatten endast ska användas till äggen, sen när de blivit lite större och ska ha mer vatten ska man använda "vanligt" vatten.
Men det Finns väl olika arter av triops?
Så det är kanske så att vissa arter ska ha vanligt vatten och vissa arter ska ha destillerat vatten?.
Jonathan Lundin

Jag fattade det som att det skulle vara allmäna råd för att hålla triops. De ska ha ljus och destillerat vatten till en början för att äggen ska "tro" att de ligger uppe på marken och hade turen att befinna sig där det bildas en pöl. Att bara köra på destillerat vatten efter kläckning känns lite orealistiskt då de bor i pölar som förmoldigen snabbt blir rätt så äckliga. Detta är mitt resonemang iaf, sen får väl de som vill prova med dest.vatten hela tiden och se hur bra det går :)
vad är destillerat vatten?

#34 Det är väldigt rent vatten som man får genom att koka upp vatten och sedan samla upp ångan i ett rent kärl. Då det är fritt från metaller och microorganismer kallas det även avjoniserat vatten.
Jag som skrivit ett långt och så bra inlägg och så försvann det bara för internettet la av.
Kan meddela att mina två småttingar växer för övrigt. =)
#29 Ja visst blir man förvirrad när de skriver att man måste ha destillerat vatten. Destillerat vatten är ju egentligen vatten som avlägsnats från tungmetaller och dyl. Men det jag gör med mitt vatten (tillsätter vattenberedningsmedel) ger ju i princip samma resultat som en destillering.
Jag använder Nutrafin, samma som till vanligt akvarievatten.
Jag vet att det står på hemsidan som länkats till ovan att det ska vara destillerat, men jag har ju sett min metod funka, och det är ju i princip samma resultat man får av en destillering som av vattenberedningsmedlet.
Självklart kommer man få följa mina småttingar. =)
Jag har ju en hemsida också där de ska kunna följas så småningom. =)
http://www.majasblotdjur.weebly.com
Ja vattnet ska avdunsta. Hade du sand i botten? Hade du det så var det säkert som du bara inte såg äggen för de är ju så pytte små och ser ut som sandkorn.
Ja dessa tepåsar har jag också läst om, men jag har aldrig sett de.
Mina pluttisar får maltabletter som mat. Pyttesmå bitar som jag bryter. De älskar det. Har aldrig använt dessa skumma tepåsar. =)
Lite nya bilder är uppe på hemsidan nu. =)

Jag läste om t-påsarna nu.De innehåller små växt och alger så du gör alla gånger rätt när du matar dem med maltabletterna.
Jag köpte ju ett helt kif ifrån Cool stuff och då följde ju både ett plastkar, råsa stenar och dessa t-påsar och äggen med.
Men det var inget vidare att ha råsa stenar i botten.Det kändes inte naturligt.Det är därför jag vill ha sand nästa gång.Men vad använder du för sand?
Nu har jag fått många bra tips av dig och jag är verkligen jätte tacksam!
Så nästa gång skall jag starta med destilerat vatten och sedan spä på med vanligt vatten och använda vattenberedningsmedel och ge dem algtabletter i små bitar.
Har jag glömt något viktigt så får du gärna tipsa mig om det!
#38 Roligt att höra. =)
Just nu går de på bar botten faktiskt. Ska ha sand åt de sedan.
Stort lycka till! =)
När blir de könsmogna?
#40 Det ver jag faktiskt inte. Skulle tro att det är nör de är fullvuxna. Alltså när de nått sin fulla storlek.

jag gilllar dom, men har aldrig sett dom förut heller!

Hur går det?
Mina gick upp i rök när de var några mm, sedan har jag inte sett de, så jag gav faktiskt upp. =/

åh, synd… De var söta!
Åh, vad sorgset att de dör så fort, dom var ju häftiga :o