Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6318 ggr
Saga85
1

Fisk per liter vatten

På flera ställen har jag hört att man säger "1 cm fisk/liter vatten". Dock så kollade jag in vad L80 säger om fiskar och utrymme:

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Det är inte en lag, men en "stark rekommendation".

Stephanie
0

Titta! Glad Jag trodde faktiskt inte att det stor något sådant i L80!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[aammE]
0

Intressant, men det lär ju bli smockfullt i karet om man har typ 70 guppysar i ett 70 liters. Skrikandes

sussa08
0

1l/cm fisk är ett tips, ett sett man kan räkna på i många fall…

Jag tycker det är ett mycket bra sett att tänka efter att man tagit reda på vad fisken i fråga kräver! Men jämt när man påpekar detta sett att tänka så får man en uppläxning om att det inte alls går att tänka så… Men, enligt mig så funkar detta när man bara vill veta vilket antal man kan ha, EFTER att man vet vilken volym fisken kräver, om det är en stimmfisk mm..

Men ja, jag gillar inte många av "rekommendationerna" i L80 då jag tycker dom kan vara väldigt missvisande. Dock är "minst 40l" en bra grej :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Stephanie
0

#3 Men man kan ju ha den regeln att gå efter, men samtidigt ha lite sunt förnuft? Glad Jag tycker att det är en bra regel att berätta för nybörjare till exempel.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

sussa08
0

Ja jag tycker det jag med :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Cappi
0

Nej, det är en ganska dålig regel tycker jag, den är alldeles för grov!

Om man, som jag vill ha små levandefödare, som metalltandkarp eller endlers så kanske den funkar, men de flesta nybörjare vill ha betydligt större fiskar som molly och svärdbärare. Och då funkar den inte alls.

Man MÅSTE läsa på om de fiskar man vill ha, det finns inga genvägar där.

När man hjälper nybörjare som vi gör här, så vet man ju ungefär hur mycket fisk som går in i ett akvarium av bestämd storlek. Har de ett 50 liters så är gränsen tre svärdbärare ELLER fem-sex Guppy, punkt!

Dels för fisken skull, men också för nybörjarna, så att det inte går åt pipsvängen med deras nya akvarier så de tröttnar.

Nu låter jag kanske grinig, men man måste också hjälpa nybörjare på rätt sätt.

Själv har jag just nu ett tillfälligt 43 liters med ungefär femtio tetror.Det är ju ungefär en fisk per liter det, men det kräver en väldig noggrannhet från min sida för att sköta det så att de mår bra under de veckor som de är tvungna att vara där. Senast i morse fick jag indikation på en nitritspik som jag kunde hantera, men definitivt inte en nybörjare för de hade inte sett att nåt var på gång.

Så nej, regeln en fiskper liter är inte särskilt listig.

Saga85
0

Jag skyller på sömnbrist, för jag tänkte helt knas när jag skapade tråden. Jag måste ha en tvärtom-dag, för i mina ögon tyckte jag först att L80 lät bättre än vad som brukar rekommenderas (bl.a. här). Skäms Anledningen till att jag kikade från första början var att jag fått för mig att det var minst 20 liter som gällde för fisk, men nu var det ju minst 40 liter som rekommenderades.

Dock är det ju bra att även fiskar tas upp, även om måtten är allt för små. Fast det gäller ju även övriga arter i L80. Tycker jag.

Cnotforeyou
0

Vad tror du om 360 liters kar.

Jag har 4 chromis

2 tomatclowner

2 vanliga clowner

en kirurg

2 fröken fiskar

och en gobie

Tror du ytrymmet går för en gul kirurg ?

skulle gärna vilja ha en gul ihop med min bruna kirurg.

samt några fire fish har svårt att bedöma själv då intenet sidor säger olika tex på vissa sidor ser man att det krävs att en doris har 700 liter vatten för att må bra då man ser övriga erfarna har i 300 liters akvarium där dom ser hur pigga och glada ut som helst. ha jätte svårt för detta trotts att ja har haft saltvatten i över ett år nu. mvh