Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2496 ggr
[Caroline92]
0

Förhindra kampfiskyngel..

Hej hej, jag har en liten fundering! Var idag iväg och köpte 54L akvariet och där ska jag ha en kampfiskhane och två honom + lite andra. Min fråga är att för att det ska bli yngel så behöver det ju ett skumbo.. men om man förhindrar att ett skumbo byggs (genom att ha en pump som ger bra cirkulation på ytan) så blir det väl inga yngel? Men det kanske inte fiskarna mår bra utav.. eller?

sussa08
0

blir inga yngel om du inte tömmer karet på fisk när kampfiskarna lekt :)

Och har du andra fiskar i karet tror jag inte de komer leka ens, äggen kommer bli uppätna då de faller till botten

Se till att du eventuellt kan lämna tillbaka kampfiskar där du köper dom, finns inget som garanterar att de går ihop i en grupp :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Caroline92]
0

#1 Men jag har ett annat litet kar där jag har kampfiskarna och där ska de få leka, sen ska jag flytta över kampfiskarna till 54 Ls. Men frågan var om jag sen kan ha alla tillsammans i det större utan att få yngel. För i början kommer jag bara ha kampfiskarna + en snäckätande snäcka, och jag tänkte att om man då har bra cirkulation på ytan så att skumbot inte kan byggas igen så borde det väl inte bli några yngel?

sussa08
0

ja har du cirkulation blir det defenitift inga ungar :) Kampfiskyngel måste ha stillastående, en luftpump på sin höjd, för att överleva!

Men kampfiskarna äter också sina egna yngel, honorna äter till och med äggen. Det är därför man måste ta ur honan ur odlingskaret direkt efter lek! Hanarna tar hand om ägg och nykläckta yngel men äter upp dom när de är frisimmande…

Så du behöver inte oroa dig för yngel om du inte ska odla än :)

Lek i 54l är nog det minsta problemet således.. Däremot kan det vara så att fiskarna bråkar och stressar ihjäl varandra… Mycket växter där de ska hållas är ett tips så att de slipper se varandra hela tiden, däremot OM de skulle leka och du har mycket växter kan något yngel överleva bland växterna :P

Massa komplicerat detta ^^

Nu vart det säkert rörigt också men säg till om jag skrev nåt som du inte förstod :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Caroline92]
0

#3 Okej, men där fick jag svar på min fråga iaf ;) Tror jag förstog resten också :P

sussa08
0

haha great ^^