Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5692 ggr
[Liinda]
0

Odla slöjstjärt?

Nu har jag varit utan akvarie 1 år men känner att jag saknar det och vill starta upp ett igen (därav alla nya trådar och alla frågor).

Jag funderar på att starta upp ett akvarie med slöjstjärtar men jag skulle då vilja odla på dom. Någon som har erfarenhet av det? Är det svårt och vad krävs för att lyckas?

[nadvard]
0

Det kan vara svårt innomhus…
Lättast är i en dam ute. Men det är klart att det går även innomhus. Men du behöver ett väldigt stort akvarie. Vet du att de kan bli upp till 30 cm. Så för att de ska trivas och lägga ägg så behövs utrymme.
Jag har läst att de inte är könsmogna fören de är runt 8cm.
För att få dem att leka så kan man höja temperaturen litegrann.
Man får försöka skapa "årstider".

[aammE]
0

#2 Sänka temperaturen är mer effektivt om man vill få slöjstjärtar att leka (har egen erfarenhet av detta).

[Liinda]
0

Okej men eftervården på ungarna då? Hur går den till? Japp jag vet att dom blir så pass stora och att dom behöver ordentligt med plats =)

Hur stort tror ni att man behöver då om man ska odla dom inomhus? Jag bor nämligen i lägenhet så jag tror inte grannarna skulle uppskatta om jag fixade en damm på gräsmattan utanför Flört

[aammE]
0

#3 Det vanliga akvariet bör ju vara minst 250L. Sedan så kan man ju ha ett lite mindre akvarie, på kanske 100L som lekkar.

Du sänker temperaturen och låter de para sig, så fort de har lagt äggen så ska man flytta tillbaka fiskarna till det vanliga akvariet igen så kläcks äggen. Sedan tar man bara hand om dem som alla andra yngel.

[Liinda]
0

Aha då sprack min plan på en gång då. Jag kan nämligen inte ha 2 kar eftersom det var svårt nog att övertala pojkvänen om 1 kar :/

[nadvard]
0

De kan ju para sig i det andra karet, men äggen är känsliga, så det är inte så lämpligt att flytta dem. Och slöjstjärtar är matvrak! så de blir inte kvar länge.