Konstig kampfisk?
Hej alla…
Nu är det så här, att min lillasyster har en kampfiskhane i ett 17 Liters akvarium… Innan bode han i ett större med andra fiskar, men bet dom och sånt, så vi flyttade honom. Han borde vara ca 2 år nu. För 1 år sedan köpte vi honom i en djuraffär… Och han har bott i sitt lilla kar i ca 3 månader nu tror jag.
Men han är så… konstig på något sätt… Liksom slö och gammal… Men kampfiskar brukar väl bli flera år äldre? Det är inget fel på vattnet heller, utom att det är lite svårt med temperaturen nu på sommaren, men det blir bara 1-2 grader högre än vad det brukar vara och vi lägger i isflaskor och sådant.
Han ligger mest bakom växten i ett hörn eller liksom lägger sig runt doppvärmaren. Han fryser väl inte? ^^ Det vore lite konstigt i så fall.
Och han har några pluppar på huvudet som liknar blåsor, de är små men det ser lite mysko ut. Och det har han nog haft ända sedan vi köpte honom tror jag.
Kan han bara känna sig ensam? Innan bodde det en liten söt mal hos honom men den dog när vi var på semester… Han jagade alla andra fiskarna utom malarna i det andra akvariumet, även när vi inte hade många fiskar alls…
Jag vet inte vad det är för "fel" på honom! :`(
hur varmt har ni kampfiskar vill ju ha ca 26-28 graderhur är vattenkvaliten? prikarna kan vara vitapricksjukan!

gammla fiskar kännetecknas oftast med att de har en puckelrygg.
han kan lida av hudutslag på huvudet isf kan han lida av vitaminbrist, vad ger ni honom för mat? kolla också om hans kropp är lite "vriden" åt vänster.
eller som ovan säger, vitapricksjukan, eftersom han inte har så mycket att simma i blir han i ganska dålig kondition och då slår sjukdomen till. du säger att han inte simmar så mycket, och har vita prickar/blåsor på ansiktet, låter facktiskt som vitapricksjukan tyvärr. finns preparat att köpa i handeln…
hoppas han kryar på sig:D

#2 - nä…. vita prick är det nog inte, det liknar inte dom prickarna. Han har blivit behandlad mot det också, när vi hade det i det andra akvariumet men han var likadan efteråt… :/
#1- åh…. Han har 25-26 grader… Visste inte det, är det bättre om han får ha 27 grader då?
#3 det behöver han nog inte hade min Kampfisk hanne i 23 grader i vintras. Nu har han 25. Så tror inte han har för kalt. prova att ha nån LITEN fisk med honom som max blir ca 3-4 cm som en mal tex.
Det är för litet med 17L om man skall ha fler fiskar i.

Men vi tänkte ha 2 äppelsnäckor… Fast nu är det ju för varmt att skicka, så det får vänta…
det är inte för litet för det va?