Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3419 ggr
akvariet
0

växter från sjön?

hej, kan man ta vattenväxter från sjön och sedan ha dem i sitt akvarium? har nämligen hittat finfina små växter som skulle passa bra i mitt akvarie:D

tack på förhand

Elinormaggan
0

Vi gjorde det men dom dog och sen kom det in massor av äkliga insekter även om vi tvättat av dom :(

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

akvariet
0

hmm, okej, en sort av de växter jag har hittat liknas vid den vanliga nålgräset i handeln, sen har jag hittat fyra små växter som typ kommer att sprida ut sig som en matta i akvariet… sen så är det en sort som liknas vid den vanliga hornserv men denna är smalare och har rötter…

Elinormaggan
0

#2 det var nog ingen av dom vi stoppade ner xD

Men det var många växt jag inte vet vad den heter ganska liten med stora avlånga blad :P

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Nandi
0

2#

Du kan ju testa att ha växterna i en hink med vatten innan och se vad som händer, det är ju inte värre än att man får kasta bort dom :)

akvariet
0

#3 okej, mina små har små och korta blad…

#4 gör det just nu…:D

oh-la
0

tja, det största problemet är ju att du riskerar att dra ner både parasiter och sjukdomar med växterna…

akvariet
0

men mon man skölljer rent dem i vatten och sedan plasserar dem i en bunke och byter vattnet där dagligen borde la faliga parasiter mm. försvinna eller?:D

oh-la
0

nja, ska du ta in växter utifrån är det bäst att sätta dem i karantän i någon månad. det kan vara enormt svårt att bli av med parasiter och sjukdomar. det bästa är därför att sätta växten i en burk tillsammans med några fiskar som du inte är så rädd om. medicinera burken mot de vanligaste paraciterna och sjukdomarna och låt den gå tillsammans med fisken i någon månad. har inte fiskarna blivit juka kan du sätta ner växterna i burken. blir de sjuka hade jag slängt. att skölja rent i vatten kommer man tyvärr inte långt med, och att ha i en hink hjälper inte heller mycket om man inte har fisk däri.

en annan sak man ka tänka på när man tar in svenska växter utifrån är att de flesta dör eller drar sig tillbak på vintern, precis som svenska blommor.

akvariet
0

okej, får la försöka…

TccT
0

Det är bättre i så fall att inte medicinera bara ändå i onödan eventuellt. Får man in någon sjukdom är det bättre att veta vad och sen medicinera.

yemoller
0

Har fått höra att man kan doppa växterna i kolsyrat mineralvatten i ca  30min så blir man av med mycket av ohyran, har alldrig sj tagit in växter utifrån men vet några stycken som har gjort på detta vis.

akvariet
1

#11 åhh, låter ju lätt, fast uförsig har inte jag något kolsyrat vatten:( får la skaffa det då:D