Ett yngel
Hej, jag upptäckte ett yngel i en av mina moduler eller vad det heter (fakead sten fastlimmad på sidan av akvariet.) som sitter i mitt 740 liters akvarium, har inte sett fler så jag gissar att resten är uppätna.
Kan jag låta det vara kvar där? Finns det chans att den ska överleva? Jag har inget annat akvarium och her jag den med de andra blir nog det också uppätet. Det är cirkulerande vatten inne i modulen.
I akvariet finns någon sorts malawi ciklider som är orangea, sebra ciklider och någon sorts blå fisk.

kul!
vilken sort är det som har ynglat av sig?
har du fler fejkade stenar med (jag antar att det är) hål i? för då kan ju de andra ynglen vara i dem…
annars är nog resten av ynglen inte utvecklade till yngel utan fortfarnade fästa i stengrottans tak som ägg…är kanske ett tidigt yngel…
iaf så har du ju ciklider och dessa vaktar ju sina avkommor för sitt liv! så jag tror att ynglet klarar sig…
kan du försöka ta ett kort på ynglet? :D

De orangea malawin kan ju vara en rödzebra som är väldigt tacksam och förökar sig lätt. Är ynglet gulaktigt så är det troligtvis en sådan. Malawiciklider ser ut som honan när de är små. Honan ruvar äggen och ynglen i munnen tills de är tillräckligt stora att klara sig själva. För att öka chansen att ynglet kalrar sig får du se till att det kan gömma sig undan de andra glubska firrarna. Tät växtlighet eller ett röse av mindre stenar fungerar bra som gömma.
Ett annat tips är att mata varje dag så att de vuxna fiskarna inte är jättehungriga och letar yngel bland stenarna.