Råkor, kampfisk och snäckor?
Funkar det att ha lite räkor, några äppelsnäckor och en Kampfisk i ett 17 liters akvarie? Har redan äppelsnäckor och en kampfiskhane, men skulle vilja stoppa i något nytt roligt till dem så jag tänkte att räkor kanske kan funka? :) Och om det kan funka, hur får man tag på räkor? Inte sett några i zooaffärer här omkring, någon som har till salu? Kan man skicka dem som man kan med snäckor?
// Vic
Om man inte har för små räkor kan det funka, men det finns en risk att Kampfisken tar en smakbit.. Skaffar du räkor som förökar sig i sötvatten så behöver du en hel del växter för att räklingarna ska klara sig.
En del skickar räkor men jag har ingen koll på vilka tyvärr.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#1 Okej :) Finns det många olika sorters räkor som man kan ha i sötvatten hemma? Finns det några som känns lämpliga att ha med min Kampfisk? Sedan när jag ändå håller på att fråga skulle jag jätte tacksamt ta emot råd på hur jag får ner temperaturen i sitt akvarie, för det är så sjukt varmt i min lägenhet nu så temperaturen stiger ju sjukt mycket och börjar bli orolig att det är för varmt för min Bertil :(

Beroende på hur stort karet är så går det ju att göra "isklamp" av en pet-flaska, och lägga i akvariet en stund. Litet kar kan nog räcka med en 0,5 liters, stort kar, 1,5 liters.. Många små vattenbyten oxå?? Skärma av solen som kommer in i förnstena fina dagar.. Har hört att en del använder en fläkt riktad mot karet som får ner tempen..
Har du en Kampfisk så är han bara glad över att få ha det varmt. Dom vill ha 28-30 grader. Vet dock inte hur räkor reagerar på sån värme..
Vill du ha lite större räkor så finns det ju Amanoräkor, dom får nog vara ifred..
Vuxna Crystalräkor borde oxå funka men då blir det som sagt nog inga fler..
Minska tempen kan man göra på flera olika sätt, ta bort täckglas, minska antal timmar lyset är tänt, göra små vattenbyten varje dag där man fyller på med kallare vatten.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okej, tack för hjälpen :)
Min kampfiskhane åt upp alla räkor jag skaffade, det var iofs ganska små räkor men ändå ;/ Så tänk på att ha många gömställen, gärna stora och många räkor :)
Okej, det ska jag tänka på :) Tack för infon :)