Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4454 ggr
Kalendula
0

Kampfiskar o andra arter?

Hej!

Jag fick visst inte ställa frågor i bildtråden angående kampfiskar. Fast att det var fullt av andra frågor där som riktade sig till kampfiskar.

Därför startar jag en ny tråd och hoppas få svar på min fråga som jag ställde där.

Hur är det med kampsiskhane och glasmalar o praktbotior?

Vänliga Hälsningar

Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Ratata
0

Vet folk som har haft Kampfisk med praktbotior utan problem, men sen har jag även hört att vissa praktbotior kan få för sig att bita på fenor och då är ju kampfisken illa ute. Har man ett stort akvarium (praktobotior vill bo stort) med mycket gömställen så dessa inte blir unerstimulerade så hade jag iaf vågat sätta ihop dem.

Min erfarenhet av glasmalar är att de är riktiga fegisar så de ska nog funka med de fiskarna utan att vara elaka mot någon, de har heller inga jättefenor som någon kan bita på så det borde väl vara lugnt. Detta är också fiskar som vill ha lite mer plats då de vill leva i stim och inte är så pyttsemå.

Kort och gott; har du ett stort akvarium tror jag inte du har något att oroa dig för, har du ett litet är det bra för kampfisken men kanske mindre bra för de två andra arterna.

Kalendula
0

Mitt lilla kar är på 375 L. Mina glasmalar äter gärna upp molly ynglen. Därför tänkte jag att dom kanske kan vara nyfikna på kamphanefenorna. Sedan vet man ju om att botiorna har ganska kraftiga munnar då dom äter småsnäckor och snäckägg. Dom kan vara riktigt livliga när det kommer omkring. Jagar gärna omkring dom andra fiskarna om dom kommer för nära.

Så fort jag kan och min ork infinner sig igen ska jag starta upp mitt stora kar på 720 L. Tänkte flytta över alla fiskarna i det, utom neontetrorna.

Men har önskat mig kampis redan från början när jag startade upp det lilla karet.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Ratata
0

Men då så! Du har ju en hel del plats i ett 375l kar, så jag skulle tippa på att det kommer funka även om jag aldrig har hållt dessa tre arter ihop själv. Kampfiskar hänger ju mycket uppe vid ytan, det kanske inte är någon fara med praktbotiorna då som håller till på botten? Det är inte många fiskar som kan motstå yngel så det finns väl ingen större anledning att tro att glasmalarna är några elaka typer för det? ;)

Kalendula
0

Men ändå liksom, då får dom ju alla fall lite fast food. Det är rätt gott ibland Flört

[TheoA]
0

Då passar jag på att fråga om guppys och platys och neontetror går ihop med en Kampfisk?

yemoller
0

Guppy o Kampfisk brukar vara ett problem men jag har sett det fungera.

Det hänger nog mest på som dom sagt tidigare tråden, storleken på karet.

[TheoA]
0

okej jag har ett 150 liters

Ratata
0

#7 Då ska det nog funka.

[TheoA]
0

#8 okej :)

Ove-D
0

#5 Jag har ett "litet" akvarium på ca 80 liter och haft Guppy, svärdbärare, pansarmalar och kampfiskar. Det har gått bra så när som att kampfiskarna äter upp yngel. Men vuxna fiskar har inte mina kampisar rört iaf.

[TheoA]
0

så kampisar biter inte av guppysarnas fenor?

Ove-D
0

Jag har INTE varit med om det. Men det kan säkert bero på hur hungriga, stressade de är osv.

sussa08
0

Alla kampfiskar är olika, vissa funkar med vissa fiskar, andra inte..

Det enda man kan göra är att testa, men ha en plan B :)

För övrigt är guppys fenbitare med så de ger sig gärna på en Kampfisk lika gärna som kampfisken ger sig på Guppy :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Denna kommentar har tagits bort.
Ove-D
0

#18 Håller med. Kan ni inte sköta detta privat…

Tillbaka till ämnet så har jag haft flera kampisar och jag har nog nsätan alltid haft Guppy och svärdbärare och det har som sagt fungerat bra. VEt itne varför Kanske pga mycket växter, rötter och stenar?

sussa08
0

Då rensar jag denna tråd också då…. *suck*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ove-D
0

borttaget

sussa08
0

nej tråden är redan rensad! Onödiga inlägg togs bort bara :) Tråden blir kvar, och inlägg som håller sig till ämnet är kvar :)