Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2348 ggr
MsNattiz
0

första akvariet

Nu är det så att jag ska köpa mitt första akvarium imorgon, ett 150liters.
men har så himla svårt att bestämma mig för vad jag vill ha i det sen.

slöjstjärtar är en fisk som jag  älskar, värkligen fastnat för dom. dock, så är väl nackdelen att de skitar ner rätt mycket vad jag hört och att dom bara kan vara med sin egna sort? går det inte att ha någon annan fisksort tsm med slöjstjärtarna eller ska de bara vara med sin egna sort?

annars så finns ju Guppy, klassiker. dom är ju oxå väldigt vackra.det som är nackdelen med dom är väl att dom ynglar av sig så mycket, så att det tillslut kanske blir ett överflöd på fisk. dom kan ju även gå ihop med andra snälla fiskar såsom molly, men den fisken ynglar ju oxå av sig så..

och eftersom djuraffären i stan inte har så mycket att erbjuda så får man väl försöka acceptera vad som erbjuds.

ska även skaffa mig några äppelsnäckor, så behöver nån fisk som inte kommer vara på snäckorna..

nån som har nått förslag på nån bra fiskkombination till mig? :)

Nooon2
0

Grattis till nya hobbyn! Jättekul :)

Ibland kan djuraffärerna ta hem fisk på beställning. Du kan ju höra efter. Annars är det ju sommar snart och du kanske kan göra en dagstur till någon mer välsorterad butik.

Jag tycker absolut att du ska stryka slöjstjärtarna från din lista. De blir på tok för stora - de ska ha minst 250liters akvarium och bra filtrering. De är fenomenala på att skita ner. Det finns många andra fiskar som är minst lika snygga.

Guppy kan vara känsliga och svåra att hålla vid liv. I forntiden, när jag hade Guppy, var de tåliga - de bara levde och förökade sig hur  mycket fel jag än gjorde. Så är det inte nu - de avlas hårt. Ska du köpa Guppy så tror jag att du skulle göra ett bra val om du köpte från någon privat. Du kanske hittar någon här på forumet.Vad yngel beträffar… du behöver ju inte rädda dem. Några överlever alltid ändå och dem kan du antingen ge bort eller sälja.

Annars…jaa… vill du ha fart och fläkt eller stillsamma fiskar? Blanda inte huliganer och med stillsamma fiskar. Du kan inte blanda stora och små fiskar heller. Det som ryms i munnen på en fisk är mat. De ska ha ungefär samma storlek. Det brukar vara kul att ha fiskar med olika personlighet. En eller två arter stimfiskar och några andra + någon bottenlevande artl. Neontetror är populära och mycket snygga men jag tycker inte att de stimmar så bra. Jag har Rasbora hengeli - de simmar gärna i samma dl vatten även om de ibland ger sig iväg på kortare egna turer. Rödmustetra lär vara duktiga på att simma i stim. Sebrafisk är vilda och snabba och gillar övre delen och ytan bäst. Får de lite vattenströmning är de nog lyckliga. Tigerbarber är snygga men bitska. Vill du ha dem så välj övriga fiskar med omsorg - inga lugna med stora fenor. Ett stort stim tigerbarber i lätt ström är mycket snyggt. De finns både randiga (snyggast enligt mig) och gröna och röda och säkert fler. Rosentetrornas vita fenspetsar och rosa färg är jättesnygga. Hyfsat snälla. Mina fantomtetror slåss sinsemellan men bråkar inte med någon annan. Jag har 4 st i ett 150-liters akvarium och de har delat upp det mellan sig men besöker varandra då och då och får sig ett litet slagsmål. Rivna fenor är vanligt men inget allvarligare. Kilfläcksrasbora ser ofta lite tråkig ut i butiken. När man tar hem den och har dämpad belysning (flytväxter eller växter med stora blad) med ett riktigt naturligt ljusspektra blir de riktigt snygga - pärlemor och svartsvart. De är lugna och simmar snyggt tillsammans. Corydorasarter är fina och snälla. De är jättekompis med varandra (du ska ha minst 5-7 st och gärna fler) och bråkar inte med andra. Den Ancistrus som bor hos oss tål dem inte och jag har blivit tvungen att rädda dem från honom. Ancistrus är annars en trevlig fisk som ser ut som ett troll - särskilt hanar med sina spröt…men den vill kunna få vara ifred. vår Ancistrus vill inte ha någon konkurrens om botten - han bestämmer och ska ha den för sig själv. Dvärgciklider är fina. Min personliga favorit är kakaduciklid. Palettciklid är vanlig. Den jag hade åt neontetror så se upp med småfiskar. Dvärgciklider tar sig ett revir på botten och motar bort andra fiskar så se till att det finns utrymme för det beteendet. Någon fisk som äter alger brukar vara bra att ha… men det beror ju på vilken typ av alger som du ev råkar ut för. Det finns ju alger som ingen vill äta. Men tar man det nätt och försiktigt i starten så brukar det gå bra. Satsa på mycket växter nu i början. Måste du välja mellan fiskar och växter så ta växter och vänta med fiskarna. Välj ljusgröna och snabbväxande växter nu i början- de är bra på att hjälpa till att skapa en hälsosam miljö och tar effektivt upp näringsämnen. Det finns trådar här på forumet med tips på tåliga och snabbväxande växter. Sök så hittar de dem lätt.

Näe… ujuj, det finns så många fiskar… mitt tips är att du inte har bråttom. Ta ut nöjet till max och ta tid på dig. Ta en tur till biblioteket och låna ett par böcker med fiskarter och så går du igenom dem. Sortera bort fiskar som blir större än… säg 10-12cm… och fiskar som ska ha underliga vattenvärden. Koncentrera dig på pH. Fiskar som ska ha pH nära 7 eller lite över tycker jag kan passa för ett förstagångsakvarium. Välj också bort fiskar som sägs vara känsliga - de kan du ha längre fram i tiden. Välj dina favoriter och tänk på det där med vilda och lugna fiskar och revir och storleken. Räkna sedan ut hur många du kan ha av varje sort. Jag brukar gå efter att det ryms lika många cm fisk i akvariet som akvariet är i liter. 1cm fisk = 1liter vatten.

Börja med bara någon eller ett par fiskar eller snäckor - du måste låta nedbrytningsbakterierna växa till sig ordentligt. Det tar minst tre - fyra veckor enligt mig. Öka sedan fiskbesättningen långsamt - några fiskar i taget så att bakteriekolonin hinner växa till allteftersom. Annars får du problem med ammonium och nitrit. Ammonium och nitrit är giftigt.

Lycka till! Rapportera hur det går! Glad