Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3366 ggr
Emiizan
0

AKUT HJÄLP!

För bara några veckor sedan hade jag 18 fiskar (inkl. 2 malar) i mitt 54L akvarie. Nu har jag bara 10 av dom kvar! :( 3 svärdbärare, 2 Platy & 3 Dvärggurami har dött! Vi tror att alla dog av samma sjukdom. Vet inte riktigt vad det var för sjukdom, men dom fick sår över kroppen och på vissa svällde magen upp. Det har antagligen smittat varandra och sedan dött en efter en :( De ända som har klarat sig är 6 kardinaltetror, 1 silverplaty, 1 Dvärggurami och 2 unga malar. Vi städade akvariet ordentligt igår (11/5) och tog ut "överflödiga" växter. Några timmar efter att vi hade satt tillbaka fiskarna i det nystädade akvariet så dog den näst sista dvärgguramin - så nu har vi bara en sådan kvar.

Det verkar som att de övriga fiskarna mår bra - har inga sår, äter och simmar runt som de ska. Men finns det nått vi kan göra!? Eller ska vi bara låta dom va? Vi hade tänkt åka till ett par djuraffärer idag så om det finns nått man kan köpa till som så får ni gärna tips nu! :)

Behöver alla hjälp jag kan få :)

Nooon2
0

Att magen svägger upp beror på bukvattensot. Dåligt vatten är en vanlig orsak till det. Fundera på om så kan vara fallet. Hittar du något du kan förbättra så kan de rädda de kvarvarande fiskarna. De där såren… hm… jag vet inte vad det kan vara. Det finns nog flera orsaker. Jag tänker i första hand på någon bakterie. Jag skulle köpa medicin att ha hemma ifall någon fler fisk får symptom. Det här med diagnoser kan vara knepigt så jag har letat rätt på medicin med bred verkan: jag vet inte om den är bättre eller sämre än annan medicin men jag har alltid hemma Esha Exit och Echa 2000. De två går att kombinera och ska tillsammans verka mot ganska många sjukdomstillstånd.
Observera fiskarna noga och sätt alla som visar minsta symptom i karantän och medicinera. Vänta inte tills de blir jättesjuka. Om du skulle konstatera att det är något mycket smittsamt så tycker jag att du ska medicinera allihop.

Emiizan
0

#1 Vattnet är ju bytat och det verkar inte vara några problem alls med det kvarstående fiskarna :) Jag var på Zoogiganten idag och köpte en ny växt, en dekoration och tre nya fiskar (guppyhanar). Alla fiskar verkar trivas och må bra - men jag tror däremot att jag behöver köpa minst 1 kompis till min Dvärggurami.

HeidiH
0

18 fiskar, varav en del lite större, i ett 54 liters akvarie är rätt mkt tycker jag. Så att vattnet bivit dåligt och de fått bakterieinfektion kan mkt väl vara en orsak.

Sen har jag hört att just det där att få sår på kroppen är mkt vanligt för dvärggurmais. jag hörde av mig till stor, välkänd butik med en föfrågan om dvärgguramis och de rekommenderade mig inte att köpa såna, för de är de fiskar med allrs högst dödlighet, så jag har låtit bli. Men de är så vackra!

jag skulle absolut avvakta med att köpa fler fiskar ett par veckor, då de andra kan bli sjuka om ngn vecka eller två. Dumt att ha stoppat i nya fiskar då. Hur noga städades akvariet? byttes allt vatten eller? Om allt gjordes supernoga så kan det ha rubbat bakteriefloran i filtret/ bottnen, vilket oxå är en anledning att avvakta med fler firrar. Hoppas det löser sig!

godisgrisen
0

54 l är ett väldigt litet akvarium och det är jättesvårt att hålla en bra vattenkvalitet där det var dessutom lite väl stor fisklast där inne. Dålig vattenkvalitet är den absolut troligaste orsaken med tanke på bukvattensoten. Dvärggurami är väldigt känsliga och personligen skulle jag inte rekomendera att ha dem i mindre än 100 l om man inte är expert, själv skulle jag inte ta den risken trots att jag är en rätt erfaren akvarist.

Om du i fortsättningen håller fiskbeståndet nere, matar sparsamt och byter en liten del vatten i veckan kommer det nog att ordna sig. Lycka till!

Emiizan
0

Tack för hjälpen! :)

Men det var förresten inte jag som köpte dvärgguramisarna, utan jag fick dom av min granne/kompis och då var dom friska och pigga. Sen har dom blivit sämre och antagligen fått en sjukdom :S Men den som är kvar verkar må bra, fast den är lite ensam. Bör jag köpa en kompis till den?

#3 Jag städade vattnet så pass noga så jag bytte allt vatten, sköljde ur pumpen ordentligt och tvättade sanden.

yemoller
0

Låter som att du har städat för noga, du har iprincip startat om karet, när man startar ett kar ska man vänta någon vecka innan fiskarna åker i så att det kan bildas nyttiga bakterier först.

Emiizan
0

#6 Jo,jag vet. Men det kändes som att det behövdes eftersom jag har inte städat noga alls sen jag köpte det :/ Fast det var kanske lite för mycket för fiskarna..

HeidiH
0

Ja, inte alls omöjligt att den städningen blev för mkt för fiskarna.

Dvärggurmain bör nog få några komisar, men har du fortfarande för mkt fisk i akvariet skulle jag avvakta lite ändå.

Emiizan
0

#Nu har jag ju bara mina 6 kardinaltetror, två Guppy och en Dvärggurami. Och två små malar. Så det får ju plats med några till :) Men räcker det att jag bara köper en Dvärggurami till?