Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1133 ggr
Persifone
0

Behöver lite hjälp.

Hej alla!

Jag är nybliven akvarieägare och skulle behöva lite hjälp med några funderingar jag har.

Mitt akvarium är på 180l och jag fick med 4 Gurami, 1 scalar, 1 siames, 4 zebrafiskar och en mal.

Först undrar jag om det är möjligt för mig att skaffa papegojciklid/er (om man måste ha två?)

Jag vill hellre fråga er här inne, eftersom att zoobutiker inte alltid har den kompetens som man kan önska.

Jag funderar också om det är möjligt att ha guldfiskar? Då jag förstått det som att de ska ha kallare vatten än de jag har.

Hoppas på att få lite svar ^^

Med vänliga hälsningar Sandra

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

HeidiH
0

Scalar är ju som jag förstått en ciklid. Och de vill om jag inte minns fel gärna vara flera, de brukar bilda par. Papegojcikklider vet jag inte, men kan bli bråkigt, då ciklider överlag brukar vara rätt revirhävdande. Jag skulle inte stoppat ner guldfiskar i det karet, dels för att ciklider är revirhävdande, och dels för att det kanske biter i fenorna om guldfiskarna(slöjstjärtarna) har långa sådana. Dessutom blir guldfiskar mkt stora, och behöver ett större akvarie, samt som du säger så skulle kanske trivas bäst i lite lägre temp.

Sebrafiskarna skulle vara gladare om de fick fler däremot, då det är en stimfisk.

Guramisar kan oxå ibland bli revirhävdadne om jag inte minns fel. Säkert nån som kan ge mkt bättre svar än mig!

Nooon2
0

Nää.., jag bara håller med HeidiH och tillägger att du kanske kan hitta någon annan fisk som också är guldfärgad - det finns odlingsformer av flera arter som är guldfärgade. Välj någon lugn art - både scalarerna och guramisarna trivs med lugn och ro. … och inte något för smått - vuxna scalarer äter fisk i neontetrastorlek.