tål äppelsnäcka lite salt?
tål äppelsnäckan lite salt?
Har en Diskus som jag har blivit rådd att ge lite salt i karet för pga för en tid sen blev mobbad av en ciklid som de bodde med hos förra ägaren så den bet av ena fenan på sidan klarar det galant det läkte men nu ett sår jämte….
Helst inte, fördelaktigt om du införskaffar en plastback eller liknande där du kan göra saltbadet.
Jag har saklt i mina kar där det går äppelsnäckor…
Men som Dragula säger bör du saltbehandla den skadade fisken individuellt, alltså inte hela karet :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Sniglar och sånt smälter ju av salt. så tror inte det är något du ska exprementera med. Fiskar brukar klara sig utan salt. Men ska de behandlas så gör de i ett enskilt kar.
jag vet inte så mycket men vet att de total dör av salt iallafall
Mvh//Andrea
Sakt drar ur vätskan på landlevande sniglar, ja… I vatten är detta inget problem!
Jag har 1 msk salt per 100l vatten :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ok ska pröva men hon ser ej bra ut idag…
Tack för svar allihopa
#det visste jag inte.
Har ju viljat skaffa mollys men de ska ju helst ha salt. Och mian guppys går själva i ett kar, men de får ingen salt för jag har snäckor där…
Vågar man dra i en halv tsk där eller?om de skulle visa sig lite kinkiga?
Men kan man ha mollys då när man har snäckor? Gäller samma ala snäckor?
Undviker ju helst salt men om man börjar se något så kansk en lkite skvätt skulle få firren att pigga ifall mindre problematik skulle komma ifram i Guppy karet eller om jag införskaffar mollys.
Mina har inte reagerat alls på salt :) Vissa påstår att 1 tsk per 10l men det är muyyyycket salt…
Skulle mer säga 1 krm per 10l eftersom jag kör 1 msk per 100l
Så salta på du men det ska ju inte bli jättesalt :)
En tsk per 10 l är inte mkt salt. Jag har två tsk per 10 l i ungfödarkar. Om man skall ha ngn effekt överhuvudtaget bör man ha minst en tsk/10 l vatten. Detta höjer totalhårdheten på mitt vatten från 10 dGh till ca 20 dGh.
Effekt: Osmotiska trycket förbättras i fisken, slemhuden mår bra, ev nitrit påverkar knappast fisken. Som nackdel kan man nämna att snäckor gillar mineraler i vattnet och ökar kraftigt i antal. Tänk på att en del fiskar som pansarmalar tar skada redan vid låg salthalt.
Fasdt pansarmalar har jasg och vet hur pass mycket de tål, de tål mer salt än vissa fått för sig men snäckor trodde jag var ännu känsligare.
Men då ligger de kanke lite jämnsides vad gäller salt?