3 kampispojkar :)
Eller snarare två kampfiskgubbar och en kampispojke. I varje fall skapade jag den här tråden mest för att skryta ;) Jag fick äntligen i den tredje hanen utan att han muckade gräl! Han har gått med hanar förut, men fick sen 200litrarn tillsammans med några av kampistjejerna alldelles för sig själv i några veckor och blev såklart lite kaxig. Så han fick bo i ett 15liters några dagar, och han var en mycket ledsen fisk. Han hängde vid musselblommorna i en grådaskig färg och hängiga fenor. Ett tag fick han ha en tjej i en burk bredvid, men då blev båda olyckliga istället. Är man van med simyta och polare så är det inte så roligt att vara burkad helt enkelt. Här brukar jag sitta och gnälla på att 200litrarn är för liten, och sen stoppar jag mina fina fiskar i 15 litersbyttor istället. Mycket mycket snällt av mig..
Aja, nu har jag iallafall mina tre kampfiskhanar i det stora akvariumet tillsammans med två honor. De är lite småstressade vilket inte är konstigt alls med tanke på att de är nyinflyttade och jag har även bytt en hel del vatten och flyttat med växterna(dumt att jag inte gjorde det innan, men men), men dem borde vara lugnare om några dagar. Konstigt nog är det den röda VT hanen som är den stressade, även om han har gått både med den blåa plakathanen förut (han som fick en liten timeout i 15 litrarn) och en hel del flickor, och en liten turkos egenuppföd hane(som blev sjuk och dog, kommer inte på vad sjukdomen heter, men han blev liksom uppsvälld och fjällen stod ut.) Fast han är i och för sig väldigt lätt stressad. Min nyaste fisk däremot (gul crowntail hane) verkar ganska nöjd med läget, trots att han inte har gått med andra kampisar förut. Däremot hade han svårt för guldbarberna i början. Första dagen simmade han iväg och var vettskrämd när de kom i närheten, vilket självklart gjorde de mycket mer nyfikna. Nu idag hade han tuffat upp sig lite och spärrade upp fenorna mot dem när de kom nära, fast när han märkte att de inte brydde sig så slutade han. Angående crowntails, är det någon mer som har märkt att dem simmar sämre pågrund av att även fenorna vid gälarna är sådär "fransiga"?
Okey, nu har jag skrytit klart. Är bara så stolt och nöjd över att ingen av mina kampfiskar -vare sig flickor eller pojkar - någonsin har krånglat som alla påstår att dem gör. Ska jag vara ärlig börjar jag tro att man förstorat problemet mycket, dels för att få anledning till att ha dem i de där små brukarna som självklart är platssparande. Vad har ni för upplevelser av kampfiskar? Och berätta gärna lite hur ni hade dem, hur akvariumet och inredningen såg ut och vilken volym det hade, och även hur ni gjorde när ni hade i fiskarna.

hejsan!
oh…. Grattis!
Jag har en hane som innan bode i ett litet sällskapsakvarium (bara 45 liter… För litet för honom egentligen va?). Men eftersom han bet alla fiskarna och blåste upp sig hela tiden så flyttade han till ett 17liters… Och där bor han nu! Han verkar gladare nu… Men helst vill jag ha ett stort som ditt att ha honom i! ^^) Fast det är ju som det är med mamma och pappa…. De vill inte ha något stort akvarium för de tror att jag inte kan sköta det ordentligt…. Men i alla fall så har vi en hona också (hon bor i det andra akvariet) och hon är liten… Men jättesnäll! :P
nja, sålänge han trivs så antar jag att det borde vara lagomt ;) Det beror ju mycket på inredningen också :]
#1 17l duger gått och väl till din kampdisk :) Många trivs bättre på mindre ytor!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Sådana 30L räkkar/nanokar brukar också vara ypperliga för lek.
erfarenheter av kampfiskar som jag har, alla är olika :P
Och då menar jag alla!
Inget är omöjligt, då jag känner en som hade ett stort antal kampfiskhanar i ett 60l kar utan några som hellst problem…
Jag vågar inte testa detta, varken med honor eller hanar då de inte har fungerat för mig…
Eller ja, jag hade 2 honor i mitt 300l men då slapp de se varandra hela tiden!
Men som sagt, det är så sjukt olika! Men jag rekommenderar ALDRIG någon att ha flera kampfiskar tillsammans för det finns inget som garanterar att det fungerar, och då måste man ha en back-up plan vilket inte många har :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#3 själv tycker jag att det är ett gränsfall. Jag använder helst inte mindre än 30liter till någon fisk eller annat djur (förutom vid lek eller yngeluppfödning) med tanke på att det akvariumet man stoppar djuret i faktiskt blir djurets hela värld.
#5 Det lustiga med mina fiskar är att inge av mina kampisar har varit så omöjliga, och då har jag haft sex hanar och ungeför 10 honor, plus mina bebisar. Och att de, när de varit tillsammans i ungefär en vecka, börjar simma mer eller mindre tillsammans. Hade den blåa hanen och min förra hanen plus 6 honor tillsammans, och de var som en liten flock i akvariumet och stimmade nästan bättre än tetrorna ;) Men att det är nödvändigt att de möter varandra när man släpper i dem. Jag blir väldigt nyfiken på hur du har gjort när du släppte ihop dina kampisar och hur många det var och hur akvariumet såg ut? :]
förlåt men jag är så less på diskussioner om kampfiskar just nu :P Känns som det är i alla trådar som kommer upp XD
Tänker inte diskutera hurvida man ska ha kampfiskar, eller hur andra har… Alla gör som de vill och vi med olika åsikter här komemr aldrig komma överns om något förutom att vi inte är överens…
Har haft ca 10 honor tillsammans från att de köptes i ett 60l tror jag det var, det höll ett par veckor innan de började misshandla varandra… Även de som går parvis misshandlar varandra trots otroligt mycket växtlighet och faktiskt är det oftast hanen som far illa för oss…
Eftersom att KertsinL har alla våra kampfiskar i lokalen, så är det hon som sköter detta och hon har fött upp kampfiskar mycket länge.
Varken hon eller jag rekommenderar någon att ha kampfiskar tillsammans utom under lek, för det finns inget som säger att det kommer fungera, men vi säger inte att det absolut inte kan fungera och det har ni med annan erfarenhet en förmåga att hoppa över att ta till er när jag säger så… "det fungerar inte" är bara det ni ser…
Kampfisk heter Kampfisk för de slåss, honor och hanar slåss. Men allt är individuellt HUR agressiva de är.
Och många kampfiskar blir stressade i större kar och trivs därför i mindre, så som 17l eller liknande. Själv hade jag flera som trivdes så mycket bättre i 12l än i mitt 300l eller 60l och därför fick bo i sådana kar.
Det finns inget man kan garantera när det gäller kampfiskar och jag är så trött på att folk ifrågasätter det, för det måste man ju förstå eftersom att ALLA har olika erfarenheter av dom?
Förlåt om jag låter irriterad men har tandvärk XD
Kampfiskar har ju använts för matcher och att satsa pengar på dem. Det känns som att det inte hade fungerat om de inte hade slagits, eller?
Jo, men vart ville du komma med det :P Var väl ungefär det jag sa XD
Men det var inte menat till dig. :(
haha sry trodde det eftersom du skrev inget nummer och efter mitt inlägg ^^
#7 vi behöver inte starta någon diskution om du inte vill. Själv tycker jag att man ska eftersträva den naturliga miljön så långt som möjligt, och i akvarium är ju detta lättare än t.ex i en kaninbur. Och jag tror att man bara behöver lära sig knixet och ha lite is i magen för att få det fungera. Jag har själv svårt att tro att en fisk trivs i litet utrymme, särskilt en som i naturen finnes i större vattendrag, men sen tror jag personligen att inredningen spelar en mycket större roll än de flesta tror när det gäller fiskens trygghetskänsla. Men jag menar absolut inte att kritisera erat sätt att ha fiskar :)
#8 precis som hundar, tuppar, hästar, o.s.v. Väldigt många djur går att hetsa upp till slagsmål, och vissa djurarter har lättare för att bli aggressiva. Så därför är det väldigt viktigt att ha det lugnt och inte vara slarvig, och att ha tålamod.

hm…
När man håller en spegel framför vissa kamphanar så tror dom att det är en annan och vill slåss… (inte för att jag brukar göra det…, har bara testat 2 gånger!) Men min blir så rädd, stackaren! Han bara simmar iväg och gömmer sig! <33 Stackars liten! x) <333 Så jag gör aldrig det mer… Vill inte skrämma honom…
#13 det är klart att en hane försöker försvara sitt revir. Det krävs lite knep och knåp för att ta reda på vilken fisk som är mest dominant och vilka som snabbast viker sig undan ;)

#14 - jupp… :)