Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2212 ggr
pernillaa
0

Fråga om Protozin

Hej

Har ett relativt nystartat akvarium på 375 liter. Har nyss behandlat hela gänget med protozin för vita prick-sjukan. Har tidigare haft det här gänget i 3 olika akvarium och nu efter behandlingen av alla 3 så flyttade jag alla småfiskar till det stora akvariet där jag har en öronål och en gibbiceps. Det är alltså Black molly, Platy, Guppy, pansarmalar och vad jag tycks minnas är en gäddål. Nu var det unefär en vecka sedan de fick den sista dosen av behandlingen. Ser att fiskarna börjat klia sig nu.
Har två axoloter vid sidan av i karantän för dom tål inte protozin och hoppades på att kunna stoppa tillbaka dom inom en vecka eller två om det nu inte är så att de verkligen håller på att metamorfar som jag misstänker.

Hur som helst. Min fråga… hur tätt inpå en behandling med Protozin törs man behandla igen?

Måste jag byta ut allt vatten innan för att bli av med medicinen som ligger kvar sen förra behandlingen?

Kan tänka mig att det bara är det att det är nytt vatten för alla småfiskarna men vill inte ta risken att det kommer tillbaka igen eftersom min gibbiceps hade fulla munnen, det var rätt aggressivt.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

Hmm, hittade just ca 6-7 prickar på en Guppy som ser ut att kunna dö när som helst för att hon är gammal så tog henne åt sidan till en hink. Överväger att avliva henne för är skeptisk att hon överlever en behandling till. Vad tycker ni?

TccT
0

Måste inte byta vatten för att köra på med Protozin igen.

pernillaa
0

Tack för det! Är det så att det klingar av?

Undrar inför inflyttningen av mina axoloter igen då dom inte tål medicinen. Då kanske jag borde byta vatten ändå eller?