Undvikaförstoppning hos ancistrus?
Jag har haft förstoppning nu på min ena Ancistrus, den äldsta, jag vart jätte orolig för att det skulle vara bukvattensot som var i farten men inga andra med liknande.
Jag tog upp honom och klämde/kännde lite på magen nu skiter JÄTTE mycket.
men är detta vanligt hos aqncistrus, det s¨åg verkligen hemskt ut.
Magen vart delafd i två såg ut som han skulle explodera.
vill ju hels6t inte att detta skall hända igen.
Kan det finnas någon orsak till den groteska mahge han fick?
Veerkligen jätte läskihgt återigen….
Det var ILLA! ><
Men var det längesedan din fick det? återkomm det?
vad gjorde du för att få ut allt på stackarn?

Vad äter/får den för mat?
De bör ju ha mangroverot som gör att malen "får" i sig ett ämne som heter cellulosa - som behövs för nedbrytningen av födan i magen.
Även ett vegetabiliskt tillskott i kosten är ett måste -gärna grönsaker
- och kompletterande algtabetter/fodertabletter antar jag att de redan får.
Hoppas de klarar sig i fortsättningen 
GHan och de andcra får allt det, blomkål, broccoli, gurka, sallad, algtabletter och mat skrap från botten, rot och allt :(
Men ah, det löste ju sig. Men jag trodde verkligen att han skulle expöodera…..
Hoppas inte det händer igen kjag blev nästan livrädd, han är ju sååååååååååå fin!<3

-ibland händer ju sådant, hur bra man än gör det för dem
det låter ju som att de har det riktigt bra 
Men vi håller tummarna för att det inte sker igen 
Jag har en liten teori om att dom kan få förstoppning om man ger dom för mycket "animalisk" föda, tex röda mygg.. Men det finns säkert en massa olika faktorer som spelar in. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#2 min dog tyvärr av det…:( när min fick förstoppning slutade han att äta och följden av det blev en omsnurrande död fisk i akvariet:(
han fick aldrig något animaliskt foder, bara gurka, kan ju ha trillat ner lite rester av flingfodret då som har pyttelive animaliskt men men…
Jo får hoppas på det bästa iallafall, hålal koll på de andra med ifall de ocksåfår förstoppning liknande f.ör då är det ju något fel jag ger dem eller något.
Röda mygg matas här ju med ibland…kansjre ska minska på det ett tag.
har ju andra individer som skall ha animalskföda men kan ju bara hoppa över de röda mygglareverna så han kan åter hämta sig nu.
Nej vad synd :( stackarn. JAg hittade min älskade Mäster Supra Sug död för ett tag sedan…han bara försvann….sen tog det evigheter innan jag ittade honom helt uppäten >< gubben min..
Hur kan mam bota detta!!!!