Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2840 ggr
SabinaS
0

Ny här! :)

Är ny här och har nu skaffat mitt första akvarium. Just nu är det på 20-25l men ska hämta ett 40l om några dagar.

Jag hade tänkt att ha 2 gula äppelsnäckor, några räkor och en kampfiskhane.

Slänger upp lite bilder senare. Glad

Någon som har bra tips på inredning och vad man kan ha för andra fiskar ihop med räkor och Kampfisk i ett 40liters? Hade inte tänkt mig nå många bara för att få lite liv i det. :)

//Sabina

sussa08
0

Välkommen hit! :)

Hm, ett tips är att ha kampfisken ensam i 20l så behöver du inte bekymra dig över vad du har för fiskar i 40l :)

Vad gillar du för fiskar, vad har du spanat in? lättare för oss att ge tips om du vet vad du sett och gillar :) Är ju kanske inte så värst många fiskar som passar i små kar men finns ju små tetror bland annat, Guppy om du vill få yngel eller så… Guppy är dock tyvärr väldigt känsliga och ofta svåra att hålla vid liv :( I alla fall "guppymix"-guppys

Några fiskar jag förälskat mig i är rasbora galaxy(som inte heter så längre men kan inte nya namnet), lysöga (?) och Kolglödstetra! Jag har ett gäng galaxy i ett 60l just nu och ska fulla på med antingen kolglödstetror eller lysöga!! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

HeidiH
0

Javamossa är ju bra att inreda med om du ska ha räkor har jag förstått, de gillar att pilla bland sånt fint grönt. Bra att du har kampisen ensam! Funkar oftast bättre så, de är ju vackra att se på!

sussa08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en massa javamossa och räkorna frodas som bara den där i! Så ja det är ett bra tips :)

Vill du ha lite annorlunda växter så har jag en mycket fin röd/brun växt, bifogar bild :)

Sen beror det ju på vad du tycker om, KerstinL har också en hel del växter på sin hemsida, som jag inte kan i huvudet :P

Billigare att köpa av privatpersoner än att köpa på djuraffär :)

Sen kan du ju inreda med vad du känner för, rötter, stenar osv men rengör de noga, och koka allt innan du har det i karet :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nooon2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kul! Grattis till nya hobbyn! Kul att du hittat hit! Det är trevligt här och jag vet av egen erfarenhet att du kan hitta bra hjälp här om du skulle behöva det.

Räkor är roliga! Mitt tips är att du skaffar lite mangroverötter åt dem… eller en bit räcker om du inte vill ha många. De gillar att gå och plocka på dem. Jag tror att det är både de mikroorganismer och alger som trivs på dem och också de små fiberbitar de kan få loss som de gillar. Det finns andra träsorter som man kan ha i akvarier… men mina räkor verkar gilla mangroven bäst.

Jag rekommenderar också att du försöker få en lite "trasslig" miljö åt dem med mossa och fina rötter. Förutom att de gillar att plocka i "trassel" som rötter och mossa så erbjuder såna ställen också bra skydd för nyfikna fiskar. Det finns finbladiga växter som Cabomba och Limnophila. Räkorna lär gilla dem också men jag har aldrig lyckats få de växterna att överleva.
Om du inte är alldeles emot det och har en hälsosam växt av korta, mellangröna eller ljusgröna alger (grönalger) så kan du låta bli att rengöra ex.vis bakrutan eller att hörn i akvariet… och växer det en vacker algmatta på stenar och rötter så låt den vara kvar. Räkorna kommer att gilla det mycket.

Jag har lagt med en bild på hur mina räkor bor.
Trassligt och lite stökigt kanske… men både räkorna och jag gillar det. Glad
Tyvärr har jag extremlite alger. Jag vill ju inte ha massor… men litegrann vore trevligt för räkornas skull. Det kanske blir ändring på det när sommaren kommer.

Räkorna bor med ett gäng Carnegiella Strigata (Marmorerad bilbuksfisk) och det verkar gå bra. Bilbukarna håller sig mest till ytan och räkorna till inredningen i övrigt. Om en liten pytte-räkling kommer väldigt mycket ivägen så blir den nog uppäten… men bilbukarna söker inte av inredning och botten i jakt på mat. Jag har försökt mata med frysta smådjur men de äter inget som sjunker. Baserat på detta så tror jag inte att de skulle jaga efter räklingar som simmar i vattnet heller. Jag har aldrig sett dem göra det hittills. Jag ska försöka hålla utkik - väntar två kullar endera da´n :)

Jag kan inte säga vad en Kampfisk skulle säga om bilbukar. Någon annan kanske kan säga om det går bra. Vissa kampfiskar är mildare än andra… andra verkar vilja slåss med allt och alla. Jag har väldigt lite erfarenhet av kampisar.

Förut bodde där också Rasbora Hengeli. De äter mycket sällan mat som fallit till botten… men de tog räklingar så de har fått förflyttning till ett annat akvarium. Jag ska prova med någon mikrorasbora (det finns flera arter) när jag får tag i dem. De kan säkert också ta de minsta räklingarna… men jag hoppas och tror att tillräckligt många kan hålla sig gömda tills de blivit för stora för mikrorasborornas pyttesmå munnar. Det går nog ganska fort. Glad

Andra har räkor tillsammans med andra, mer räkfarliga, fiskar och det verkar gå bra. Jag tror nog att räkorna anpassar sig och gömmer sig mer och om man inte vill ha så många fler räkor så gör det ju inget om räklingar blir mat.

Nooon2
0

ps. Tänk på att räkor är känsliga för bla nitrit… vänta med att köpa dem tills akvariet stabiliserat sig riktigt ordentligt… men det hade du kanske redan koll på… ds

SabinaS
0

Tack så jättemycket för alla bra tips :)

tyvärr är ju inte 25litaren min så den ska jag lämna tillbaka när mitt nya akvarium är igång som det ska. Det borde vara klart att flyttas in i på fredag :D

Men jag har kastat i lite fisk i lill akvariet och kampisarna (har en hane och två honor) värkar tycka att det är okej med inneboende. Dock tror jag att jag hittade den mesigaste av alla hannar för han simmar undan och gömmer sig för min Black molly hanne haha.

sniglarna var även dom snabba med att gilla stället värkade det som. Så fort dom fick komma ur påsen så åkte dom omkring i hela akvariet :D dom må bara vara två men dom är snabba på att ta sig runt. Fiskarna i akvariet har farit och petat på dom det var en stackars snigel som förökte ta sig upp för glaset fem eller sex gånger men han blev bara nerpetad av den oranga molly honan och honan av platysarna (har en hane och en hona).

Min Kampfisk hane tyckte det var väldigt intressant med sniglar så fort jag hade släppt ut dom ur påsen var han dit och tittade. Han petade inte mycket på dom men han simmade nära och stirrade på dom :P

sussa08
0

nejnejnej båda karen är på tok för små för tre kampfiskar :( Hoppas du fått fredliga varianter men det är vääääldigt riskabelt… Håll ögonen öppna för skador!

Lycka till! :)

SabinaS
0

Tack för alla bra tipps!

Tyvärr är inte 25liters akvariet mitt så det ska jag lämna tillbaka när mitt akvarium är igång och fungerar som det ska, om ingenting går fel borde det vara inflyttningsbart på fredag :D

Mina kampisar (har en hane och två honor) Värkar ialla fall tycka att det var okej med dom nya inneboende som det ser ut :) Fast jag måste ha hittat det mesigaste av alla hanar för han simmade iväg och gömde sig för min Black molly hane hahaha

Alla fiskar värkar däremot gå ihop. Inget bråk än så länge. Dom har varit lite jobbiga på äppelsnäckorna bara. :) En stackars snäcka förökte ta sig upp på glaset fem eller sex ggr men den oranga molly honan och platy honan petade ner den hela tiden.

Dom två äppelsnäckorna jag har var väldigt aktiva så fort dom fick komma ur påsen :) Dom for gensat omkring i akvariet. Om man kan säga att en snäcka "far omkring" dom åker i alla fall upp och ner och fram och tillbaka i hela akvariet och utforskar :)

Min kampis hane tyckte tydligen om snäckorna för så fort jag släppt ut dom i akvariet så for han fram och skulle se vad det var. Han petade inte så mycket på dom (kanske två ggr) men han simmade runt dom sen stanade han upp väldigt nära och stirrar på dom :P

SabinaS
0

Jodå jag har hålt ögonen på dom rakarna och än så länge har dom snällt simmat runt utan att bitas. Vilket jag tycker är väldigt trevligt. Tyvärr har jag inte råd att skaffa ett större kar åt dom än på ett tag men när jag hittar ett bra och jag har råd att köpa det så ska dom få flytta över. :)

sussa08
0

Ja som sagt jag hoppas du fått snälla kampfiskar, såna finns ju också :) Hanen kan stressa sönder honorna och honorna kan stressa sönder hanen utan att bitas också

Men det är bra att du håller koll! :)

[aammE]
0

Ojojoj, alldeles för mycket fisk för ett 40L! Mollysar vill ha minst 80L, och med tre kampfiskar (som bara ska vara en och en oavsett kön) + x-antal platys har du skaffat dig en riktig fisksoppa och det kommer att bli riktigt svårt att hålla bra vattenvärden i ett så pass litet kar överfyllt med fisk. Jag rekomenderar dig att gå tillbaka med platysarna, mollysarna och de två kampfiskhonorna och sedan _bara_ skaffa snäckor och räkor tillsammans med kampishanen. Det är snällast mot fiskarna och det är ju det som man måste prioritera. Glad