Mina mollyyngel bara dör :(
Mina segelfensmollys har fått yngel tre gånger nu.
Första gången hade jag den kvar i stora alvariet och de försvann inom några dagar. Gissade då att de blivit uppätna.
Andra gången hade jag en massa guppyyngel samtidigt och hade lagt ner javamossa de kunde gömma sig i, men alla mollyyngel försvann igen över en natt. Guppyynglen var alla kvar. Tänkte att de kanske hade det för kallt så jag höjde temperaturen.
För några dagar sen fick de yngel igen och ett par dagar senare dog honan så nu vill jag verkligen att de ska överleva. Har fångat in alla i en yngelkasse och smular ner mat åt dem. Men de dör ändå en efter en, de bara lägger sig ner på botten och dör. Nu är bara 7 av 12 kvar. Varför dör de? Mollysar ska väl inte vara så svåra att föda upp? Mina guppyyngel klarar sig utan problem.
Jag har samma problem…. jag hade två mollysar som fick en hel drös med yngel, kanske 20 var… men alla var borta bara efter några dagar. Min Guppy fick även yngel i samma veva och många av de lever dag. Mollysarna var MYCKET större som yngel än var guppysarna var…så det lär inte ha blivit uppätna.
Tacksam för svar för de som vet vad som kan vara felet!
Mollysar är riktiga yngel ätare. Dom är också upp sina egna yngel tyvärr..

Tänk också på att vattnet fort blir dåligt i en yngelkasse - de små ynglena kräver god filtrering och syrerikt vatten - vilket det ofta inte blir i en yngelkasse

#2 Fast de stora kommer inte åt dem nu.
#3 Det här är en sån yngelkasse i hårdplast som flyter. Vattnet kommer in genom spjälorna. Den har fungerat för 3 ggr så många guppyyngel tidigare.
Lyckligtvis lever fortfarande de 7 ynglen.

Ok - men nåt fel är det ju när ynglena bara dör. det ligger inte mat kvar i i bottnen på yngelkassen?
Läst på zoopet om en som hade utblås från litet filter ner i yngellådan just för att det inte blir så stor omsättning av vattnet däri - trots springorna - för ökad syresättning av vattnet.

Jag har några posthornssnäckor som håller rent däri så det ligger inget på botten. Det är lite strömt där kassen sitter så det borde komma in ordentligt med syre. Hoppas att dessa jag har överlever nu. De är över en vecka nu.