Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4020 ggr
DinJejja
0

Elak kampfisk?

Jag har haft en kampifisk hane i två veckor ungefär. Tillsammans med neontetror, guppys, Black molly och Honungsgurami.

Igår upptäckte jag att tv at Guppy hanarna knappt har någon stjärtfene kvar. Uppäten alltså. Är det kampfisken? Upptäckte även att en av neontetrorna dött. :(

Dragula
0

Kampfiskar är fenbitare ja. Hur stort kar har du?

sussa08
0

Kampisen, eller så har guppysarna tuggat på varandra… Försök att se vilka som jagas men säker kan man inte vara om man inte särar på dom eller tar den skyldige på bar gärning tyvärr

Tror knappast att han dödat en Neontetra dock…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

DinJejja
0

Okej.. Jag har ett 100L kar.

DinJejja
0

#2 Ne jag tror inte att han har dödat neonteran. Den var inte biten på eller nåt heller så.

Okej. För en av guppysarna har nästan ingen fena kvar alls. Lider den av det? Har suttit och kollat på dom i en timme ungefär och jag märker inte att någon blir jagad eller jagar.

sussa08
0

Då sker nog betten på natten…

Det som är är att fenorna kan bli infekterade, och det är inge bra…

Men själva stjärtfenorna på Guppy är som vårat hår och gör inte ont

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

DinJejja
0

Okej. Så jag bör bara hålla uppsikt så att dom inte verkar bli sjuka eller att det blir infekterat då?

Nooon2
0

…funderar som så att så fort guppynas fenor växer ut lite så är kampfisken där och biter igen. Det finns ju en risk att de alltid får gå med fenorna bortbitna så länge kampfisken är kvar.

DinJejja
0

Okej. Så jag bör dela på dom då?

Dragula
0

Ja, man skall helst inte ha Kampfisk med guppies alls.

DinJejja
0

Okej. Får försöka lösa det då. Tack iaf :)

[aammE]
0

Kan ju vara fenröta också.

DinJejja
0

Okej hur ser man det?

[hilevij]
0

Är det en fenbitare brukar fenobitarna vara lite mer "bortslitna" och är den fenröta så liksom krymper fenorna ihop och tynar bort. öhm.. det där gjorde dig nog inget klokare ;)

DinJejja
0

haha okej :P jo men jag tror jag förstår :) och Då ser de mer ut som att fenorna är avbitna än ihopskrumpna :P

[hilevij]
0

ah, ungefär :]

DinJejja
0

Ah ne då är de nog inte fenröta mina har.

DinJejja
0

Var idag på zoobutiken där jag köpt kampisen och dom tog glatt tillbaka honom. I utbyte fick jag två guppys plus en Guppy för att han bitit så mycket på en av dom jag redan hade. :)