Etikettallmänt
Läst 6634 ggr
[Niklasne]
2010-04-09, 00:19

Skräpsniglar

Finns det någon fisk som äter skräpsniglar ? till ett 50 liter akvarium

[aammE]
2010-04-09, 00:20

Det finns sniglar som äter skräpsniglar.

Saga85
2010-04-09, 00:39

Anatome Helena är en snäcka som sägs äta skräpsnäckor.

sussa08
2010-04-09, 09:30

Ja det finns fisk som äter sniglar, eller snäckor som de heter…

Men inga jag vet passar i ett så litet kar tyvärr.. Som de andra säger, Anatome Melena äter dessa skräpsnäckor effektivt

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nooon2
2010-04-09, 09:56

Bara håller med - Anentome Helena kan fixa problemet åt dig. Om du vill att de ska reproducera sig så skaffa några. Det kan ju gå med två men jag hade gått på tre eller fyra.

Placerade fem st i ett 150-liters med moderata mängder skräpsnäckor. Helenorna rensade rent på två månader.

sussa08
2010-04-09, 12:33

Annars får man ju se över hur mycket man matar i karet, och plocka ur de man hittar själv… De förökar ju sig mer ju mer mat som finns tillgängligt, antar att detta är oberoende på snäcka men dom äter ju olika saker…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Niklasne]
2010-04-09, 23:47

Mjo.. reste bort en vecka och när jag kom hem hade jag invasioni karet… vart kan man få tag i dessa Helenorna?

sussa08
2010-04-10, 00:35

Tja det finns ju en del här som kan sälja :)

Nooon2
2010-04-10, 01:32

Kommer nog med en annons så fort det blir varmt nog att skicka… :)

Aviendha
2010-04-10, 02:33

Vissa botier äter väl småsnäckor? Svärmor hade problem med skräpsnäckor, hon tog bort de största (vet inte ens om det är nödvändigt) och satte i snäckätande fisk som även fungerar som allmän rensare och dekoration i övrigt ;)

[aammE]
2010-04-10, 02:54

#9 Botior blir stora och vill vara i grupp, dvärgbotior är ganska ovanliga har jag förstått det som.

Aviendha
2010-04-10, 03:08

#10 Hm, det kanske inte var sådana det var.. Det varrelativt små fiskar, bottenlevande med en liten mustachkrans kring munnen, ljusgulakrita med tigerränder.

Jag har verkligen noll koll på vad det var för pryl pinsamt nog, men det borde ju gå att höra med akvariehandlare om det är ett alternativ för de förtustsättningar man har.

[aammE]
2010-04-10, 03:39

#11 Sån här?

Aviendha
2010-04-10, 03:41

#12 Inte riktigt, men jag har för mig att de där rackarna ska kunna göra sådana saker de med :)

De jag menar är "spesligare" än de där, och har en gulare ton och tigerränderna är rätt tunna.. Haha, känner mig helt bakom flötet nu :P

Aviendha
2010-04-10, 03:43

Mer en sånhär. Nu var det något år sedan så minnet kan svikta en aning. Kan inte svära på att det var just denna jag hade, men det var en liknande om inte annat. Dessa blev inte så stora heller.

[aammE]
2010-04-10, 03:52

#14 Ah, det är också en botia ju. Men en liten har jag för mig, stimfisk.

histronica
2010-04-10, 10:10

Ja och inga sådana i ett 50 liters kar. Det är en pakistanbotioa, har sådana i ett 220 liters ett helt gäng och det är absolut INGA ensamfiskar, eller ens två - utrpräglade stimfiskar är de.

Dessa sägs ofta vara aggressiva men det är bara för att de ofta hålls i för små kar och endast en eller två - då blir de aggressiva mot andra fiskar, bara för att det är skygga fiskar. Rekommenderas verkligen inte.

Ska man se till normen för dessa så blir de uppemot 12 cm och ska ha 100 liter - under det rekommenderas inte - och så ska de vara minst 5 för att inte riskera att de går lös på andra fiskar i karet.

Dvärgbotiorna har jag efterfrågat i affärerna men de flesta tar inte hem dem då det lutar åt att de blir fridlysta säger de, åtgången har varit stor på dem tidigare - men det är jag inte så insatt i - dock vill jag inte chansa och jaga efter några OM det nu är så att de börjar bli utrotningshotade.

Så i ett 50 liters kar återstår att se över matningen eller köpa som det tidigare skrivits om, Anentome Helenor. Dessa är inte sååå produktiva i regel så 2-3 stycken skulle passa perfekt. Dessutom lägger de som små "tepåsar" när de lägger sina ägg - mina sattes på växtstjälkar så jag kunde själva ta bort dem om jag ville

- de är inte som ohyressnäckorna som förökar sig snabbare än man hinner blinka och som dessutom oftast har en genomsinlig geleklump som kan vara svår att upptäcka.

Men snälla, inga botior i karet - det är alldeles för litet för ett stim, och att bara ha 1 är itne snällt och risken finns att den skulle bli aggressiv mot övriga invånare..

histronica
2010-04-10, 10:12

Ja och inga sådana i ett 50 liters kar. Det är en pakistanbotioa, har sådana i ett 220 liters ett helt gäng och det är absolut INGA ensamfiskar, eller ens två - utrpräglade stimfiskar är de.

Dessa sägs ofta vara aggressiva men det är bara för att de ofta hålls i för små kar och endast en eller två - då blir de aggressiva mot andra fiskar, bara för att det är skygga fiskar. Rekommenderas verkligen inte.

Ska man se till normen för dessa så blir de uppemot 12 cm och ska ha 100 liter - under det rekommenderas inte - och så ska de vara minst 5 för att inte riskera att de går lös på andra fiskar i karet.

Dvärgbotiorna har jag efterfrågat i affärerna men de flesta tar inte hem dem då det lutar åt att de blir fridlysta säger de, åtgången har varit stor på dem tidigare - men det är jag inte så insatt i - dock vill jag inte chansa och jaga efter några OM det nu är så att de börjar bli utrotningshotade.

Så i ett 50 liters kar återstår att se över matningen eller köpa som det tidigare skrivits om, Anentome Helenor. Dessa är inte sååå produktiva i regel så 2-3 stycken skulle passa perfekt. Dessutom lägger de som små "tepåsar" när de lägger sina ägg - mina sattes på växtstjälkar så jag kunde själva ta bort dem om jag ville

- de är inte som ohyressnäckorna som förökar sig snabbare än man hinner blinka och som dessutom oftast har en genomsinlig geleklump som kan vara svår att upptäcka.

Men snälla, inga botior i karet - det är alldeles för litet för ett stim, och att bara ha 1 är itne snällt och risken finns att den skulle bli aggressiv mot övriga invånare..

[Niklasne]
2010-04-10, 12:30

Nejdå… det blir inga botior ; )

Aviendha
2010-04-10, 13:04

Det kan stämma att de inte skulle passa i ett litet kar, observerade inte storleken på karet ifråga :S Själv hade jag dem i ett 240l och ett stim, så jag hade aldrig problem med dem.

Upp till toppen